• minnie768

    Tröttheten....

    Hej,
    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den, "tack vare" pandemin och råden att arbeta hemifrån har jag inte behövt sjukskriva mig trots rejäl illamående fram till v 12 då det i alla fall lättade. Det kan jag hantera nu, men tröttheten. Är jag bara gnällig och borde bita ihop?! Jag sover i snitt mellan 21-07:30 varje natt sen utnyttjar jag rasterna på jobbet och sover 15 min på frukostrasten och eftermiddagsfikat plus 1 timma på lunchen. Sover jag sedan inte minst 30 minuter efter jag slutat jobbet klarar jag inte hålla mig vaken till kl 21.
    Att tillägga är att jag har ett lugnt arbete som inte bör ta så mycket energi! Jag ska sitta vid skrivbordet och jobba men klarar inte att sitta där en hel dag trots sovstunderna utan hamnar i stället i soffan med datorn i knät.. Lyssnar jag inte på kroppen och hoppar över en vilopaus kommer huvudvärken eller så är kommande dag helt förstörd. Då ligger jag som värsta baksmällan men värk i hela kroppen känns det som.
    Jag hatar att jag gnäller, vi har försökt bli gravida länge och nu äntligen kommit till v16!!

    Men vad kan man göra? Någon som har några tips? På något sätt känner jag mig löjlig att ens ta upp detta med mina gravida vänner (som iaf inte pratat om någon sån här trötthet) eller med min bm, jag är ju "bara" i v16, det är inte direkt som att det börjar bli tungt, jag har bara gått upp några få kg. Min svärmor (ssk) tycker jag ska prata med min bm om en sjukskrivning, i alla fall i några veckor så jag kan få återhämta mig och förhoppningsvis fylla på energikontot.

    Önskar nog bara få någon att bolla med... :/

  • Svar på tråden Tröttheten....
  • Anonym (G)

    Låter riktigt jobbigt att vara så himla trött! Jag tycker att det låter som mer trötthet än normalt vid graviditet. Har du kollat järnvärdet? Med tanke på att du får huvudvärk också. Har du varit trött hela graviditeten heller har det kommit nu? Tänker om det kan vara urinvägsinfektion på väg till havandeskapsförgiftning med tanke på huvudvärken?

    En annan sak som kan vara bra att kolla upp är sköldkörteln. Fram till v12 producerar inte fostret eget hormon så de tar från mamman. Orkar då inte mammans sköldkörtel med kan man behöva hjälp av lite levaxin. Väldigt vanligt bland gravida faktiskt. Trötthet och frusenhet är två vanliga symtom. Det man ska kolla är TSH. Normalvärde inom sjukvården är 2-4. Men som gravid, vilja bli gravid är ett värden mellan 1-1,5 att föredra.

    Prata med din bm igen och rådgör med henne och se om hon kan hjälpa dig med lite tester.

    Obs, är inte sjukvårdsutbildad utan pratar från egen erfarenhet.

  • Oblivia

    Jag tycker också att du ska prata med barnmorskan om sjukskrivning. Nog för att man är trött som gravid, men det låter som att du är mer trött än genomsnittet och för trött för att orka jobba. Ta hand om dig och du gnäller inte! Är också gravid efter att ha längtat länge, men det gör det inte lättare att må dåligt!

  • minnie768
    Anonym (G) skrev 2021-01-07 17:02:42 följande:

    Låter riktigt jobbigt att vara så himla trött! Jag tycker att det låter som mer trötthet än normalt vid graviditet. Har du kollat järnvärdet? Med tanke på att du får huvudvärk också. Har du varit trött hela graviditeten heller har det kommit nu? Tänker om det kan vara urinvägsinfektion på väg till havandeskapsförgiftning med tanke på huvudvärken?

    En annan sak som kan vara bra att kolla upp är sköldkörteln. Fram till v12 producerar inte fostret eget hormon så de tar från mamman. Orkar då inte mammans sköldkörtel med kan man behöva hjälp av lite levaxin. Väldigt vanligt bland gravida faktiskt. Trötthet och frusenhet är två vanliga symtom. Det man ska kolla är TSH. Normalvärde inom sjukvården är 2-4. Men som gravid, vilja bli gravid är ett värden mellan 1-1,5 att föredra.

