• Kaaaa595959

    Orolig - lämnat ut kontonummer

    Hej,
    Skulle sälja en kurslitteratur bok till en person och därför skulle de sätta in pengar på mitt kontonummer. Har inte fått pengarna ännu och är orolig att något kan hända när jag gett ut kontonummer. Ska man spärra kortet/kontot redan nu eller avvakta och se? 

  • Svar på tråden Orolig - lämnat ut kontonummer
  • Anonym (Ttt)

    Om jag skulle ge dig mitt kontonummer, vad skulle du göra då?

    Bara med kontonummer kan du ju inte göra annat än att förs över pengar till kontot.

    Har du däremot gett ut inloggningsuppgifter och bank-id bör du vara nervös.

  • Kaaaa595959
    Anonym (Ttt) skrev 2021-01-06 23:12:42 följande:

    Om jag skulle ge dig mitt kontonummer, vad skulle du göra då?

    Bara med kontonummer kan du ju inte göra annat än att förs över pengar till kontot.

    Har du däremot gett ut inloggningsuppgifter och bank-id bör du vara nervös.


    Har bara gett ut kontonummer. Köparen vet dock mitt namn. Men blev orolig då köparen ville ha mitt namn för att kunna ''överföra''. Men det kanske inte är så konstigt att man vill ha namn när man ska föra över? 
  • Anonym (Ttt)
    Kaaaa595959 skrev 2021-01-06 23:22:25 följande:

    Har bara gett ut kontonummer. Köparen vet dock mitt namn. Men blev orolig då köparen ville ha mitt namn för att kunna ''överföra''. Men det kanske inte är så konstigt att man vill ha namn när man ska föra över? 


    Nej!

    Oroa dig inte!

    Godkänn inte saker med bank-id bara.
  • Tomelilla15

    Det är inget konstigt som har hänt. Men banköverföringar genomförs bara på vardagar, så tidigast torsdag kan du få in pengar. Om du bara lämnat ut kontonummer, vilken bank du har och ditt namn är det ingen risk.

Svar på tråden Orolig - lämnat ut kontonummer