• Anonym (?)

Funkar Swedbank-kort utomlands?

Funkar Swedbank kort utomlands (inom EU)?

• Svar på tråden Funkar Swedbank-kort utomlands?
  • brallison

Om du tänker på deras vanliga MasterCard, så hade det gjort när vi var kunder hos dem under flera år.

• Anonym (-)
    Anonym (?) skrev 2021-01-07 15:35:16 följande:

Funkar Swedbank kort utomlands (inom EU)?

Att betala med?
    Visa-kort funkar där Visa accepteras, Mastercard där Mastercard accepteras osv. Vilken medlem (i ditt fall Swedbank) som gett ut kortet spelar ingen roll.
  • Anonym (Kvinna)

på mina kort (från andra ställen) går jag in på internetbanken för att öppna/stänga kortet vid resor. Det går att ställa in kontinent och datum för när det ska kunna användas

• Anonym (?)
    brallison skrev 2021-01-07 15:36:54 följande:

Om du tänker på deras vanliga MasterCard, så hade det gjort när vi var kunder hos dem under flera år.

Vad menar du?
  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-01-07 15:51:12 följande:

på mina kort (från andra ställen) går jag in på internetbanken för att öppna/stänga kortet vid resor. Det går att ställa in kontinent och datum för när det ska kunna användas

Ställer man in det på hemsidan?,
  • Anonym (?)
    Anonym (-) skrev 2021-01-07 15:41:44 följande:

Att betala med?

Visa-kort funkar där Visa accepteras, Mastercard där Mastercard accepteras osv. Vilken medlem (i ditt fall Swedbank) som gett ut kortet spelar ingen roll.

Ja jag har MasterCard.
  • Anonym (-)
    Anonym (?) skrev 2021-01-07 15:55:12 följande:
    Ja jag har MasterCard.
    Vem som gett ut kortet (Swedbank då) är inte relevant för var det accepteras. De är medlemmar i / anslutna till Mastercard, och då är det ett Mastercard i första hand.

Det som möjligen kan göra det relevant i ditt fall är i så fall kortets inställningar, som någon ovanför detta skrev. Dvs att du, via internetbanken, kan välja vissa förutsättningar för hur ditt kort ska fungera. Får du ordning på det, så är det som sagt i första hand ett Mastercard du har. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (?) skrev 2021-01-07 15:54:39 följande:
    Ställer man in det på hemsidan?,
    Japp, man loggar in och ställer in det. Jag brukar lägga in ett par dagar och ett par dagar efter resan.

Kolla också uttagningavgift, ibland kan varje uttag kosta kanske 35 kr, då kör jag kontanter. bankomater fungerar oftast utomland, beroende på land
  • Drottningen1970

Ja så länge du inte blockat för utlandsköp. Jag har ett vanligt betalkort och ett kreditkort. Båda har funkat både i och utanför EU. Både i automat och affär.

• Anonym (Belgien)

Kan säga att det inte fungerar i alla affärer så kolla innan du vill köpa något. Är själv från Belgien och det finns flertal affärer som inte accepterar varken visa eller Mastercard. De har ett system som heter bancontact eller maestro. Vet inte hur det är i andra länder men Belgien fungerar det i alla fall inte överallt!

Svar på tråden Funkar Swedbank-kort utomlands?