• Peterjaja

    Stämma till tingsrätt utan hemförsäkring??

    Hej. Flyttade från den gemensamma villan i september där exsambon bor kvar med vår dotter och tillfälligt till en lantgård som min farbror och sambo bor på. Under senaste tiden har det varit mycket umgängessabotage från exsambon som vägrar träffas med familjerätten jag ser ingen annan lösning än att kontakta en advokat och stämma till tingsätten för att få ett bättre schema och ge ex-sambon hårdare konsekvenser när han inte respekterar tiden med mig och dottern.

    Sedan jag började fundera på detta kom tankarna upp på rättskydd. Har ju hela tiden haft en hemförsäkring när jag bott med exet men när jag flyttade hit så tänkte jag att jag står med i deras försäkring när jag står på samma adress. Vilket jag säkert gör. Men de visar sig att min farbror endast har en gårdsföräkring på de här stället då han haft hemförsäkring via facket innan han gick i pension 2019..

    Så min fråga är vad gör jag nu? Tror inte jag har en hemförsäkring via mitt fack.

    Läste nånstans att men ska ha haft en sammanhängande hemförsäkring i 2 år för att ha rätt till hjälpen..

  • Svar på tråden Stämma till tingsrätt utan hemförsäkring??
  • Anonym (eee)
    Peterjaja skrev 2021-01-09 21:54:19 följande:

    Hej. Flyttade från den gemensamma villan i september där exsambon bor kvar med vår dotter och tillfälligt till en lantgård som min farbror och sambo bor på. Under senaste tiden har det varit mycket umgängessabotage från exsambon som vägrar träffas med familjerätten jag ser ingen annan lösning än att kontakta en advokat och stämma till tingsätten för att få ett bättre schema och ge ex-sambon hårdare konsekvenser när han inte respekterar tiden med mig och dottern.

    Sedan jag började fundera på detta kom tankarna upp på rättskydd. Har ju hela tiden haft en hemförsäkring när jag bott med exet men när jag flyttade hit så tänkte jag att jag står med i deras försäkring när jag står på samma adress. Vilket jag säkert gör. Men de visar sig att min farbror endast har en gårdsföräkring på de här stället då han haft hemförsäkring via facket innan han gick i pension 2019..

    Så min fråga är vad gör jag nu? Tror inte jag har en hemförsäkring via mitt fack.

    Läste nånstans att men ska ha haft en sammanhängande hemförsäkring i 2 år för att ha rätt till hjälpen..


    Kan du inte ringa till det bolag ni hade hemförsäkring när ni bodde ihop? Be dem om hjälp. 
  • Peterjaja
    Anonym (eee) skrev 2021-01-10 11:23:19 följande:

    Kan du inte ringa till det bolag ni hade hemförsäkring när ni bodde ihop? Be dem om hjälp. 


    Tror du att dom skulle kunna vara intresserade även fast de här med umgängessabotage har hänt efter att jag flyttade från bostaden och stog utan hemförsäkring?
  • Anonym (12345)

    Nu kan jag ha fel men jag tror inte detta är något rättsskydet i hemförsäkringen hade hjälp dig att driva om du haft en.

    Då det är familjerätt och något du måste driva själv.

  • Anonym (eee)
    Anonym (12345) skrev 2021-01-17 10:41:24 följande:

    Nu kan jag ha fel men jag tror inte detta är något rättsskydet i hemförsäkringen hade hjälp dig att driva om du haft en.

    Då det är familjerätt och något du måste driva själv.


    Det finns visst i hemförsäkringen om man går till tingsrätten (kan förstås inte svära på att alla bolag har det men de jag känner till, har).  familjeätt kan man gå till gratis men fungerar inte det (om den andra parten inte vill) så har man inget mer att välja på än att gå via tingsrätten. 
  • Anonym (eee)
    Peterjaja skrev 2021-01-10 12:47:02 följande:
    Tror du att dom skulle kunna vara intresserade även fast de här med umgängessabotage har hänt efter att jag flyttade från bostaden och stog utan hemförsäkring?
    Jag vet inte, beror väl helt på vad ni hade för upplägg innan du flyttade. Men det är det jag menar; ring och berätta för dem och fråga vad som kan göras. 
  • Anonvm

    Beakta att de flesta av de stora välkända försäkringsbolagen inte betalar ut något alls för rättsskydd gällande bodelning eller vårdnadstvist innan ni varit skilda minst 12månader.

    Osäker på hur det blir med rättskydd i vårdnadstvist om ni inte var gifta innan.

    Men kolla upp.

    Själv tvingades jag punga ut en bit över 100.000 ur egen ficka för att tillåtas behålla den gemensamma vårdnaden och få barnen boende hos mig halva tiden.

Svar på tråden Stämma till tingsrätt utan hemförsäkring??