• V69

Den billiga idioten fick jobbet

En kurskamrat ansökte om samma jobb som mig. Jag hade mer erfarenhet, bättre betyg och är mycker mer social än henne. Alltså hon deltog aldrig aktivt i klassen, hon var inte speciellt smart , hennes svar på uppgifter var löjligt och hon hade en väldigt låg löneanspråk. Jag säger inte att jag borde ha fått jobbet, det fanns andra bekanta som hade mer erfarenhet än jag... men är det verkligen så här, att den billigaste skiten anställs av arbetsgivaren?

• Svar på tråden Den billiga idioten fick jobbet
  • Fjäril kär

Hon kanske faktiskt hade andra erfarenheter som avgjorde.

Hur hon var socialt och kunskapsmässigt i klassen säger egentligen ingenting om hur hon funkar på en arbetsplats i ett arbetslag. Hon kanske klickade med personen som intervjuade henne bättre än vad du gjorde tex.

Du låter missunsam och avundsjuk.

• Madida
    Fjäril kär skrev 2021-01-07 16:34:05 följande:

Hon kanske faktiskt hade andra erfarenheter som avgjorde.

Hur hon var socialt och kunskapsmässigt i klassen säger egentligen ingenting om hur hon funkar på en arbetsplats i ett arbetslag. Hon kanske klickade med personen som intervjuade henne bättre än vad du gjorde tex.

Du låter missunsam och avundsjuk.

+1
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Jim)

Det är ingen hemlighet att sinneslöa får jobbet vet du. Fikakompisar är viktigare än meriter. Det finns inget du kan göra åt det. Det är bara att gilla läget. Förhoppningsvis kommer SD att se till att kvinnorna stannar hemma så att de slutar att lönedumpa.

• V69
    Anonym (Jim) skrev 2021-01-07 16:37:18 följande:

Det är ingen hemlighet att sinneslöa får jobbet vet du. Fikakompisar är viktigare än meriter. Det finns inget du kan göra åt det. Det är bara att gilla läget. Förhoppningsvis kommer SD att se till att kvinnorna stannar hemma så att de slutar att lönedumpa.

Eller hur?
  • Vanessa89

Avsaknad av självinsikt är ingen meriterande egenskap.

• Anonym (boss)

Hmmm...

Det beror ju också på vilken roll det är som ska fyllas. Vissa roller vill man helt enkelt inte ha en toppkandidat till. Det kan vara att man inte vill betala för mycket för ett enkelt jobb. Det kan också vara att man vill ha en långsiktig lösning på ett enkelt jobb. Den mest kvalificerade kommer snabbt tröttna på det enkla jobbet och avancera. Då står man där på ruta 1 igen.

Om det stämmer att du är mycket mer kvalificerad tycker jag du ska söka mer avancerade jobb.

Sen lönar det sig aldrig att lipa över vem som fick jobbet. Sätt dig in i arbetsgivarens sits. Det är skitsvårt att få en bra bild på ett cv och 1 timmes snack. De flesta kan blåsa upp sig i en timme. Det är därför smarta arbetsgivare tar in många sommarjobbare. Man bygger upp en kandidatbank där man vet ganska väl vad man kommer få från resp. individ om de anställs.

• Anonym (Ghost)

Ojojoj så avundsjuk man kan vara :)

Nej det är inte alltid den med lägst löneanspråk som får jobbet, hur mycket skilde det mellan er där egentligen? Antagligen gjorde hon ett bättre intryck på intervjun, för många gånger är det vad som räknas mest, inte hur många kompisar man har eller hur bra svar man hade på en tenta. Du verkar ju inte så trevlig när man läser din trådstart så utifrån det är jag inte förvånad.

• Anonym (Kenneth)

Har jobbat med rekrytering och ibland kan det faktiskt vara klokt att anställa den med lägre löneanspråk eftersom det kan finnas en möjlighet till klättring i karriären och de är öppna för utveckling och lärande. Förvånansvärt många har för hög tilltro till sin egen förmåga och vill ha lön efter det istället för faktisk insats. Vissa jobb är inte värd så hög lön som dom tror. Jag har lärt mig att dom som har höga löneanspråk vill oftast inte alls ha tjänsten.

• Anonym (Hanna)

Som andra skrivit att det beror ju helt på vad företaget söker. Antar att detta är ett privat företag, dem bryr sig mer om hur personen kommer passa in i kulturen. Även det är en oerhört viktig bit. Kunskap kan man alltid få på vägen.

• CitronTulo

Förstår att det svider att bli utkonkurrerad av en person som du själv ser dig så mycket bättre än!

Men AG såg förmodligen andra kvaliteter i henne som de ville ha, och som du saknade.

Svar på tråden Den billiga idioten fick jobbet