• Ana Lavinia

    Förskola / inskolning utomhus ????

    Hej alla föräldrar! Jag behöver mycket råd! Snälla hjälpa till.

    Jag bor i Motala kommun och har 2 barn. Dotter på 3 1/2 år och sonen på 13 månader.

    Jag har börjat inskolning med dotter för 3 dagar sen och med sonen skall börja på tisdag.

    Han är ju förstås med oss på fsk redan. Sonen är liten och skall skolas in inomhus men dotter skolas enbart utomhus pg av corona. Från dag 1 har vi bara varit ute där hon har lekt både ensam eller med några barn. Alltså första dagen kom enbart fröken ut. Alla andra barn satt ine. Det känns att dom är väldigt ointresserade bara för att Corona. Vi fick inte komma in och titta runtomkring, dom har inte frågat något om min dotter ( hur är hon som personlighet) det är inte planerat att hon ska komma in och äta lunch med alla andra. Jag känner mig väldigt ledsen. Vad är det för inskolning? Hon måste få väl komma in och leka med klasskamrater, lära sig rutiner, bli bekant med allt där inne. Varför behandlas hon annorlunda? Jag skall börja jobba den 2 februari ???? och det känns inte alls bra. Alltså jag får komma in med sonen men inte med henne? Hur ska jag ta upp detta? Tack för svar

  • Svar på tråden Förskola / inskolning utomhus ????
  • moaguuun

    Ja det var ju väldigt konstigt då alla skolbarn har undervisning inomhus och trängs i korridorer osv.


    De kanske fryser och vill inte gå ut

  • Ebo88

    Jag tycker att du ska prata med pedagogerna och förklara hur du känner. Ni kanske man prata om upplägg av inskolning och hur det kommer vara, så du vet vad du kan förvänta dog samt så kan du komma med åsikter.

    Jag jobbade som barnskötare för några år sedan och många föräldrar hade funderingar och tankar kring inskolning.

    Jag tycker att det är bra att föräldrar frågar och undrar, det är ju trotts allt ers barn ni lämnar.

    Jag har själv en dotter på 13månader och jag avskyr att lämna bort henne om det så även är till exempel hennes mor/far-föräldrar. Inte pga oro utan jag tycker bara inte om att bara utan henne haha. Jag gör det såklart utan att ifrågasätta men hjärtat hoppar upp i halsen varje gång.

    Säg bara rakt ut att du funderar över inskolningen och vill veta mer.

    Säg även hur du upplever situationen.

    Hoppas allt går bra

  • Knepochknåp

    Hej, jobbar själv på förskola och vi har ändrat våra rutiner helt pga corona, egentligen enbart för att vårdnadshavare och pedagoger ska kunna ha så lite nära kontakt som möjligt. Vi är ute så mycket som möjligt och har kortare dagar än vanligt, inskolningen kommer ta 2 veckor istället för 1 osv.

    Jag tycker du ska ta upp dina funderingar med förskolan. Vad som är "rätt och fel" är svårt att säga då det inte finns några nationella riktlinjer, men ditt barn (och du) ska självklart känna er välkomna. Ni har väl haft ett inskolnings/introduktionssamtal? Där frågar ju pedagogen lite om barnet.

    Jag tänker att det finns en anledning till att det tex bara var fröken ute första dagen och att det inte är planerat för lunch, och den anledningen borde ha kommunicerats med dig som vårdnadshavare innan! Så fråga!

    Lycka till

Svar på tråden Förskola / inskolning utomhus ????