• Vi2Ivf

    Kommer ni ta covid-19 vaccin

    Hur ställer ni er till att ta covid-19 vaccinet när man skall påbörja IVF?

  • Svar på tråden Kommer ni ta covid-19 vaccin
  • moaguuun

    Hur ställer du dig att ta någon form av medicin. Är samma sak. Man frågar läkaren om det är lämpligt sen tar man det utifrån det. 

  • Vi2Ivf

    Tänkte mer att i studier ifrån England sägs det att man bör överväga att avvakta att ta detta vaccin då man inte vet hur det blir med kvinnor i just fertil ålder.

    Då det är ett nytt vaccin finns det inte så mycket för våra läkare att gå på.

    Inte så roligt om det påverkar en negativt.

    Jag är inte rädd för just biverkningar som är vanliga, men känns inte jätte roligt att jag ska behöva ta vaccin såhär tidigt pgr jag är i vården ( håller mig till restriktionerna jobbar med full skyddsutrustning) träffar inga och är inte och handlar fysiskt.

  • MinaBernt

    Jag har fått informationen att vänta två månader efter vaccinationen med att bli gravid.

    Vaccination är inte rekommenderat under graviditet eller amning.

  • Touma
    MinaBernt skrev 2021-01-06 20:52:16 följande:

    Jag har fått informationen att vänta två månader efter vaccinationen med att bli gravid.

    Vaccination är inte rekommenderat under graviditet eller amning.


    snälla kan du ange källa för jag vill också få det bekräftat då jag ska börja med IVF under/efter sommaren. Ifall det srämmer det du skrev så vill jag gärna ta sprutan så att jag är klar med den.
  • Jenzia

    RMC i Malmö rekommenderar att man väntar 2 månader efter vaccinering med att starta upp IVF-behandling. Jag ska starta så fort som möjligt och kommer därför inte ta vaccinet nu. Får värdera om ifall även IVF tar lång tid för att bli gravid.

  • IVF2021

    Jag är också precis i startgroparna men det kändes lite som att snubbla på målsnöret igår när jag läste information kring vaccinrekommendationerna. Jag har vänt och vridit på problemet 1000 gånger. Jobbar inom vården och upplever verkligen ett behov av att få vaccin innan graviditet. Risken att bli sjuk under graviditet känns rätt så överhängande annars. Och att få Covid under graviditet känns inte som någon höjdare. Vill ju verkligen inte skjuta på behandlingsstart, men vaccinationen är så nära nu att den kanske får gå före. :S

  • MinaBernt
    Touma skrev 2021-01-16 06:38:37 följande:

    snälla kan du ange källa för jag vill också få det bekräftat då jag ska börja med IVF under/efter sommaren. Ifall det srämmer det du skrev så vill jag gärna ta sprutan så att jag är klar med den.


    Jag fick den informationen muntligt från min klinik, men till exempel RMC Malmö har lagt ut samma information bla på Instagram. Säkrast är nog att du pratar med din klinik.
  • Pilsner
    Vi2Ivf skrev 2021-01-06 18:20:10 följande:

    Tänkte mer att i studier ifrån England sägs det att man bör överväga att avvakta att ta detta vaccin då man inte vet hur det blir med kvinnor i just fertil ålder.


    Har du någon länk till den engelska studien?


  • IVF2021

    Någon som fått eller snubblat över mer information om hur klinikerna tänker kring vaccineringen?

Svar på tråden Kommer ni ta covid-19 vaccin