• PappatillStella

    Barnbidrag flerbarntillägg.

    Hej!
    Jag har två egna barn 14 och 11 år gamla  sedan tidigare som är skrivna på mig. Jag  skilde mig för fyra år sedan. Då bestämde jag och mitt ex att hon skulle få barnbidraget (2650 kr/mån). Nu har jag  träffat en ny kvinna som har två barn sedan tidigare. Hennes barn är 11 och 8 år gamla.  Hon får barnbidraget för de barnen. (2650 kr/mån). Nu väntar jag och min flickvän barn tillsammans. Vi är sambos sedan ett halvår tillbaka.  Vi skall ha ett gemensamt barn i slutet utav februari. Vilket innebär om jag förstår det rätt så kommer min nya flickvän få 4480 kr per månad. 

    Nu till min fråga. Vad händer om jag tillsammans med mitt ex bestämmer att jag skall få barnbidraget för mina barn? Kommer jag få samma som mitt ex? (2650 kr/,mån) Eller kommer utöver de 2650 kr/mån också få flerbarntillägg för barn 4 och 5 (4730 kr/mån), eftersom min sambo får barnbidrag för 3 barn?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Barnbidrag flerbarntillägg.
  • Anonym (intressant.)

    Intressant fråga. Vad krävs för att ett barn ska räknas som flerbarn?  Måste man vara vårdnadshavare för att de ska räknas kanske? Ska bli intressant att höra. Alla våra 4 var gemensamma så då var det ju enkelt. 

Svar på tråden Barnbidrag flerbarntillägg.