• Anonym (Covid-knäckt)

Hur växla ner till enklare jobb?

Jag vet inte hur jag ska acceptera det mentalt men jag orkar inte med den typen av kvalificerat arbete jag har längre. Jag blev inte frisk efter covid och det har gått på hjärnan också, känns det som.

Jag är trött, okoncentrerad och vimsig, måste skriva upp allt hela tiden, glömmer att ta mediciner, glömmer möten, glömmer arbetsuppgifter. Innan covid var jag morgonpigg och studsade upp på en sekund på morgonen, nu tar det en halvtimme att bara komma ur sängen. Detta för att jag börjar varje morgon med allergiattacker och värk och egentligen inte kan fungera förrän jag fått i mig medicin.

Och så är jag trött. Kan knappt fungera en hel arbetsdag, timmen som är kvar sitter jag mest och tittar tomt ut i luften eller håller på att somna. Så då försöker jag jobba ikapp på helgen, och vilar inte ordentligt på helgen och då känns det bara ännu värre.

Har varit och lämnat prover på diverse men förutom att jag har en massa allergier och svårt att äta vissa dagar så är det inget fysiskt fel på mina värden enligt läkaren. Och sjukskriven kan man bara bli till 25% och det är inte där jag är- det fattas kanske 10-15% per dag.

Så vad gör man då istället som är lite enklare? Jag jobbar med naturvetenskap, datorer och papper idag. Projektleder och styr aktiviteter, möten och resurser, sammanställer timmar och ska gulla med kunder. Men att hålla koll på allt det orkar jag knappt längre.

Att ta studielån för längre utbildning är inte aktuellt, möjligen kunde jag plugga 18 månader om man kan hitta något som inte är längre.

Jag kan inte jobba i vården eller med djur pga alla allergier, min hud trillar av efter 20 minuter med handskar och jag tål inte ens att ha munskydd på mig egentligen, får eksem i ansiktet av det. Jobba utomhus är inte heller så bra då jag knappt kan vara ute på våren för allt pollen.

Jag har inget emot sociala jobb med mycket folk. Jag har inget emot att jobba i olika system, men helst inte för många då det ger mig stress. På ett jobb hade jag 30 olika system och portaler vi skulle göra saker i.

Lycka just nu vore att jobba i samma system varje dag, vända fakturor i ett ekonomisystem eller så. Eller bara jobba med översättning från engelska eller sammanfattning av texter. Något lite enklare som ger mig tid så jag kanske blir normal igen, om det är möjligt.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur växla ner till enklare jobb?
  • Anonym (R)
    Anonym (Covid-knäckt) skrev 2021-01-09 17:20:00 följande:

Jag vet inte hur jag ska acceptera det mentalt men jag orkar inte med den typen av kvalificerat arbete jag har längre. Jag blev inte frisk efter covid och det har gått på hjärnan också, känns det som.

Jag är trött, okoncentrerad och vimsig, måste skriva upp allt hela tiden, glömmer att ta mediciner, glömmer möten, glömmer arbetsuppgifter. Innan covid var jag morgonpigg och studsade upp på en sekund på morgonen, nu tar det en halvtimme att bara komma ur sängen. Detta för att jag börjar varje morgon med allergiattacker och värk och egentligen inte kan fungera förrän jag fått i mig medicin.

Och så är jag trött. Kan knappt fungera en hel arbetsdag, timmen som är kvar sitter jag mest och tittar tomt ut i luften eller håller på att somna. Så då försöker jag jobba ikapp på helgen, och vilar inte ordentligt på helgen och då känns det bara ännu värre.

Har varit och lämnat prover på diverse men förutom att jag har en massa allergier och svårt att äta vissa dagar så är det inget fysiskt fel på mina värden enligt läkaren. Och sjukskriven kan man bara bli till 25% och det är inte där jag är- det fattas kanske 10-15% per dag.

Så vad gör man då istället som är lite enklare? Jag jobbar med naturvetenskap, datorer och papper idag. Projektleder och styr aktiviteter, möten och resurser, sammanställer timmar och ska gulla med kunder. Men att hålla koll på allt det orkar jag knappt längre.

Att ta studielån för längre utbildning är inte aktuellt, möjligen kunde jag plugga 18 månader om man kan hitta något som inte är längre.

Jag kan inte jobba i vården eller med djur pga alla allergier, min hud trillar av efter 20 minuter med handskar och jag tål inte ens att ha munskydd på mig egentligen, får eksem i ansiktet av det. Jobba utomhus är inte heller så bra då jag knappt kan vara ute på våren för allt pollen.

Jag har inget emot sociala jobb med mycket folk. Jag har inget emot att jobba i olika system, men helst inte för många då det ger mig stress. På ett jobb hade jag 30 olika system och portaler vi skulle göra saker i.

Lycka just nu vore att jobba i samma system varje dag, vända fakturor i ett ekonomisystem eller så. Eller bara jobba med översättning från engelska eller sammanfattning av texter. Något lite enklare som ger mig tid så jag kanske blir normal igen, om det är möjligt.

Vad hade ni gjort?

Prata med din chef, eller HR, naturligtvis. Arbetsgivaren har ett stort ansvar vid rehabilitering.
  • Anonym (Y)

Jojo skyll på covid. Finns inga bevis att det skulle bero på det

• Anonym (Känner igen)

Känner igen mig. Är lärare på högstadiet och efter ett extremt tråkigt och arbetsamt jullov för att aktivera en fyraåring trots att allt är stängt och man inte får träffa vänner, såg jag fram emot att träffa eleverna igen men i stället blir det nu fjärrundervisning. Kändes som att ridån gick ner och ser inte alls fram emot måndag. Nu får hela helgen gå till att förbereda fjärrundervisningen för det bestämdes sent i torsdags och mitt ena ämne passar inte att genomföra så mycket digitalt så det känns väldigt påfrestande.

