• Anonym (?)

När förstod ert barn ord, tex lampa?

Min är 10 månader och förstår verkligen inga ord, tittar inte på lampan när jag tex frågar var den är, eller mamma och pappa. Börjar bli lite stressad, för jag vet att de kollar det nu på BVC. När förstod era ord?

• Svar på tråden När förstod ert barn ord, tex lampa?
  • Anonym (Anonym)

Kanske dubbelt så gammal som din. Det ska mycket till innan ett så litet barn är "efter" i utvecklingen.

• Anonym (G)

Det är säkert inget fel på barnet.

Det kommer troligtvis med tiden.

Det jag tänker ni kan reflektera över är hur mycket ni talar med barnet. För Majoriteten av de barn som har språkliga problem beror det på bristen av tillgång till språket. Man har med andra ord talat alldeles för lite med barnet.

Ni kanske redan talar mycket med erat barn, men tänker att det kan vara bra att reflektera över

• Anonym (Jenny)

Du måste testa med saker som verkligen är relevanta för barnet. Favoritleksaken, mamma, vovven, dags att äta, amma/välling, bästa boken, titt-ut, brandbilen ... vad som just ditt barn tycker är extremt intressant.
    Samtidigt så gäller det för dig att upprepa, upprepa, upprepa långsamt, med engagerad, ljus röst och ögonkontakt eller att ni pekar och har uppmärksamheten på samma objekt (lampan).
    Rim och ramsor är mycket användbara. 10 månader är lite väl tidigt att börja fylla i saker för barnet självt, men du kommer att se hur han eller hon förutsäger det roliga eller gör gesterna.

• syntharen

Runt 1 år började mina barn förstå vissa ord. Men det var ingen på BVC som kollade det... Sköterskan frågade mig om det verkar som om barnet förstår lite och jag sa jo då. Sen var det inte mer med det.

Viltigast är att man pratar med sina barn. Om vad man gör i vardagen, berättar att nu ska mamma laga mat, nu tänder mamma lampan, nu ska du sova, nu är det dags att bada osv. Läsa böcker är också bra, peka på bilderna och berätta vad det är. Du kan fråga var lampan är i böckerna men förvänta dig inget svar utan peka sedan och säg här är lampan. En dag kommer ditt barn att peka var lampan är.

Ditt barn kan säkert flera ord men kan inte visa att hen kan det.

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-08 15:02:12 följande:

Kanske dubbelt så gammal som din. Det ska mycket till innan ett så litet barn är "efter" i utvecklingen.

Dubbelt så gammal? Alltså 20 månader?
  • Anonym (Olika barn)

Min etta pratade i tvåordsmeningar vid 10 månader. Min tvåa tittar planlöst upp i taket, var som helst i taket, när jag frågar efter lampan. Han är ett år nu.

Barn är olika. Det är stora spann inom vad som är normalt.

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-08 15:02:12 följande:

Dubbelt så gammal? Alltså 20 månader?
    Anonym (G) skrev 2021-01-08 15:07:29 följande:

Det är säkert inget fel på barnet.

Det kommer troligtvis med tiden.

Det jag tänker ni kan reflektera över är hur mycket ni talar med barnet. För Majoriteten av de barn som har språkliga problem beror det på bristen av tillgång till språket. Man har med andra ord talat alldeles för lite med barnet.

Ni kanske redan talar mycket med erat barn, men tänker att det kan vara bra att reflektera över

Jag hoppas du har rätt. Jag pratar med honom hela tiden, all hans vakna tid försöker jag träna på alla dessa olika saker han ska kunna, vilket gjort att jag senaste tiden känt mig helt utmattad för att jag inte gör annat än detta. Läser om andra som tränat sina barn några dagar och sedan in dom det, jag har alltså tränat varje dag, i stort sett all vaken tid, i över en månad. Utan framsteg. Det känns som BVC kommer tro att ja inte tränat honom, men det är precis det enda jag gör, pratar pratar pratar, repeterar. Han är ju även sen med allt det andra, klappar inte, slår inte ihop klossar, kryper inte, tar sig inte framåt, har precis tagit sig fram i gå stol innan stod han bara still, har precis lärt sig sitta stadigt och det är jag stolt över!
  • Anonym (?)
    syntharen skrev 2021-01-08 17:02:07 följande:

Runt 1 år började mina barn förstå vissa ord. Men det var ingen på BVC som kollade det... Sköterskan frågade mig om det verkar som om barnet förstår lite och jag sa jo då. Sen var det inte mer med det.

Viltigast är att man pratar med sina barn. Om vad man gör i vardagen, berättar att nu ska mamma laga mat, nu tänder mamma lampan, nu ska du sova, nu är det dags att bada osv. Läsa böcker är också bra, peka på bilderna och berätta vad det är. Du kan fråga var lampan är i böckerna men förvänta dig inget svar utan peka sedan och säg här är lampan. En dag kommer ditt barn att peka var lampan är.

Jo det var så BVC frågade också, men jag tycker ju inte att han förstår så jag sa nej. Pratar hela tiden, så jag vet ju att jag inte kan göra så mycket mer, men man börjar ju fundera på vad som är normalt och inte med tanke på att jag vet hur mycket tid jag lägger ner på att han ska lära sig, men har verkar inte intresserad alls.
  • Anonym (?)
    syntharen skrev 2021-01-08 17:02:07 följande:

Men innan ditt barn var ett år, märkte du inte då att han / hon förstod ord?
  • Anonym (?)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-01-08 15:43:22 följande:

Du måste testa med saker som verkligen är relevanta för barnet. Favoritleksaken, mamma, vovven, dags att äta, amma/välling, bästa boken, titt-ut, brandbilen ... vad som just ditt barn tycker är extremt intressant.

Samtidigt så gäller det för dig att upprepa, upprepa, upprepa långsamt, med engagerad, ljus röst och ögonkontakt eller att ni pekar och har uppmärksamheten på samma objekt (lampan).

Rim och ramsor är mycket användbara. 10 månader är lite väl tidigt att börja fylla i saker för barnet självt, men du kommer att se hur han eller hon förutsäger det roliga eller gör gesterna.

Tack, jag försöker med detta men han verkar inte intresserad. Upprepar hela tiden, varje dag. Så jag vet att det inte är fel på träningen iallafall, för jag tränar hela tiden varje dag. Han fattar inte när jag pekar heller utan tittar bara på mig inte det jag pekar på. Vad tänker du på för rim och ramsor? Det har jag inte testat?
Svar på tråden När förstod ert barn ord, tex lampa?