• Aschi

    2-åring panikskriker vid besök

    Hej på er,

    Min 2 åring är världens fantastiskaste lilla killen och jag älskar honom över allt annat. Men ibland känns det inte som jag känner honom, det är som att han har flera personligheter. Jag förstår honom liksom inte riktigt.

    Det började när han var 4-5 månader, då började han gråta något helt hysteriskt (!) när andra barn grät eller när någon annan än jag eller hans pappa kom nära eller ens tittade på honom på avstånd.

    Alla mammaträffar och sociala sammanhang har han gråtit sig igenom. Jag har inte velat begränsa mig utan har tagit mig iväg på saker trots detta och vill tro att det hjälpt lite.

    Idag är det bättre men han gråter fortfarande på samma hysteriska sätt när vi har gäster eller om vi är på besök. Det spelar liksom ingen roll om vi så bara är hos min syster med familj som vi vanligtvis träffar 1/vecka. Han måste liksom komma upp i famnen och panikskrika 30-45 minuter, sen går det över. Träffas vi dagen efter så är det precis samma lika.

    På hans första förskola var han väldigt blyg, försiktig och var väldigt ledsen när vi lämnade honom.

    MEN nu på hans nya är han framåt, utåtriktad och pratar med allt och alla (han står och pratar med föräldrar som han aldrig sett tidigare och vill tom hålla dem i handen).

    Men hemma och med vänner/släkt/grannar är han fortfarande såhär?

    Funderat på om vi gjort något fel men jag tycker verkligen inte det. Vi är lugna, trygga och positiva. Vill han väldigt gärna upp så får han det och sen försöker vi ta det i lite hans takt beroende på situation osv.

    Någon som har liknande erfarenheter? ????

Svar på tråden 2-åring panikskriker vid besök