• Anonym (Bokmalen)

Får man låna böcker på bibliotek i andra län än där man bor?

Jag har börjat läsa böcker på engelska. På biblioteket där jag bor är det ont om böcker på engelska men jag såg att storstäderna, exempelvis bibliotek i Stockholm har många bra böcker på engelska.

Kan jag låna böcker därifrån trots att jag bor långt ifrån Stockholm? Och skickar de då iväg boken med posten till min adress eller hur funkar det?

• Svar på tråden Får man låna böcker på bibliotek i andra län än där man bor?
  • Anonym (Loppis)

Förr fanns nåt som hette fjärrlån, men det var nog mest mellan en liten filial och huvudbiblioteket inom samma kommun. Men fråga på ditt bibliotek vet ja. Jag själv köper böcker på loppis så det var länge sen jag lånade på bibblan. Böcker direkt hem får man väl aldrig- det måste gå via bibliotek. 

• Aniiee

Du kan fjärrlåna. Bara säg till så hjälper de dig på biblan, eller så gör du ett konto hos Libris och beställer fjärrlån genom dem till ditt bibliotek. Och jo, man kan fjärrlåna över hela landet och till och med från anslutna bibliotek utomlands (främst då norden så klart), inte bara mellan sin egna kommuns filialer. Det funkar sedan som ett vanligt lån, du hämtar och lämnar boken på ditt bibliotek. De KAN kosta några kronor att fjärrlåna, här där jag bor kostar ett fjärrlån 10 kronor från Sverige och Norden och 50 kronor från andra länder.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Storläsare)

Har du testat e-böcker? Jag lånar e-böcker från tre olika bibliotek i världen. Det ena lånekortet tog jag bara med mig när jag flyttade därifrån, den andra platsen bor jag på och det tredje kortet fick jag nuffrorna av en kompis som bor där. 

• Anonym (Bokmalen)

Tack för svar! Kostar det 10 kr per bok? Skickar de boken till min adress sen?

• Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Storläsare) skrev 2021-01-09 19:00:26 följande:

Har du testat e-böcker? Jag lånar e-böcker från tre olika bibliotek i världen. Det ena lånekortet tog jag bara med mig när jag flyttade därifrån, den andra platsen bor jag på och det tredje kortet fick jag nuffrorna av en kompis som bor där. 

Gillar inte e-böcker. Vill ha en vanlig bok.
  • Anonym (Stängda)

Jag bor i Stockholm och alla bibliotek verkar vara helt stängda åtminstone månaden ut, man kan endast låna e-böcker.

• Aniiee
    Anonym (Bokmalen) skrev 2021-01-09 19:01:32 följande:

Tack för svar! Kostar det 10 kr per bok? Skickar de boken till min adress sen?

Som sagt, här kostar det 10 kr. Du får kolla med ditt bibliotek vad de tar. Nej, de skickar det till ditt bibliotek.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Godkväll)

Men varför frågar du inte bara på ditt bibliotek?

• Aniiee
    Anonym (Stängda) skrev 2021-01-09 19:02:47 följande:

Jag bor i Stockholm och alla bibliotek verkar vara helt stängda åtminstone månaden ut, man kan endast låna e-böcker.

Våra bibliotek är också stängda, till den 24e. Tre bibliotek har "serviceöppet" så att folk i de tre områdena kan låna dator och skrivare (ekonomiskt utsatt områden)
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Stängda) skrev 2021-01-09 19:02:47 följande:

Är du säker på det? Där jag bor får man reservera en bok via hemsidan och sen åka och hämta den.
Svar på tråden Får man låna böcker på bibliotek i andra län än där man bor?