    Prata med din bm igen och rådgör med henne och se om hon kan hjälpa dig med lite tester.

    Obs, är inte sjukvårdsutbildad utan pratar från egen erfarenhet.


    Tack för ditt svar!
    Jag kollade järnvärdet på 9+5 och då var det ok, men bm ville att jag skulle börja med järntabletter runt v20 men inte varje dag för sånt behov hade jag inte. Huvudvärken är svår att ta hänsyn till med tanke på ex havandeskapsförgiftning eftersom jag har min migrän i botten som ställer till det. Migränen gör att jag betydligt mer huvudvärk än "normalt" eftersom jag inte kan ta mina vanliga mediciner pga graviditeten :/

    Även sköldkörteln kontrollerades då 9+5 och det var ok fick jag höra, inget mer. Ska ta upp detta med bm när jag ringer. Tack igen!
  • minnie768
    Oblivia skrev 2021-01-07 21:45:13 följande:

    Jag tycker också att du ska prata med barnmorskan om sjukskrivning. Nog för att man är trött som gravid, men det låter som att du är mer trött än genomsnittet och för trött för att orka jobba. Ta hand om dig och du gnäller inte! Är också gravid efter att ha längtat länge, men det gör det inte lättare att må dåligt!


    Tack ska du ha, det får kanske bli ett samtal till bm i nästa vecka och se vad hon tycker. Är nästan en månad kvar tills jag träffar henne nästa gång, och grattis till din graviditet :)
  • Anonym (G)
    minnie768 skrev 2021-01-08 09:12:19 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag kollade järnvärdet på 9+5 och då var det ok, men bm ville att jag skulle börja med järntabletter runt v20 men inte varje dag för sånt behov hade jag inte. Huvudvärken är svår att ta hänsyn till med tanke på ex havandeskapsförgiftning eftersom jag har min migrän i botten som ställer till det. Migränen gör att jag betydligt mer huvudvärk än "normalt" eftersom jag inte kan ta mina vanliga mediciner pga graviditeten :/

    Även sköldkörteln kontrollerades då 9+5 och det var ok fick jag höra, inget mer. Ska ta upp detta med bm när jag ringer. Tack igen!


    Toppen att dina värden är kollade! Fråga om värdet på tsh, det kan vara så att du ligger inom normalspannet men på den högre delen. Då kan det hjälpa med levaxin ändå. Det låter jobbigt med migränen. Den kan definitivt påverkas av graviditetshormoner. Har du inte fått hjälp med andra tabletter som du man ta vid graviditet? Har du tänkt att amma? Då är det också väldigt mycket hormoner i omlopp så det kan vara bra att kolla upp vad du kan ta under den perioden också. Med en liten kan man tyvärr inte gå o vila som man själv vill Hade en kompis som hade väldiga problem med migrän under och efter graviditet. Tror hon fick nån form av nässpray + tabletter.

    Tycker absolut att du ska prata med din bm o inte vänta på nästa tid. Hoppas att det ordnar sig!
  • Mimosa86

    Kan vara järnvärdet som spökar. Nog bra att ta prover som BM.

    MEN man är sjukt trött första tiden, inte för att det är tungt utan för att kroppen jobbar på högvarv dygnet runt non-stopp för att bygga ihop en människa och få till alla viktiga organ. Det är påfrestande för kroppen.

    Jag är en av de som sätter sig på tvären mot filosofin att man ska kunna leva som vanligt och fungera på alla plan samtidigt som graviditeten fortlöper. Man får inte glömma bort det enorma arbetet som sker i kroppen och det är viktigt att vara snäll mot sig själv och tillåta sig att få vila utan dåligts samvete.

  • Anonym (Emmis)

    Jag blev deltidssjukskriven pga bla tröttheten.

    Den är hemsk. Hur mycket man än sover blir man inte pigg. Jag vaknade och var efter någon kvart lika trött igen som jag var innan jag somnade. Har ibland samma typ av trötthet vid PMS. Kan sova halva dagen och ändå somna kl 21 på kvällen.

