• Anonym (Fundersam)

    Hur bygger man upp relation med bonus?

    Jag har en nu 17 årig bonusdotter och en 15 årig bonusson. Vi har inte kommit överens så bra hittills, då jag inte brytt mig så mycket och de inte gillat mig, eftersom jag stulit deras pappa. 

    Vad kan man göra för att försöka komma närmare ungdomar i den åldern? Idag hälsar vi knappt på varandra och pratar bara kort för att man måste säga något. Annars undviker vi varandra så mycket det går. Har bott med deras pappa i 2,5 år nu och det verkar aldrig bli bättre med kemin. Jag har ingen lust. Men vet att jag nog måste göra något för att det ska fungera.

  • Svar på tråden Hur bygger man upp relation med bonus?
  • sextiotalist

    Inte för sent, men detta borde gjorts innan ni flyttade ihop.

    Mitt tips är att prata med dom. Var även ärlig att ni gjorde fel att ni flyttade ihop innan alla var bekväma med det.

    Låt din sambo initiera detta.

  • Anonym (F)

    Hur skulle du göra med vem som helst...?

    Först behöver du ta ett samtal med vardera ungdom på egen hand, förklara att du är ledsen att du inte engagerat dig som du borde ha gjort (för det här är faktiskt bara ditt ansvar) och att du vill att ni ska ha en bättre relation. Fråga om deras intressen, fråga om saker de skulle vilja göra tillsammans med dig, var snäll och trevlig i vardagen, le mot dem.

    Jag fattar inte att du som vuxen låtit det gå så här långt men om du har tur kanske det går att reparera innan familjen blir helt splittrad, för det kommer att hänga med resten av livet och när de flugit ur boet blir det jättesvårt att försöka fixa nåt. Agera nu, och med genuint intresse och omtanke!

  • Drottningen1970

    Så länge du egentligen inte har lust så är det kört. Det lyser igenom.

    Du pratar i termer av ?VI hälsar knappt på varandra?

    Detta visar att du som vuxen tydligen i vardagen uppfört dig lika barnsligt som man kan förvänta sig av en 15 el 17 åring.

    Du har valt din familjekonstellation, det har inte barnen. Således ligger ansvaret på er vuxna att fixa relationen.

    Om du på riktigt brydde dig skulle mitt råd vara att helt enkelt vara en bra människa. Schysst och rättvis, utan att försöka ta dig an föräldraansvar. Men som sagt, när du inte på riktigt egentligen är intresserad av en relation så är det bara att glömma.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-07 08:34:09 följande:

    Jag har en nu 17 årig bonusdotter och en 15 årig bonusson. Vi har inte kommit överens så bra hittills, då jag inte brytt mig så mycket och de inte gillat mig, eftersom jag stulit deras pappa. 

    Vad kan man göra för att försöka komma närmare ungdomar i den åldern? Idag hälsar vi knappt på varandra och pratar bara kort för att man måste säga något. Annars undviker vi varandra så mycket det går. Har bott med deras pappa i 2,5 år nu och det verkar aldrig bli bättre med kemin. Jag har ingen lust. Men vet att jag nog måste göra något för att det ska fungera.


    Det är nog rätt svårt att börja nu liksom, men visst. Sätt dig med dem och ha ett vuxet samtal (utan att pappan är med) där du förklarar att du vill försöka få till en bättre relation. Men viktigt att du behandlar detta som vuxen-vuxen-samtal och inte barn-vuxen, så att de känner sig lyssnade på - be dem om deras åsikter i frågan också, inte bara att du talar om för dem hur du skulle önska. Du ska också försöka undvika att prata som en förälder, utan mer som en schysst extra vuxen. 
    Viktigt att det är din och deras relation, inte pappans. 
  • Jonnynilsson

    Trist situation. Men det borde ni tagit tag i redan innan ni flyttade ihop. Ansvaret ligger mest på din man i detta fallet. Eftersom det är hans barn skall han se till att infasningen av dig i familjen fungerar.

  • Anonym (F)
    Jonnynilsson skrev 2021-01-07 10:05:33 följande:

    Trist situation. Men det borde ni tagit tag i redan innan ni flyttade ihop. Ansvaret ligger mest på din man i detta fallet. Eftersom det är hans barn skall han se till att infasningen av dig i familjen fungerar.


