• Gojtan

    Vad gör konditorier med bakverk de inte säljer?!

    Hej!

    Nu har jag inte kunnat släppa denna fråga på hela dagen och måste få svar känner jag! :D

    Det måste ju vara omöjligt att veta exakt hur många semlor som säljs varje dag, hur många limpor folk köper osv.

    Detta är ju färskvaror som inte håller särskilt länge och man vill ju ha det dagsfärskt!

    Jag har sett att många konditorier säljer bröd till rabatterat pris om det är dagen efter baktillfället men sällan bakverk som semlor, bakelser, kakor osv. Någon som vet??

    Snart tar jag mig till ett konditori och frågar eftersom jag inte kan släppa detta! :D :D

  • Svar på tråden Vad gör konditorier med bakverk de inte säljer?!
  • Virriga Vera

    Om det blir över så säljer man det dagen efter till reducerat pris. Men de brukar ha stenkoll på hur mycket som säljer och ofta gör man t.ex semlor efter hand  som de säljer. Bullar har man alltid, färdig fyllning finns i spritspåsar och grädde kan man vispa efter hand. Så man kan göra bullar över hela dagen.

  • Gojtan
    Virriga Vera skrev 2021-01-08 20:40:41 följande:

    Om det blir över så säljer man det dagen efter till reducerat pris. Men de brukar ha stenkoll på hur mycket som säljer och ofta gör man t.ex semlor efter hand  som de säljer. Bullar har man alltid, färdig fyllning finns i spritspåsar och grädde kan man vispa efter hand. Så man kan göra bullar över hela dagen.


    Aha! Har man exempelvis bullar i frysen som man tinar om de dagsfärska tar slut?

    För det är väl bagerierna som bakar?

    Eller bakar konditorierna också?

    Hur är det med småkakor?
  • Anonym (Nina)

    En släkting jobbade extra på ett konditori ett tag. Han fick ofta med sig bakelser därifrån, ibland även tårtor som inte hade blivit sålda under dagen.

    En gång kom han över med en otrolig bröllopstårta som var specialbeställd men tydligen hade bröllopet blivit inställt.

  • Gojtan
    Anonym (Nina) skrev 2021-01-08 20:58:42 följande:

    En släkting jobbade extra på ett konditori ett tag. Han fick ofta med sig bakelser därifrån, ibland även tårtor som inte hade blivit sålda under dagen.

    En gång kom han över med en otrolig bröllopstårta som var specialbeställd men tydligen hade bröllopet blivit inställt.


    Vilken dröm att få med sig bakverk som inte sålts hem!! :D

    Inte så hälsosamt i längden kanske däremot. Ha ha!
  • Jag är bara jag

    De reas ut dagen efter, tas med hem av personalen och resten slängs. Enorma mängder mat, bak och livsmedel slängs varje år. 

  • Anonym (Ina)

    Vet att en del bagerier/konditorier här i Stockholm skänker det de får över till hjälporganisationer som delar ut mat till hemlösa.

  • Anonym (Dammsugare)

    Glöm inte att dammsugare görs av ?gammalt? bröd. Därav punchindränkningen. Mmmm, dammsugare, mmmm.

  • Anonym (Bröd)

    Min killes pappa var jägare och hämtade gammalt bröd på ett bageri för att slänga ut och "locka" vildsvin. Han fick stora sopsäckar fulla helt gratis. Det var egentligen inget fel på brödet, bara inte dagsfärskt. Vet att vi brukade ta ut en del och frysa in eller rosta till oss själva. 

  • CitronTulo

    När mina barn var små så kunde man köpa påsar med blandat "gammalt" bröd för några kronor att mata änderna med. Konditoriet låg precis vid en å där det alltid var tjockt med änder, så var en bra idé och trevlig sysselsättning att göra med barnen!
    Antar att de slutat med det nu eftersom man nu vet att bröd inte är så bra mat för änderna..

  • Anonym (M)
    Anonym (Dammsugare) skrev 2021-01-08 22:22:26 följande:

    Glöm inte att dammsugare görs av ?gammalt? bröd. Därav punchindränkningen. Mmmm, dammsugare, mmmm.


