• Thu 7 Jan 2021 23:51
    445 visningar
    12 svar
    12
    445

    Ekonomiskt stöd

    Hej! Jag studerar just nu till undersköterska och är färdig i april. Jag får CSN just nu men sista utbetalningen är nu i januari.

    Kommer stå utan inkomst och har inte lyckats på jobb under månaderna jag sökt. Så jag står helt tom. Vet ni vart man kan söka ersättning?

  • Svar på tråden Ekonomiskt stöd
  • Thu 7 Jan 2021 23:57
    #1

    Kan du inte anmäla dig till vikarie på olika ställen, få in en fot och till slut få anställning? Har du rätt till a-kassa? Annars är det nog soc som gäller.

  • Fri 8 Jan 2021 00:05
    #2

    Som utbildad undersköterska borde det väl inte vara några problem att jobba som timvikarie?? Eller menar du att det blir glapp mellan utbetalningen från CSN och lön?

  • Fri 8 Jan 2021 00:07
    #3

    Jag är skriven som vikarie inom personlig assistans och förskola. Bor i en väldigt liten stad där det är dåligt med jobb... Ja kommer ha APL i februari och får förhoppningsvis in en fot på sjukhuset som kommer innebära jobb.

    Akassa säger att jag inte har rätt till någon ersättning ifrån dom medan jag studerar...

  • Fri 8 Jan 2021 01:00
    #4

    varför är din sista utbetalning i januari? har du förbrukat alla veckor?

    försökte leta på csn.se men de har ju fördummat hela sin sajt så den ska passa smartphoneanvändare som skrollar med tummarna och tittar på långa videos, så man hittar ingenting vettigt där längre, de brukade ha fina överskådliga tabeller om när studiemedlen betalalas ut över året.

  • Fri 8 Jan 2021 01:30
    #5

    Ja


    Tow2Mater skrev 2021-01-08 01:00:59 följande:

    varför är din sista utbetalning i januari? har du förbrukat alla veckor?

    försökte leta på csn.se men de har ju fördummat hela sin sajt så den ska passa smartphoneanvändare som skrollar med tummarna och tittar på långa videos, så man hittar ingenting vettigt där längre, de brukade ha fina överskådliga tabeller om när studiemedlen betalalas ut över året.


    Jaa, mina veckor är förbrukade tyvärr.. Har även försökt få längre tid med bidrag men icke.
  • Fri 8 Jan 2021 07:12
    #6
    +1

    Då kan du inte få ersättning nånstans, för på soc får du heller inte studera medan du söker bistånd hos dom.

  • Sun 10 Jan 2021 15:32
    #7

    Wow, det kan väl inte vara alla veckor på högskolenivå som du har förbrukat för att bli undersköterska? Om du har veckor på högskolenivå kvar kan du söka någon kurs som har platser kvar och plocka CSN för den.

  • Mon 11 Jan 2021 05:54
    #8
    Jamesdio skrev 2021-01-10 15:32:04 följande:

    Wow, det kan väl inte vara alla veckor på högskolenivå som du har förbrukat för att bli undersköterska? Om du har veckor på högskolenivå kvar kan du söka någon kurs som har platser kvar och plocka CSN för den.


    TS kan ju ha tidigare studier i bagaget... 

    Är man t.ex. gymnasielärare har man minst 5,5 år heltidsstudier bakom sig och tog man fullt lån då då finns inte tillräckligt med CSN ens för en kortare utbildning. 
  • Mon 11 Jan 2021 15:51
    #9
    hammarhajen skrev 2021-01-11 05:54:26 följande:
    TS kan ju ha tidigare studier i bagaget... 

    Är man t.ex. gymnasielärare har man minst 5,5 år heltidsstudier bakom sig och tog man fullt lån då då finns inte tillräckligt med CSN ens för en kortare utbildning. 
    Har svårt att tro att någon med en komplett gymnasielärarexamen (eller någon annan examen där man förbrukat alla veckor på högskolenivå) pluggar till undersköterska. Men om det nu är så så finns det väl gott om lärarjobb att hoppa in på.
  • Mon 11 Jan 2021 15:58
    #10
    Jamesdio skrev 2021-01-11 15:51:47 följande:

    Har svårt att tro att någon med en komplett gymnasielärarexamen (eller någon annan examen där man förbrukat alla veckor på högskolenivå) pluggar till undersköterska. Men om det nu är så så finns det väl gott om lärarjobb att hoppa in på.


    Undersköterska är väl på gymnasienivå (Komvux) och då är det ju inte konstigt om veckorna tar slut.

    Sånt måste man dock räkna på när man börjar studera och planera sin ekonomi så man kan försörja sig tills man är klar. Var flera när jag läste som hade förbrukat sitt CSN och fick jobba extra vid sidan av heltidsstudier för att få ihop sin ekonomi. Men sånt bör man ju veta med längre framförhållning. Vad jag vet finns det ingen extra hjälp att få. Försörjningsstöd kräver att man står till arbetsmarknadens förfogande dvs inte studerar.
  • Tue 12 Jan 2021 14:09
    #11
    Limeblad skrev 2021-01-11 15:58:35 följande:
    Undersköterska är väl på gymnasienivå (Komvux) och då är det ju inte konstigt om veckorna tar slut.
    Det var därför jag föreslog att ts skulle hoppa på en högskolekurs med sen antagning för att kunna få CSN.
  • Tue 12 Jan 2021 14:21
    #12
    Jamesdio skrev 2021-01-12 14:09:06 följande:

    Det var därför jag föreslog att ts skulle hoppa på en högskolekurs med sen antagning för att kunna få CSN.


    Ursäkta! Missade det i ditt första svar :)
Svar på tråden Ekonomiskt stöd