    TS har ju ett stort eget ansvar i det här. Hon är vuxen och är ju den som ska ha en relation till barnen, pappan ska hjälpa till i början så klart men det ligger i princip bara på TS att försöka skapa en god relation till dem.
  • Ess

    Inte en aning faktiskt, det är exakt samma här.
    Vi har varit ihop i nästan tjugo år, men jag har noll och inget gemensamt med särkullarna. När vi klarat av artighetsfraserna och avverkat vädret, så blir det kav tyst. När de är och hälsar på och maken lämnar bordet fr att hämta något, så blir det pinsamt tyst tills jag hostar ur mig typ -Det blåser fortfarande....

    Vi är totalt olika som personer och har ingen beröringspunkt alls, inget gemensamt intresse, vi står extremt långt från varann inom precis allt. Händer det maken något så kommer vi inte att ha någon fortsatt kontakt med varann.
    Vi har alltid bemött varann artigt, hälsat och sagt godnatt osv. När vi varit själva så har vi berättat för varann om man stack iväg och vart.

    Börja med att alltid hälsa och säga god morgon och god natt. Svarar dom inte så är det upp till dem om de vill framstå som dryga och dumma i huvudet. 
    De är ju snart vuxna så normal artighet borde de klara av att visa, om inte, så skit i dem och inse att ni aldrig kommer få en relation förutom när föräldern "tvingar" ihop er.

  • Anonym (svårt)

    Tror att man får vara som vilken vuxen som helst för så stora barn. Jag och min särbo har varit tillsammans i fem år, men valt att inte flytta ihop då vi båda hade nästan-tonåringar när vi träffades. 

    Mitt barn är mer intresserad av familjeliv, så hen och särbon har en bra relation. Skulle säga att det är ungefär en likadan relation som hen har till mor- och farbröder som vi står nära. 

    Min särbos barn är helt ointresserad av vuxenkontakt, utan är en sån som hänger med kompisar dygnet runt och är hemma så lite som möjligt. När hen är hemma, stänger hen in sig på rummet. Jättetråkigt. Men vi pratar när tillfälle ges, jag frågar om skola, vad hen lyssnar på i sina lurar, hur det har gått på matchen osv. Jag intresserar mig för vem hen är helt enkelt. Ibland så fastnar vi allihopa i diskussioner kring matbordet, det är roligt. 

    Så...jag tänker att man som vuxen får anpassa sig till vad ungdomen är intresserad av och behöver och att det är högst individuellt. Man får anstränga sig för att visa att man är glad att se ungdomen och att ungdomen är en speciell person för en, vara genuint intresserad av hen. 

    Tycker inte man kan kräva att ungdomen ska vara intresserad av sin styvförälder och ta något som helst initiativ. Man kan kräva normal hyfs som mot vilken vuxen som helst däremot. T ex hälsa. Svara på tilltal (svårare än man kan tro med vissa ungdomar som är helt inne i sin egen värld med lurarna Oskyldig

    Mitt barn har en kompis, vars styvförälder låste in sig i badrummet och låtsades inte vara där om inte pappan var hemma när barnen var där (då gick de i mellanstadiet). Så sjukt. Det finns gott om konstiga människor. Det konstigaste är att den pappan skaffade barn med den kvinnan, som har fortsatt att i det närmaste ignorera barnet som hon nu bott tillsammans med i över fem år. 

  • Anonym (...)

    Varför måste du ha en relation till dem? Du är tillsammans med deras pappa inte dem..

  • Anonym (Fundersam)
    Ess skrev 2021-01-07 16:28:31 följande:

    Inte en aning faktiskt, det är exakt samma här.
    Vi har varit ihop i nästan tjugo år, men jag har noll och inget gemensamt med särkullarna. När vi klarat av artighetsfraserna och avverkat vädret, så blir det kav tyst. När de är och hälsar på och maken lämnar bordet fr att hämta något, så blir det pinsamt tyst tills jag hostar ur mig typ -Det blåser fortfarande....

    Vi är totalt olika som personer och har ingen beröringspunkt alls, inget gemensamt intresse, vi står extremt långt från varann inom precis allt. Händer det maken något så kommer vi inte att ha någon fortsatt kontakt med varann.
    Vi har alltid bemött varann artigt, hälsat och sagt godnatt osv. När vi varit själva så har vi berättat för varann om man stack iväg och vart.