  • Anonym (M)
    Anonym (Dammsugare) skrev 2021-01-08 22:22:26 följande:

    Glöm inte att dammsugare görs av ?gammalt? bröd. Därav punchindränkningen. Mmmm, dammsugare, mmmm.


    Nja kanske förr i tiden men jag har aldrig varit med om det. Dock verksr alla fortfarande tro det
  • Anonym (M)

    I butiker typ ica willys så kastas bröd som inte är förpackat.

    I mindre konditori så packas och säljs det ofta som gårdagens, endel fryser in och säljer påsvis med fryst bröd

    Småkakor håller länge och blir sålt innan det går ut.

    Bagare gör bröd bullar

    Konditor tårtor bakelser kondisbitar

    Ofta har man släta bullar som man gör semlor, tar de slut så gör man nya.

    På stora butiker så kastas dom oftast.

  • Anonym (sghjkghk)

    En konditor som är smart öppnar nära en skola. Då är det aldrig några problem. Hade ett konditori nära min gymnasieskola och det var alltid skolungdomar som handlade där. Dom hade rabatterat tex sånt som inte var dagsfärskt. Gick åt direkt. Sen kanterna från en del bakverk som dom vanligtvis inte säljer eftersom dom inte ser lika bra ut och inte är lika stora som resten. Dom sålde dom i påsar bara för några kronor. Dom gällde det att vara snabb på för dom var uppskattade.

  • Anonym (Dammsugare)
    Anonym (M) skrev 2021-01-08 23:41:33 följande:

    Nja kanske förr i tiden men jag har aldrig varit med om det. Dock verksr alla fortfarande tro det


    Anonym (M) skrev 2021-01-08 23:41:33 följande:

    Nja kanske förr i tiden men jag har aldrig varit med om det. Dock verksr alla fortfarande tro det


    Säkert inte. Jag praoade på ett konditori för 20 år sedan och då använde se gårdagens bröd i dammsugarna. Det är länge sedan nu.
  • Anonym (konditorn på bageriet)

    Vi försöker alltid baka upp efterhand så vi får så lite över som möjligt men det blir ju ändå alltid lite grann. Vi har nedsänkt pris på allt dagsfärskt en timme innan stägning och säljer det inte så har vi kvar det till nedsatt pris nästa dag. Säljs det inte då heller så får den som vill av oss ta det med hem. Vill ingen ha så slängs det. Beroende på årstid och vara så brukar vi slänga lite försiktigt för vi har dumpstrare i området som kommer ibland och letar bröd och godsaker. Vi har försökt komma i kontakt med dem så vi kan göra upp någon deal men det är inte helt lätt.

  • Anonym (konditorn på bageriet)
    Anonym (Dammsugare) skrev 2021-01-09 11:20:07 följande:
    Anonym (M) skrev 2021-01-08 23:41:33 följande:

    Nja kanske förr i tiden men jag har aldrig varit med om det. Dock verksr alla fortfarande tro det


    Säkert inte. Jag praoade på ett konditori för 20 år sedan och då använde se gårdagens bröd i dammsugarna. Det är länge sedan nu.
    Vi använder inte gårdagens bröd till dammsugare. Däremot använder vi kaksmulor från andra kakor.
  • Anonym (sghjkghk)
    Anonym (konditorn på bageriet) skrev 2021-01-09 18:45:53 följande:
    Vi använder inte gårdagens bröd till dammsugare. Däremot använder vi kaksmulor från andra kakor.
    Om ni inte dammsuger hur får ni upp smulorna då?  Tyst
  • Gojtan
    Anonym (konditorn på bageriet) skrev 2021-01-09 18:45:53 följande:

    Vi använder inte gårdagens bröd till dammsugare. Däremot använder vi kaksmulor från andra kakor.


    Nyfiken... typ mjuka kakor? Eller småkakor?
Svar på tråden Vad gör konditorier med bakverk de inte säljer?!