Är gravid nu och känner att jag kanske inte vill gå tillbaka till detta yrke efter föräldraledigheten. Helst skulle jag vilja ha ett jobb där man bara kan komma till jobbet och börja jobba/koppla upp sig och kolla vad som händer den dagen och så göra det, i stället för att hela tiden känna att nästa dag/nästa vecka flåsar en i nacken så att man aldrig känner sig ledig på kvällen. Att kunna lämna jobbet på jobbet helt enkelt för om jag inte skulle jobba något hemma alls hade jag behövt jobba Max 50% för att kunna göra klart allt på jobbet medan barnen är på förskolan och ändå inte hämta jättesent. Jobbade som vårdbiträde under studietiden och sjuksköterska skulle kanske ha passat mig bättre - stressigt när man är där men sedan går man hem.

• Anonym (My)

Jag tycker absolut att det låter motiverat med 25% sjukskrivning, om inte mer. Du behöver inte bara orka med jobbet, du behöver också vila så att du får en chans att bli frisk igen.

• Anonym (My)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-09 20:00:13 följande:

Oavsett orsak så är TS inte frisk.
  • Anonym (ooo)

För det första finns det många människor nu som är supertrötta i flera månader efter covid. Men du är uppenbarligen inte helt påläst (googla så hittar du), men lägga elaka kommentarer, det gör du visst utan att blinka.  

Och oavsett har väl TS all rätt i världen att byta jobb? 
  • Anonym (25 procent ? Självklart!)

Självklart är det motiverat med en sjukskrivning på 25 procent. I nuläget fungerar det ju inte, och du måste också få tid till vila och rehabilitering. I detta läge måste du vara mest lojal med dig själv och din hälsa. INGEN kommer att tacka dig för att du fullständigt förstör dig genom att jobba heltid. (Tro mig, jag är en sådan som har varit där...) 

Jag tycker heller inte du ska byta till ett enklare jobb innan du vet hur din forna covid-infektion kommer, eller inte kommer, att påverka dig på lång sikt. Kanske behöver du "bara" en kortare tids sjukskrivning innan du blir bättre? Det är dumt att fatta beslut baserade på den korta tid som har gått hittills. Särskilt när man har ett så kvalificerat jobb (och säkerligen också utbildning) som du har. 

Så se nu till att bli sjukskriven, och ta det sedan därifrån. Livet är mer än att jobba. Innan du eventuellt kan komma upp på heltid igen måste du få en chans att läka. Och det tror jag inte du kan så länge du envisas med att vara där på heltid. Hjärta

• Anonym (Covid-knäckt)
    Anonym (R) skrev 2021-01-09 19:58:54 följande:
    Prata med din chef, eller HR, naturligtvis. Arbetsgivaren har ett stort ansvar vid rehabilitering.
    Ja men jag vet bara inte vad jag ska säga, för ingen läkare och ingen i hela världen vet ju vad som hjälper oss som har detta?
  • Anonym (Covid-knäckt)

Fick du ofta tillbaka skoluppgifter med "missuppfattat ämnet?"

Frågan var vad du hade gjort om du inte orkade/klarade av 15% av ditt jobb.
    Har du inget att komma med behöver du inte skriva heller.
  • Anonym (Covid-knäckt)
    Anonym (25 procent ? Självklart!) skrev 2021-01-09 22:21:32 följande:

Självklart är det motiverat med en sjukskrivning på 25 procent. I nuläget fungerar det ju inte, och du måste också få tid till vila och rehabilitering. I detta läge måste du vara mest lojal med dig själv och din hälsa. INGEN kommer att tacka dig för att du fullständigt förstör dig genom att jobba heltid. (Tro mig, jag är en sådan som har varit där...) 

Jag tycker heller inte du ska byta till ett enklare jobb innan du vet hur din forna covid-infektion kommer, eller inte kommer, att påverka dig på lång sikt. Kanske behöver du "bara" en kortare tids sjukskrivning innan du blir bättre? Det är dumt att fatta beslut baserade på den korta tid som har gått hittills. Särskilt när man har ett så kvalificerat jobb (och säkerligen också utbildning) som du har. 

Så se nu till att bli sjukskriven, och ta det sedan därifrån. Livet är mer än att jobba. Innan du eventuellt kan komma upp på heltid igen måste du få en chans att läka. Och det tror jag inte du kan så länge du envisas med att vara där på heltid. Hjärta

Det är inte kort tid, det är nu åtta månader.

Jag har försökt rodda runt saker men har övertid byggt upp ett mindre berg framför mig av saker som inte blivit gjorda och nu trillar det snart över mig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (25 procent ? Självklart!) skrev 2021-01-09 22:21:32 följande:

Så se nu till att bli sjukskriven, och ta det sedan därifrån. Livet är mer än att jobba. Innan du eventuellt kan komma upp på heltid igen måste du få en chans att läka. Och det tror jag inte du kan så länge du envisas med att vara där på heltid. 

Fast om hon klarar 85-90 så kan hon naturligtvis inte var sjukskriven 25 procent, hur fick du ihop det?
Svar på tråden Hur växla ner till enklare jobb?