    Börja med att alltid hälsa och säga god morgon och god natt. Svarar dom inte så är det upp till dem om de vill framstå som dryga och dumma i huvudet. 
    De är ju snart vuxna så normal artighet borde de klara av att visa, om inte, så skit i dem och inse att ni aldrig kommer få en relation förutom när föräldern "tvingar" ihop er.


    Äntligen någon som känner igen sig i min situation! Hade barnen inte varit helt emot mig ifrån dag 1 och pratat om mig som att jag är en ond människa och att de hellre vill ha hans ex, så hade jag betett mig betydligt vänligare mot dem. 

    Ja, de är barn och var barn, men där finns en gräns för vad en vuxen kan acceptera. Varje gång jag kom så ignorerade de mig, skrattade bakom ryggen och sa dumma saker om att varför inte pappan tar någon annan tjej än mig. Pappan har alltid varit rädd för barnen så han vågade inte säga ifrån. När han väl sa ifrån på skarpen ett antal gånger, så valde pojken att flytta till mamman. De är vana vid att vara nummer ett och bestämma och får göra precis som de vill hos både sin singel-mamma och singel-pappa! Nu kom plötsligt en person som ställde lite krav på att ta undan efter sig när man ätit och att visa lite respekt mot de vuxna. Det klarar de inte av!

    Dottern har jag aldrig haft bra kemi med och det känns krystat ifrån båda håll. Vi har pratat om detta säkert 20 gånger, och det började med att hon ifrån start redan sa till pappan och mig att det "klickar inte" mellan oss. Hon har inget gemensamt med mig. När vi pratar så säger hon att vi är så olika och att hon inte har något att prata med mig om. Jag blev först ledsen, men fick inse att jag kanske bara ska låta henne vara. Då går pappan på mig och kallar mig otrevlig etc. Men det är ju tjejen som inte vill. Och ärligt talat så vill innerst inne inte jag heller. Hon är en osäker, associal och ej kommunikativ person som inte verkar må bra pga olika diagnoser. Jag vet inte hur jag ska komma närmare henne. Pojken har också en diagnos, så han är rädd för alla människor. Det känns nästan som en omöjlighet här. De har redan dömt mig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-08 10:18:39 följande:
    Äntligen någon som känner igen sig i min situation! Hade barnen inte varit helt emot mig ifrån dag 1 och pratat om mig som att jag är en ond människa och att de hellre vill ha hans ex, så hade jag betett mig betydligt vänligare mot dem. 

    Ja, de är barn och var barn, men där finns en gräns för vad en vuxen kan acceptera. Varje gång jag kom så ignorerade de mig, skrattade bakom ryggen och sa dumma saker om att varför inte pappan tar någon annan tjej än mig. Pappan har alltid varit rädd för barnen så han vågade inte säga ifrån. När han väl sa ifrån på skarpen ett antal gånger, så valde pojken att flytta till mamman. De är vana vid att vara nummer ett och bestämma och får göra precis som de vill hos både sin singel-mamma och singel-pappa! Nu kom plötsligt en person som ställde lite krav på att ta undan efter sig när man ätit och att visa lite respekt mot de vuxna. Det klarar de inte av!

    Dottern har jag aldrig haft bra kemi med och det känns krystat ifrån båda håll. Vi har pratat om detta säkert 20 gånger, och det började med att hon ifrån start redan sa till pappan och mig att det "klickar inte" mellan oss. Hon har inget gemensamt med mig. När vi pratar så säger hon att vi är så olika och att hon inte har något att prata med mig om. Jag blev först ledsen, men fick inse att jag kanske bara ska låta henne vara. Då går pappan på mig och kallar mig otrevlig etc. Men det är ju tjejen som inte vill. Och ärligt talat så vill innerst inne inte jag heller. Hon är en osäker, associal och ej kommunikativ person som inte verkar må bra pga olika diagnoser. Jag vet inte hur jag ska komma närmare henne. Pojken har också en diagnos, så han är rädd för alla människor. Det känns nästan som en omöjlighet här. De har redan dömt mig.
    Förstår inte varför du vill ha en relation med pappan heller..
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2021-01-07 08:40:55 följande:
    Inte för sent, men detta borde gjorts innan ni flyttade ihop.
    Mitt tips är att prata med dom. Var även ärlig att ni gjorde fel att ni flyttade ihop innan alla var bekväma med det.
    Låt din sambo initiera detta.
    Håller med.
  • Ess
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-08 10:18:39 följande:

    Äntligen någon som känner igen sig i min situation! Hade barnen inte varit helt emot mig ifrån dag 1 och pratat om mig som att jag är en ond människa och att de hellre vill ha hans ex, så hade jag betett mig betydligt vänligare mot dem. 

