• Anonym (Ts)

    Daltande med kräsna barn

    Min sambo har två barn sen tidigare och de är inte här så himla ofta. Men när de väl är här är det alltid mycket problem med maten. De är 5 och 7 år, snart 6 och 8.

    T.ex. vi äter hamburgare hemma och barn 1 vill ha dressing på burgaren. Nästa gång vi gör hamburgare hemma lägger min sambo på dressing eftersom barnet ville det första gången. Barnet säger då att hamburgaren smakar äckligt pga dressingen fast att den gillade hamburgaren första gången. Ungen vägrar äta om det är dressing på.

    Samtidigt ville barn 2 ha krydda på sina pommes sist och sambon slänger på det på dens pommes. Ungen säger då att kryddan inte smakar bra med bea som den doppar pommes i, och sambo får torka av varje pommes för att kryddan ska försvinna.

    Det känns som att ungarna testar min sambo och hur mycket min sambo orkar dalta med maten, skrapa bort dressing/laga ny mat som ungarna vill ha. Det här sker vid varje måltid och jag själv vill bara säga att "man får inte alltid äta mat man tycker om, du kan äta ändå" för att jag själv minns inte att mina föräldrar daltade så mycket med min mat, antingen fick jag äta eller gå hungrig om inte maten dög. Jag vet inte heller hur jag ska ta upp det med min sambo att vara mer bestämd. Är det fler som har det såhär och hur gör ni? Säger ifrån eller daltar omkring?

    Jag har nämligen extremt svårt att tro att barnen gör så här hos den andra föräldern till dem.

  • Svar på tråden Daltande med kräsna barn
  • Anonym (I)

    Du skriver själv att de inte är där så ofta. Det kan tex bero på oro och att de saknat sin pappa. Behöver ej vara att de bara är allmänt jobbiga eller bortskämda.

  • Anonym (H)

    Alltså jag tänker att ni, eller pappan då, får skylla er själva när barnen inte tillfrågas innan om vad de vill ha? Hur svårt är det att fråga om barnet vill ha dressing? Även en vuxen människa kan vilja ha det ena gången och inte vara sugen nästa gång

  • MsFry

    Barn är sådana, ändrar smak ofta, ibland från dag till dag.

    Därför frågar man vad de vill ha, man förutsätter inte. Samma som med vuxna egentligen. Sorgligt att barnens pappa inte känner dem bättre än att veta sånt.

  • Anonym (Ts)

    Han frågar jämt vad de vill ha att äta. När det serveras så är det inte gott, det "smakar bajs" om jag har lagat maten dessutom.

    Att han inte frågade innan tycker även jag är min sambos fel, har man kräsna barn får man vara noggrann med att fråga innan. Oftast smakar de inte maten innan de tycker den är äcklig.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-07 16:36:19 följande:

    Han frågar jämt vad de vill ha att äta. När det serveras så är det inte gott, det "smakar bajs" om jag har lagat maten dessutom.

    Att han inte frågade innan tycker även jag är min sambos fel, har man kräsna barn får man vara noggrann med att fråga innan. Oftast smakar de inte maten innan de tycker den är äcklig.


    Man frågar innan oavsett om barnen är kräsna eller inte.

    Han får acceptera läget. Träffas de så sällan så skulle jag absolut inte ta någon strid gällande mat.

    Gör extra hamburgare och pommes och byt ut ifall ni inte orkat torka av maten
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-07 16:36:19 följande:

    Han frågar jämt vad de vill ha att äta. När det serveras så är det inte gott, det "smakar bajs" om jag har lagat maten dessutom.

    Att han inte frågade innan tycker även jag är min sambos fel, har man kräsna barn får man vara noggrann med att fråga innan. Oftast smakar de inte maten innan de tycker den är äcklig.


    Man frågar innan oavsett om barnen är kräsna eller inte.

    Han får acceptera läget. Träffas de så sällan så skulle jag absolut inte ta någon strid gällande mat.

    Gör extra hamburgare och pommes och byt ut ifall ni inte orkat torka av maten
  • Anonym (Ts)

    Ibland har jag stått och lagat mat som jag vet att de gillar, men så vägrar de äta. Detta har resulterat i att jag lagar mat till mig och min sambo, och sambon får laga mat åt dem.

  • Anonym (H)

    Nu framgår inte om han daltar med dem i övrigt också. Men just mat är en dum strid att ta.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-07 16:40:30 följande:

    Ibland har jag stått och lagat mat som jag vet att de gillar, men så vägrar de äta. Detta har resulterat i att jag lagar mat till mig och min sambo, och sambon får laga mat åt dem.


    Om jag var ni skulle jag helt enkelt låta pappan laga maten när de är där. Ge dem inte chansen att rata din mat.

    Det kan ju vara så enkelt att du kryddar på annat sätt att de är vana med. Eller så har det bara blivit en grej.

    Oavsett tycker jag det är dumt att låta barnen gå hungriga när pappan kanske är i behov av att bygga upp relationen med dem
  • Drottningen1970

    Varför lägga på dressing och krydda utan att först fråga?

    Ni skapar problemet som inte skulle behöva vara ett problem och gnäller sedan på barnen.

    Dessutom säger du att de inte är hos er så ofta och ändå stör du dig. Väx upp.

Svar på tråden Daltande med kräsna barn