• Anderssonaandersson

    Lassemajas detektivbyrå

    Lassemajas detektivbyrå - spelet för barn.

    Jag ska vara barnvakt och ska komma på några mysterier, har noll fantasi dock, känner någon till om det finns någon sida med mysterietips? Eller finns det någon här som har förslag på ett mysterium?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Lassemajas detektivbyrå
  • AMCG

    Vilken typ hade du tänkt? Är det ett krav du fått eller något du kommit på själv?

    Detta är inte mysterier men vi har ibland gömt en skatt (brukar gömma påskäggen på påsk). Först får barnen ett brev/karta där vi ritat något de måste ta sig till/hitta (man kan också skriva en ordgåta här om barnen kan läsa). Antingen något inomhus eller utomhus. Så som klätterställning, garaget, lekplatsen etc. Där finns ett nytt brev eller karta med ny gåta eller plats barnen ska ta sig till. Så kan det hålla på hur många steg man önskar. I påskas slutade leken i sandlådan där påskäggen låg nedgrävda. Våra barn tycker det är kul.

    Du hade kanske något annat i tankarna?

  • Anderssonaandersson

    Det låter som en rolig grej men i det här fallet har tjejen (7 år) fått ett spel som hon verkligen vill spela. Man använder sig bla av svart pulver som man kan ta fingeravtryck med, sedan kan det vara vad som helst; något är ?stulet? och man ska komma på vem som tagit det tex, men det ska vara lite klurigt.

  • AMCG

    Aha! Lasse-Maja kom efter min barndom (eller för mig är Lasse-Maja en sol och vårare som att inspärrad på Karlstens fästning).

  • AMCG
    AMCG skrev 2021-01-08 20:42:23 följande:

    Aha! Lasse-Maja kom efter min barndom (eller för mig är Lasse-Maja en sol och vårare som att inspärrad på Karlstens fästning).


    Det kan inte vara en granne som tagit sig in via balkongen, lämnat lite fingeravtryck och stulit sockret för att baka kladdkaka (hen hade glömt köpa socker)?
Svar på tråden Lassemajas detektivbyrå