• Metalbrutta

    Tolkning av järnvärde

    Hej!

    Behöver hjälp att tolka mina svar. Är gravid i vecka 13 och tog idag vanliga gravidprover men min Hb visade 127 och ferritin 42, stod att referens på ferritin ska vara mellan 10-290. Är ferritinet lågt att man kan säga att jag har järnbrist?

  • Svar på tråden Tolkning av järnvärde
  • Metalbrutta
    Jag är bara jag skrev 2021-01-08 16:24:18 följande:

    Inte särskilt lågt. Jag har haft 8.


    Ok hur mådde du när du hade så lågt?
  • Excentriskan

    Nej ditt värde är inte lågt. Enda gången jag legat över 10 senaste 20 åren var när jag åt järntabletter efter att jag låg på 2 vid årliga besöket. Det var dock det lägsta företagsläkaren sett. Men mitt blodvärde har alltid legat normalt. Har dock alltid varit trött. När jag efter järntabletter fick upp värdet till 17 och ändå inte kände mig det minsta piggare slutade jag med dem. Skulle eg boka tid på vanliga vårdcentralen  för att få järnet i dropp istället, men pga coronan har jag inte orkat bry mig om det. Ligger runt 6 eller lägre nu.

    Märks fö på naglarna. De är tunna, sköra och randiga.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Metalbrutta
    Excentriskan skrev 2021-01-08 16:59:05 följande:

    Nej ditt värde är inte lågt. Enda gången jag legat över 10 senaste 20 åren var när jag åt järntabletter efter att jag låg på 2 vid årliga besöket. Det var dock det lägsta företagsläkaren sett. Men mitt blodvärde har alltid legat normalt. Har dock alltid varit trött. När jag efter järntabletter fick upp värdet till 17 och ändå inte kände mig det minsta piggare slutade jag med dem. Skulle eg boka tid på vanliga vårdcentralen  för att få järnet i dropp istället, men pga coronan har jag inte orkat bry mig om det. Ligger runt 6 eller lägre nu.

    Märks fö på naglarna. De är tunna, sköra och randiga.


    Oj det måste vara super jobbigt! Är du gravid och har problem eller är det ett allmänt problem som du har? Jobbigt att gå runt och känna sig trött hela tiden
  • Jag är bara jag
    Metalbrutta skrev 2021-01-08 16:45:48 följande:
    Ok hur mådde du när du hade så lågt?
    Bra. Mitt HB låg nämligen på 146! Men med så lågt järn skulle HB sjunkit med tiden så jag fick ändå order om att äta järnpiller. Jag hade fått missfall v.14 och blödit massor. 
  • Anonym (A)

    Jag hade problem med att ferritin inte översteg 40 vad jag än gjorde tills jag tog folsyra. De bör också kolla ditt järn enskilt och även b12.

  • Themis

    Allt som är inom referensintervallet är okej, det är inte svårare än så.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Excentriskan
    Metalbrutta skrev 2021-01-08 17:06:30 följande:
    Oj det måste vara super jobbigt! Är du gravid och har problem eller är det ett allmänt problem som du har? Jobbigt att gå runt och känna sig trött hela tiden
    Jo det är lite tröttsamt att vara trött oavsett hur många timmar man sover.. Inte gravid, men minns jag fick järntabletter och fick ordinerat mivitotal då jag var det (över 20 år sen). Så det är nog ett allmänt problem. Har gjort tester för b6, b12, om det är något med ämnesomsättningen. Men inget har visat något.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Tolkning av järnvärde