• Beeo

    Gula ärter

    Hej, jag har märkt att ärterna (Go Green) ej mjuknar ordentligt även om de blötläggs i 24 timmar och kokas tillsammans med kött, lök m.m i ett par timmar. Är dessa behandlade på något sätt?


    Kommer ni ihåg de gula ärtorna i de ?gula förpackningarna? som köptes på ICA/MAXI. Dessa behövde endast stå över natten för att mjukna. (Försökte hitta en bild på förpackningen men utan resultat.)  


    Jag behöver väl inte berätta att jag älskar ärtsoppa, men ALLA ärtor ska vara ?poppade? ????

  • Svar på tråden Gula ärter
  • nnnnnnnn

    Du ska kunna hitta "delade gula ärtor" som är snabbare att blötlägga och koka.

    Annars tycker jag att det blir bra om man gör såhär:
    Blötlägg MINST 24 h, gärna direkt på morgonen dagen före du ska koka dem tex blötlägg 07.00 fredag och börja koka 15.00 på lördagen.
    Man kan också börja grodda ärtorna, då blir det lite mildare för magen. Då blötlägger du som tidigare, men sen slår du av vattnet och har kvar dem i grytan i 12-24 h, lock på så det blir mörkt. Gärna en handduk med, så det verkligen blir mörkt.

    När ärtorna är färdiga för att kokas, så kokar du dem 1-2 h utan salt eller buljong. ENBART vatten!
    Sen lägger man i lök + salt/buljong osv. Och kokar tills du tycker att de är färdiga enligt din smak.

    Vill man ha dem väldigt mjuka, så går det bra att låta dem puttra i ett par timmar, sen låta det hela kallna och sen koka upp igen före servering.

  • BuoBä

    Jag håller med om att de måste blötläggas länge och sen kokas mycket längre än vad det står i receptet. Tror mitt recept säger 1,5h men då är det halvkokta ärtor i klart vatten. För mosiga ärtor och tjock, simmig soppa krävs bortemot 3h.

Svar på tråden Gula ärter