• Thu 7 Jan 2021 14:22
    1271 visningar
    26 svar
    26
    1271

    Vilket kött tycker du är godast?

    Vilket kött tycker du är godast, alltså vilket djur? Eller är du mer för fisk/skaldjur? Vad tycker du är godast och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kött tycker du är godast?
  • Anonym (L)
    Thu 7 Jan 2021 14:32
    #1

    Svårt. Det beror på hur det är tillagat, vad det är för styckningsdetalj, vad det är för kryddning och vad jag är sugen på.

    Men jag svarar nog nöt och kyckling. Det är nog det godaste jag har smakat. Skulle vilja smaka vildsvin, ripa med mera.

  • Anonym (L)
    Thu 7 Jan 2021 14:32
    #2

    Kan inte välja endast en så avstår från att rösta, hehe.

  • Thu 7 Jan 2021 14:35
    #3

    Hjort är väldigt gott, men struts är min favorit. Dessutom är det otroligt mycket hälsosammare att äta än vanligt rött kött, men det ser ut som och beter sig som rött kött när man tillagar det. Ser man det i förpackning tänker man inte fågel.

  • Anonym (L)
    Thu 7 Jan 2021 14:39
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 14:35:46 följande:

    Hjort är väldigt gott, men struts är min favorit. Dessutom är det otroligt mycket hälsosammare att äta än vanligt rött kött, men det ser ut som och beter sig som rött kött när man tillagar det. Ser man det i förpackning tänker man inte fågel.


    Spännande! Var har du smakat struts?
  • Thu 7 Jan 2021 14:44
    #5
    Anonym (L) skrev 2021-01-07 14:39:18 följande:
    Spännande! Var har du smakat struts?
    Här i Sverige :) Det är ganska dyrt men vi unnar oss det en till ett par gånger om året.

    Det kan finnas fryst i vissa livsmedelsbutiker, City Gross t ex brukar ha lite udda köttvaror att välja på.
  • Thu 7 Jan 2021 14:45
    #6

    Här är en lista över svenska strutsfarmer: www.svenskstruts.se/JAP/Text/PDF/farmare.pdf

  • Anonym (L)
    Thu 7 Jan 2021 14:58
    #7
    +1
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 14:44:44 följande:

    Här i Sverige :) Det är ganska dyrt men vi unnar oss det en till ett par gånger om året.

    Det kan finnas fryst i vissa livsmedelsbutiker, City Gross t ex brukar ha lite udda köttvaror att välja på.


    Jaså, visste inte att det fanns att köpa i Sverige men så finns ju inte City Gross i min stad heller.
  • Thu 7 Jan 2021 16:51
    #8
    Anonym (L) skrev 2021-01-07 14:58:45 följande:
    Jaså, visste inte att det fanns att köpa i Sverige men så finns ju inte City Gross i min stad heller.
    Ja antingen där eller direkt från en strutsfarm :) Jag vet att vissa stora Ica haft lite annorlunda köttsorter också.
  • Thu 7 Jan 2021 18:57
    #9

    Asså, allt det där i pollen är ju gott. Svårt att nämna en favorit för jag har nog många favoriter och sen beror det på tillfälle och tillagning mm. Jag röstade på lamm för det är ett kött med egen karaktär men en fin bit perfekt stekt nötkött = helst lite blodig eller varför inte sashimi på entrecote dvs rått, en saftig fläskkotlett, rosastekt ankbröst, varsamt tillagad fisk eller skaldjur eller i sashimi eller sushi-form, vilt med djup och kraftig smak...fan, säg va som inte är gott?!

    Just nu är jag faktiskt sugen på varsamt stekt kycklinglever, en delikatess i budgetklass...mums.


    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 14:35:46 följande:

    Hjort är väldigt gott, men struts är min favorit. Dessutom är det otroligt mycket hälsosammare att äta än vanligt rött kött, men det ser ut som och beter sig som rött kött när man tillagar det. Ser man det i förpackning tänker man inte fågel.


    Jag håller med. Struts är väldigt bra kött som påminner mer om fint nötkött än fågel. Brukar finnas på min ICA-butik och även Lidl till och från.
  • Thu 7 Jan 2021 19:08
    #10

    Kyckling kommer på förstaplats

    Nötkött

    Hjort

    Ren

    Gris

    Älg

    Vildsvin

    Hare

    Fisk

    Kalkon

    Rådjur

Svar på tråden Vilket kött tycker du är godast?