    Ja, de är barn och var barn, men där finns en gräns för vad en vuxen kan acceptera. Varje gång jag kom så ignorerade de mig, skrattade bakom ryggen och sa dumma saker om att varför inte pappan tar någon annan tjej än mig. Pappan har alltid varit rädd för barnen så han vågade inte säga ifrån. När han väl sa ifrån på skarpen ett antal gånger, så valde pojken att flytta till mamman. De är vana vid att vara nummer ett och bestämma och får göra precis som de vill hos både sin singel-mamma och singel-pappa! Nu kom plötsligt en person som ställde lite krav på att ta undan efter sig när man ätit och att visa lite respekt mot de vuxna. Det klarar de inte av!

    Dottern har jag aldrig haft bra kemi med och det känns krystat ifrån båda håll. Vi har pratat om detta säkert 20 gånger, och det började med att hon ifrån start redan sa till pappan och mig att det "klickar inte" mellan oss. Hon har inget gemensamt med mig. När vi pratar så säger hon att vi är så olika och att hon inte har något att prata med mig om. Jag blev först ledsen, men fick inse att jag kanske bara ska låta henne vara. Då går pappan på mig och kallar mig otrevlig etc. Men det är ju tjejen som inte vill. Och ärligt talat så vill innerst inne inte jag heller. Hon är en osäker, associal och ej kommunikativ person som inte verkar må bra pga olika diagnoser. Jag vet inte hur jag ska komma närmare henne. Pojken har också en diagnos, så han är rädd för alla människor. Det känns nästan som en omöjlighet här. De har redan dömt mig.


    Med de särkullarna och den pappan, så hade jag lämnat.
  • Anonym (Fundersam)

    Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.

    Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
    Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.

    Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?! 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-14 09:39:07 följande:

    Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.

    Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
    Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.

    Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?! 


    Men du, det är väl rätt tydligt vad som är bäst för dig i detta (dvs ta din lägenhet)? Jag tycker att 95% av situationen beror på hur pappan är en vekling som inte klarar av att bolla sina barn och dig samtidigt. Han har inte direkt hjälpt till för att ni skulle kunna leva tillsammans allihop. Är du hans stora kärlek? 

    Om han gör slut nu så gör han. Kanske tänker han innerst inne att det är det bästa för då slipper han sura ungar. Kanske väntar han på att dottern ska flytta hemifrån och att ni sen skulle kunna fortsätta, vad vet jag? Är du den som håller ihop hushållet rent praktiskt - är det viktigt för honom att du finns där för sånt? Har han någon panik för at ännu en relation ska ta slut, eller rädd för vad andra ska tycka eller vad är grejen? För om han älskar dig tillräckligt så borde ni kunna jobba mer konstruktivt på detta. Har ni testat parterapi? 

    Kanske bättre att ni gör slut, får lite distans. Du kan andas, reflektera och han också. Blir det så att ni tar upp kontakten tex till sommaren, so be it. Då kan ni kanske tom få en nystart. Kanske inser han att hans barn inte ska styra hans privatliv. 
  • Ess
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-14 09:39:07 följande:

    Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.

    Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
    Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.

    Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?! 


    Min åsikt om varför han vill att du ska göra av med lägenheten är, att han inte har samma makt över dig om du kan säga tack och hej när de bär sig illa åt mot dig.

    Av allt detta du skriver så förstår jag verkligen inte hur han kan va din stora kärlek. Med tanke på både hans och hans ungars beteende så hade mina känslor legat på ganska många minus vid detta laget.