    Tröttheten försvann direkt efter förlossningen, så det var inget fel, bara en bebis som sög musten ur mig. Och, tja, det gör hon iofs fortfarande, sju år senare. <3

  • Anonym (Emmis)
    Mimosa86 skrev 2021-01-08 09:47:25 följande:

    Jag är en av de som sätter sig på tvären mot filosofin att man ska kunna leva som vanligt och fungera på alla plan samtidigt som graviditeten fortlöper. Man får inte glömma bort det enorma arbetet som sker i kroppen och det är viktigt att vara snäll mot sig själv och tillåta sig att få vila utan dåligts samvete.


    Jag tycker precis samma.

    Allt prat från vårdens sida om att allt är så normaaaalt gjorde mig tokig som gravid. Inget, inget var normalt i min kropp under graviditeterna. Kan man inte andas, sitta, gå, stå, ligga, äta, skita, sova, tänka mm som man brukar är det inte normalt. Sen kanske det inte är farligt, sjukligt eller bestående. Men man funkar inte normalt och klarar inte det man normalt klarar.

    Jag hade som tur var fina människor omkring mig som tog väl hand om mig. <3 Och vi har system som möjliggör sjukskrivning mm. Det är väldigt bra.
  • minnie768
    Anonym (G) skrev 2021-01-08 09:37:43 följande:
    Toppen att dina värden är kollade! Fråga om värdet på tsh, det kan vara så att du ligger inom normalspannet men på den högre delen. Då kan det hjälpa med levaxin ändå. Det låter jobbigt med migränen. Den kan definitivt påverkas av graviditetshormoner. Har du inte fått hjälp med andra tabletter som du man ta vid graviditet? Har du tänkt att amma? Då är det också väldigt mycket hormoner i omlopp så det kan vara bra att kolla upp vad du kan ta under den perioden också. Med en liten kan man tyvärr inte gå o vila som man själv vill Hade en kompis som hade väldiga problem med migrän under och efter graviditet. Tror hon fick nån form av nässpray + tabletter.

    Tycker absolut att du ska prata med din bm o inte vänta på nästa tid. Hoppas att det ordnar sig!
    Det ska jag absolut kolla!
    Nej inga andra tabletter. Enligt min läkare (som är professor och forskar på heltid med migrän och just nu faktiskt i samband med graviditeter) sa att det finns så lite forskat på detta så man vet inte vad läkemedlen kan ge för ev skada på fostret. Han vet hur kraftig migrän jag har så jag tänker att hade det funnits något jag kunnat ta förebyggande hade han rekommenderat det :/ Ja jag har tänkt amma... Min migrän är väldigt påverkad av stress, väderomslag osv. Och nu är ju kroppen "stressad", dels pga bäbisen i magen, men också att jag är konstant trött och inte får i mig tillräckligt med mat. Vågar inte ens tänka på att detta ska fortsätta tills jag slutar ammar :O Då kommer jag inte klara av det :'( 
    Jag skulle gissa att det är sk. "akutmediciner", och det har jag också som man ska ta när man får ett anfall, men jag behöver främst hjälp med förebyggande för att förhindra att anfallen kommer. Det är säkert inte samma, men jag hade nässpray jag tog vid kraftiga anfall innan graviditeten, men den ska man helst undvika vid en graviditet.
    Tack för dina svar igen! :) Jag ska ringa min bm på måndag och se vad hon säger :) 
    Mimosa86 skrev 2021-01-08 09:47:25 följande:

    Kan vara järnvärdet som spökar. Nog bra att ta prover som BM.

    MEN man är sjukt trött första tiden, inte för att det är tungt utan för att kroppen jobbar på högvarv dygnet runt non-stopp för att bygga ihop en människa och få till alla viktiga organ. Det är påfrestande för kroppen.

    Jag är en av de som sätter sig på tvären mot filosofin att man ska kunna leva som vanligt och fungera på alla plan samtidigt som graviditeten fortlöper. Man får inte glömma bort det enorma arbetet som sker i kroppen och det är viktigt att vara snäll mot sig själv och tillåta sig att få vila utan dåligts samvete.


