• Nyborjanpamittliv

142 kg, är någon på?

Hej!

Jag väger 142 kg och ska nu ner i vikt.

Finns det någon i samma viktklass

som skulle vilja peppa och hålla varandra

ansvariga, stötta, dela med sig av framgångar och

motgångar, över nätet?

Skulle vara så skönt att prata med någon som förstår

och går igenom samma sak.

• Svar på tråden 142 kg, är någon på?
  • Relaxa75

Ville bara säga att du är grym. Kämpa på och lycka till!

• Upptaget

Vill också gå ner i vikt. Ger mig på det varje månad och någonstans på vägen tappar jag det varje gång. Så står i stort sett stilla på samma vikt alltid.

Väger 86 och vill gärna gå ner minst 20 kg.

Tänkte strypa allt socker och dra ner (sluta helt) med kolhydrater. Sen finna tiden att motionera ännu mer än vad jag redan gör.

Hur ser din plan ut?

• Nyborjanpamittliv

Samma här ???? har gått ner 15 kg innan genom att sluta med socker och kolhydrater. Är på dag 4 nu och övrgångsbesvären har precis släppt men sötsuget är kvar.. Jag måste hålla mig borta helt från socker och kolhydrater för om jag bara äter lite så går det helt över styr.

• nnnnnnnn

Jag kan haka på, om det känns ok. Jag har precis startat mitt andra år av viktnedgång, har en långtidsplan på 3 år totalt som ser ut såhär:
    År 1: Gå ner 15-20 kg.
    År 2: Gå ner 15- 20 kg
    År 3: Gå ner 10-15 kg

Så istället för att hetsa fram det hela, så har jag gått ner långsamt och metodiskt under första året och är igång med år 2 nu.

Varför?
    * Det tog lång tid att gå upp = bör ta lång tid att gå ner, för då ställer kroppen om sig i lagom tempo.
    * Barnen ska inte märka något eller så lite som möjligt. Jag har gått upp pga sådant som barnen inte sett tex godis sent på kvällen, bulle när de sovit middag, chokladkaka i bilen på väg hem från jobbet. Därför vet de inte om det som jag nu tar bort.
    Jag vill inte ge barnen en skev syn på mat och om jag skulle gå ner 0,5-1 kg/vecka så skulle det märkas i vardagen.
    * Vill inte heller oroa omgivningen för mkt. Om man går ner för mycket, så tror många att man blivit sjuk eller fått någon ätstörning. Går man ner 1-2 kg i månaden så märker de knappt något alls.
    * Jag vill kunna ha perioder när jag står still eller kanske går upp lite tex under semestern stod jag still i 5 veckor (eller + 1 kg första 2 veckorna och sen -1 kg de 3 sista). Har man för högt årsmål, så går det inte att göra så. Även nu i jul/nyår har jag stått still under 2 veckor.
    * Jag vill göra omställningar som är långsiktiga. Att skippa mat och leva på svältkost ger inte den omställningen. Men att skippa godis i bilen, ta en daglig promenad, välja sockerfritt, öka mängden sallad och mer proteinrik mat = omställning av kosten.

Hur?
    Efter tips härifrån kör jag med Lifesum-appen, gratisvarianten och ser till att fylla varje dags proteinmål och jag äter inte mer kalorier än jag får enligt appen.
    Jag måste alltså äta minst den mängd protein som appen anger, varje dag. = När jag är sugen på kladdkaka på kvällen så säger appen att jag måste få i mej mer protein så jag tar ett kokt ägg eller naturell kvarg med frysta hallon. Sen är jag inte sugen på kladdkaka längre och jag har dessutom inte tillräckligt med kalorier kvar att äta så jag kan inte ta den där kakan...
    Jag har korta mål tex gå ner 2 kg på 5 veckor.
    När jag har perioder då jag tillåter mej att stå stilla så ändrar jag målet tex stå still i vikt i 2 veckor, då får jag ju fler kalorier att röra mej med så jag kan ta det där vinglaset eller äta 3-rätters på nyår.

• nnnnnnnn
    Nyborjanpamittliv skrev 2021-01-07 06:55:47 följande:
    Samma här ???? har gått ner 15 kg innan genom att sluta med socker och kolhydrater. Är på dag 4 nu och övrgångsbesvären har precis släppt men sötsuget är kvar.. Jag måste hålla mig borta helt från socker och kolhydrater för om jag bara äter lite så går det helt över styr.
    Glömde skriva:
    Bra jobbat!

Vad har du för mål?
    Vad har du för tidsplan?

Det kan ju vara bra med korta och långa mål, det har hjälpt mej massor iallafall att kunna följa korttidsmålet (2-5 veckor inmatat i appen för min del), men ibland stämma av med långtidsmålet (1 år i taget).

• anemonen

Hejsan!

Jag hakar gärna på! Som ett resultat av frosseri under jul och nyår så stannade vågen till sist på 104,8 kg. Det här är det tyngsta jag vägt och känslan av att ligga tresiffrigt gör mig så besviken på mig själv.

Målet på sikt är att komma ner till omkring 70, men tyvärr så är jag ingen person med tålamod för viktnedgång. Allt ska försvinna över natten, ungefär den mentaliteten. Har gått ner i vikt tidigare och lyckats hålla vikten länge, så jag ska försöka följa några av de rutiner jag körde på då. Vilket bland annat är kaloriräkning.

Precis som "nnnnnnnn" så använder jag mig av Lifesum och har gjort i flera år. Älskar att känna hur jag får bättre kontroll på vad jag äter, tycker det är enklare att låta bli att skåpäta eller inte äta större portioner om jag lägger in allt jag ätit under dagen. Utöver Lifesum så ska jag börja gymma igen, gå powerwalks under dagen samt dricka minst 2 l vatten om dagen. Målet är att gå ner närmare 20kg till sommaren och ja, jag vet att jag egentligen borde ta det lugnt. Men nu är jag så äcklad av mig själv så jag ska jobba jävel för att detta ska gå.

Det ska verkligen bli kul att höra av er andra hur det går!

• OupaOupa

Jag hänger gärna med dig. Väger väl runt 120 kg men tänker inte väga mig öht. Har en lös plan med 5-2, lite mindre kolhydrater och mer vardagsrörelse.

Målet är att kunna orka mer och bli mer rörlig.

• Nyborjanpamittliv

Gud vad kul att ni vill vara med! =) kan vi organisera på något sätt, typ skapa en grupp på något sätt, så det blir lättare att kommunicera?

• Madida

Jag har redan gått ner 58 kg och vill mest säga HEJA ER! Jag är 174cm och väger nu 60 kg och är för första gången på kanske 25 år nöjd

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • nnnnnnnn
    Nyborjanpamittliv skrev 2021-01-07 17:48:10 följande:
    Gud vad kul att ni vill vara med! =) kan vi organisera på något sätt, typ skapa en grupp på något sätt, så det blir lättare att kommunicera?
    För mej passar det bra att vi skriver här
Svar på tråden 142 kg, är någon på?