    Hade jag varit i dina skor så hade jag ALDRIG släppt lägenheten. Dessutom när jag väl hade fått den så hade jag gett dottern svar på tal så det osade svavel i hela huset om hon varit dum och elak. 
    Hade hon sen gnällt hos lille pappsen så hade jag gett honom samma avhyvling och en helt igenom ärlig och spikrak envägs kommunikation vad jag verkligen tycker om både honom, hans ungar och hans sk uppfostran. Sen hade jag gått ut genom ytterdörren, åkt till min bostad, och låtit mina ord sjunka in ordentligt hos gubben.
    Någon gång måste man rensa luften, sen får det gå hur det vill med förhållandet. Har det gått till den gränsen så kan det inte bli sämre i alla fall.
  • Anonym (...)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-14 09:39:07 följande:

    Jag har skaffat lägenhet och älskar att vara ifrån den hemska styvdottern som är enbart elak mot mig och de två tycker att jag ska följa deras regler. Dottern har dessutom sagt vid några tillfällen att om jag bor kvar så flyttar hon till mamman. Då står pappan på sig att då får hon väl flytta och då blir hon genast tyst. Hon vet att hon har det betydligt bättre hos pappan där hon får dyr mat och sushi och dyra presenter och resor. Hos mamman vet hon att det bara är lagad mat och att mamman har ont om pengar. Sonen flyttade på heltid till mamman redan för 2 år sedan, i samband med att jag flyttade in.

    Min fråga är VARFÖR det är så viktigt för min sambo att jag bor med honom och barnen som hatar mig? Jag försöker prata med honom, med dotter, exet och alla om att det just nu vore bättre för oss alla om vi var särbo tills dottern är klar med skolan. Men han vägrar ens prata om det. Han säger bara att han sa när vi träffades att särboskap är ingenting för honom, utan han vill vara sambo. Punkt slut!!!
    Det går inte ens att diskutera det, utan han blir helt galen. Jag menar, det hade ju varit underbart för oss alla under ett tag.

    Nu har jag min älskade lägenhet och han kräver att den ska bort, annars gör han slut. Eftersom han är min stora kärlek, så vill jag inte förlora honom. Därför är jag i panik och vet inte vad jag ska göra??!!! Tänk om det verkligen tar slut om jag skulle stå på mig?! 


    Säg åt honom att om han nu är så angelägen om att ni ska vara sambos får han styra upp och börja uppfostra sina vidriga barn och inte acceptera att de behandlar hans sambo som skit! En positiv sak är ju iallafall att han står på sig när dottern hotar med att flytta till mamma. Vissa töntar lägger sig helt platt för sina barn som spelar ut föräldrarna mot varandra..
  • Anonym (Ann)
    Anonym (F) skrev 2021-01-07 10:13:47 följande:
    TS har ju ett stort eget ansvar i det här. Hon är vuxen och är ju den som ska ha en relation till barnen, pappan ska hjälpa till i början så klart men det ligger i princip bara på TS att försöka skapa en god relation till dem.
    Klart TS har ett eget ansvar. Men vilken sund förälder låter någon som barnen inte gillar, och som uppenbarligen inte bryr sig om barnen heller, flytta in? Pappan har ansvar för vem han tar in i familjen, det yttersta ansvaret. Pappan ska ta barnens sida i detta. Som det är  nu så sviker både TS och pappan barnen, men det är pappan som har det yttersta ansvaret för sina barn.
  • Anonym (d)

    Nja, det 'fungerar' ju nu? Lite som på arbetsplatser skola osv man måste inte gilla varandra men man måste kunna fungera ihop och bete sig hövligt.

    Ni har inte valt varandra men visa hövlighet för den gemensamma nämnaren i det här fallet pappan

  • Leontien

    Hur kom ni överens innan du och deras pappa flyttade ihop?  Hur tänkte du att det skulle fungera då? 


    Hur man än vrider och vänder på det så är du vuxen och jag anser att man då har ett större ansvar för att relationen ska fungera. Bjud alltid till,  erbjud alltid en öppen hand och ha tålamod. 


    Du skriver dels att deras pappa är din stora kärlek men också att du har noll intresse för att ha en fungerande relation med bonusarna.  Det går inte ihop enligt mig, du har valt mannen och med honom kommer det faktum att han har två barn. 


    Jag har tre bio, tre bonus.  Det funkar, för att alla är måna om att det ska funka och jobbar hårt för att det ska funka.  


    Jag tyckte det var jättespännande att träffa mina bonusbarn första gången, att få lära känna dem och bygga en egen relation till dem.   Min  utgångspunkt var att jag var helt handlöst förälskad i deras pappa och att från början ha en bra relation till dem (och deras biomamma) var för mig helt självklart. 


     


     


     

Svar på tråden Hur bygger man upp relation med bonus?