    Jag förstår självklart att det är en stor omställning för kroppen att vara gravid, det är ju oroligt mycket som händer!! Men jag var inte alls beredd på att vara så här trött :O 
    Väldigt bra sagt! Jag håller helt med dig!!
    Anonym (Emmis) skrev 2021-01-08 09:59:29 följande:

    Jag blev deltidssjukskriven pga bla tröttheten.

    Den är hemsk. Hur mycket man än sover blir man inte pigg. Jag vaknade och var efter någon kvart lika trött igen som jag var innan jag somnade. Har ibland samma typ av trötthet vid PMS. Kan sova halva dagen och ändå somna kl 21 på kvällen.

    Tröttheten försvann direkt efter förlossningen, så det var inget fel, bara en bebis som sög musten ur mig. Och, tja, det gör hon iofs fortfarande, sju år senare. <3


    Vad skönt att höra om någon som känner igen sig!! :P  <3 Jag tror inte heller att det är något som är fel, men det känns frustrerande att aldrig känna sig helt på topp.
    Haha det kan jag tänka mig att hon gör :P

  • minnie768

    Pratade precis med bm-mottagningen, min bm var inte tillgänglig så fick prata med hon som svara i telefon. 
    Trötthet i en graviditet är helt normalt så det är inga konstigheter. Inga frågor om på vilken nivå just min trötthet låg på och jag fick inte en syl i vädret kändes det som. När jag tog upp min huvudvärk/migrän och hur det i samband med tröttheten påverkade mig och min möjlighet till att göra mitt jobb bokade hon in mig på en telefontid till deras läkare på fredag. Förstår inte varför jag ens bokade den tiden, han kommer inte kunna göra något åt migränen.

    Fy fan, sitter här och gråter och känner mig så hjälplös, där försvann tilliten till dom. Antar att jag får vänta tills jag får träffa min bm i feb och ta upp det med henne då om jag känner likadant :'(
    Förlåt för gnälligt inlägg men var tvungen att ventilera lite :( :( 

  • Oblivia
    minnie768 skrev 2021-01-11 08:58:39 följande:

    Pratade precis med bm-mottagningen, min bm var inte tillgänglig så fick prata med hon som svara i telefon. 

    Trötthet i en graviditet är helt normalt så det är inga konstigheter. Inga frågor om på vilken nivå just min trötthet låg på och jag fick inte en syl i vädret kändes det som. När jag tog upp min huvudvärk/migrän och hur det i samband med tröttheten påverkade mig och min möjlighet till att göra mitt jobb bokade hon in mig på en telefontid till deras läkare på fredag. Förstår inte varför jag ens bokade den tiden, han kommer inte kunna göra något åt migränen.

    Fy fan, sitter här och gråter och känner mig så hjälplös, där försvann tilliten till dom. Antar att jag får vänta tills jag får träffa min bm i feb och ta upp det med henne då om jag känner likadant :'(

    Förlåt för gnälligt inlägg men var tvungen att ventilera lite :( :( 


    Så tråkigt att du får detta bemötande. Det är konstigt att all smärta och obehag i samband med menstruation, graviditet eller förlossning alltid är helt normalt och nåt man bara får ta... Försök stå på dig och lyft fram hur det påverkar ditt jobb. Kämpa på!
  • minnie768
    Oblivia skrev 2021-01-12 22:36:19 följande:
    Så tråkigt att du får detta bemötande. Det är konstigt att all smärta och obehag i samband med menstruation, graviditet eller förlossning alltid är helt normalt och nåt man bara får ta... Försök stå på dig och lyft fram hur det påverkar ditt jobb. Kämpa på!
    Tack <3 
    Jag fick pratat med "min" bm igår som var betydligt mer förstående på att det var tufft men att hon dessvärre inte kunde hjälpa mig så mycket eftersom det är vårdcentralerna som sköter ev sjukskrivningar som inte direkt påverkar bäbisen (som ex trötthet, illamåeende, foglossning). Vet inte om jag har energi att kriga med min vc.. 
Svar på tråden Tröttheten....