• handbollsfroken

    Amstaffägare - hur mkt motion/stimulans?

    Hallå! Jag börjar planera lite för en till hund, en american staffordshire terrier. Min kille har en sedan tidigare och jag har bott tillsammans med den (ja, med killen också för den delen) i tre år, så jag är ganska väl införstådd med att jag kan ge _den hunden_ vad han behöver, och mer därtill. Men det finns ju ändå ett tvivel där - tänk om vår hund är en latmask i jämförelse med alla andra hundar, och jag inte alls kan erbjuda en genomsnittlig amstaff vad den behöver i vardagen? Vad jag lärt mig av vår hund är att en ostimulerad amstaff är ett litet monster, så jag vill verkligen inte sätta mig i en situation av att ha en konstant ostimulerad hund hemma...
    Jag tycker mig läsa jämt och ständigt om hur otrooooligt krävande amstaffar är, men kan liksom inte riktigt känna igen mig i det. Visst, han vi har är krävande men om han får sitt så är han nöjd och sover som en gris på soffan. Han är inte alls något träningsmonster utan en latmask, så länge han får sina typ 2 h ute.

    För jämförelse tycker jag att vår kille mår bäst av 5-7 km (mätt på mig alltså, han springer fram och tillbaka på långlina så han får nog till en längre sträcka) promenad om dagen + ett par vändor rusa runt lös i nån hage, och lite vardagsträning + nån vända med nån sån där stimulansleksak hemma. Är det dåligt väder kan det räcka med 3-4 km, men då måste han ta igen det dagen efter.
    Med en framtida hund vill jag motionera lite mer intensivt: jobb två-tre dagar i veckan, kanske en tur framför cykeln, gärna testa lite wp. Men jag har ett vanligt liv och kan inte lägga fem timmar om dagen. 


    Så, amstaffägare, ärligt - hur ser vardagen ut hos er? Vad behöver era hundar för att må bra? 
    Är vår äldre hund en latmask i jämförelse?
    amstaff american staffordshire terrier
  • Svar på tråden Amstaffägare - hur mkt motion/stimulans?
  • Dexter dot com

    Har några i bekantskapskretsen och det varierar verkligen i hur krävande dom är. 2 st är som din riktiga soffpotatisar som är helt nöjda med 2-3 timmars motion och lite vardagsaktivering och 1 behöver förutom motion nästan dagligen nån form av aktivering i form av spår och lydnad för att vara balanserad och harmonisk.
    Man kan ju göra det "enkelt" för sig och tex låta hunden dra bildäck under promenaderna, bära klövjeväska och leta efter sin mat utkastad på gräsmattan alt äta ur aktiveringsboll så får hunden aktivering utan så stor ansträngning från dig.
    Jag tror att om du räknar med 2-3 timmars motion/dag och några spår/lydnadspass i veckan så kommer du tillgodose dom flesta Amstaffs behov.

  • Anonym (ida)

    Det är även på individnivå. 
    Hade en som aldrig blev trött. Vi kunde gå mil och köra nosework på det, men ändå stod han givakt när jag ens nuddade hans koppel.  
    Han hörde även när jag öppnade mina ögon på morgonen och stod då redo och tittade på mig. Hade som standard 1,5 mil om dagen, på helgerna mer. 

    Min nya är lat. Han är nöjd med 1 långpromenad, och vägrar gå upp tidigt. 
    Så ska jag gå mer så får jag gå själv. 

Svar på tråden Amstaffägare - hur mkt motion/stimulans?