• Wed 6 Jan 2021 13:09
    189 visningar
    1 svar
    1
    189

    När passar det?

    Hej!
    Jag är i stort behov av att diskutera lite med folk omkring mig angående framtiden, för att förhoppningsvis kunna uppfylla så många av de mål jag har som möjligt.

    Jag är 22 år och jobbar heltid vilket jag har gjort i ett par år nu, men utan någon högre utbildning. Tanken är att jag ska börja plugga (3+2 år) när min sambo är färdig med sitt om 1,5 år. 
    Problemet är att jag gärna vill ha barn, inte precis nu, men inom ett par år i alla fall. Han kommer ju vara färdigutbildad och förhoppningsvis ha jobb medan jag pluggar. Kan man planera att skaffa barn under sin utbildning eller är det dumt? Jag ser många fördelar med det just med tanke på flexibla tider (jag är väldigt disciplinerad och har aldrig haft svårt i skolan, samt alltid haft bra betyg). 
    Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Hur fungerade det med er ekonomi? Något särskilt som är bra att tänka på?
    Angående ekonomi undrar jag om det är någon som har koll på hur FK menar med "inget avbrott mellan jobb och studier" för att behålla SGI. Det är viktigt för mig när jag går över till plugg, för nu har jag jobbat upp den rejält. Kan det vara en månad om man inte har någon annan huvudsaklig syssla den månaden? Hoppas ni förstår hur jag tänker :)

    Det jag har tänkt läsa, har jag också tänkt vidareutbilda mig inom (vilket är mer vanligt än ovanligt), så sammanlagt blir det plugg i 5 år (med jobb mellan då det behövs arbetslivserfarenhet). Så hela proceduren kan ta uppemot 6-7 år. Jag kommer inte vilja vänta tills jag är över 30 med barn, men är det dumt att påbörja en utbildning med avsikten att ta uppehåll? Eller är det bättre att vänta tills jag får jobb efter 3 år och skaffa barn då och vänta med vidareutbildningen? Då kommer ju det släpa... 
    Jag skulle gärna vilja ha barn typ igår, men jag vill också ha så bra förutsättningar som möjligt för oss alla. Så min "idé" nu är att vänta några år men skaffa under min "grundutbildning".

    För övrigt så bor vi i gemensam bostadsrätt, och vi har ett litet sparkapital (vi båda har jobbat väldigt mycket under ett par år), vi har bil och bådas familj i vår närhet.

    Sorry för långt inlägg, hoppas någon har ork att svara :)

  • Svar på tråden När passar det?
  • Anonym (SGI)
    Wed 6 Jan 2021 13:16
    #1

    Förstår barnlängtan, den kan vara helt galen!

    Är svårt att säga vad som är rätt, och tyvärr kommer låta klyschigt men hur den än blir brukar det lösa sig till det bästa. 

    Om jag själv ser på mina studier hade det absolut gått att ha barn samtidigt, men då var utbildningen delvis distansbaserad.

    Men till din fråga ang skyddat SGI så behöver det verkligen inte vara något avbrott. Slutar du jobba på fredagen så ska studierna börja på måndagen. 
    Tänk på att du kan vara studieledig från ditt jobb, då kan de vara enklare att klaffa så det inte blir något uppehåll Glad

Svar på tråden När passar det?