• Anonym (Jacki­e)
    Sat 9 Jan 2021 23:48
    4804 visningar
    89 svar
    89
    4804

    Ångrar att jag ingick äktenskap

    Jag har nyligen gift mig och fått barn med med min man. Allt gick relativt fort från att vi träffades tills nu.

    Kändes så rätt i början och barnet ångrar jag självfallet inte. Men har under den långa föräldraledigheten funderat en del över tillvaron. Var det såhär det skulle bli?

    Jag anser att vi hjärntvättas in i heteronormen och tvåsamheten. Hittar man bara en bra man som kvinna och slår sig till ro blir man lycklig / lyckad. Och visst , det inger en viss trygghet att leva familjeliv. Och visst ska man offra sig för familjen, se till barnets bästa etc.

    Jag är en bra mamma och inser det livslånga ansvaret jag har för vårt barn.

    Men ger mannen mig fjärilar? Försöker han ens? Nej. Jag tar upp gång på gång att jag fortfarande vill känna mig som kvinna och inte bara mamma/ husfru.

    Han , likt många män, tycker att jakten är över och nu ska vi pliktskyldigast vara en familj.

    Han anstränger sig inte. Han tar mig för givet. Han ger mig pikar. Han ?Skämtar ju bara?, när jag blir arg.

    Vi kan inte ha djupa konversationer. I hans huvud är han äventyraren , den fria själen, den spontana.

    Jag får ingen luft i förhållandet. Han ger mig inget utrymme att vara mig själv och är inte särskilt intresserad av vad jag har att säga.

    Jag läser böcker om hur man kan förbättra ett förhållande, hålla gnistan vid liv etc. på lång sikt. Han läser böcker om fiske.

    Jag går sönder av dåligt samvete. Han säger att han älskar mig, han förväntar sig en framtid med mig. Hans familj likaså. Alla som kommer säga varför skaffade ni barn så tidigt? Om vi går isär. Varför tänkte du inte på ditten och datten innan?

    Och jag vill inte att vårt barn ska bli skilsmässobarn. Men jag orkar inte ruttna och vissna som människa heller.

    Vad ska jag ta mig till?

  • Svar på tråden Ångrar att jag ingick äktenskap
  • Sat 9 Jan 2021 23:55
    #1

    Det är väl tur att du bor i Sverige och kan skilja dig igen.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (d)
    Sat 9 Jan 2021 23:56
    #2

    Tror det kommer kännas bättre när barnet börjat förskolan och du börjar jobba igen
    Säg till din man vad du saknar i ert äktenskap och fråga honom hur han tycker att ni ska lösa detta. Var helt lugn och kräv inget svar omedelbart.

  • Anonym (J)
    Sat 9 Jan 2021 23:58
    #3
    +1

    Men vad är det du vill med ditt liv då? Synd att komma på NU att familjelivet inte var något för dig.

    Antar att du förstår att det inte är något gulligull att få barn och leva familjeliv. Det krävs underhåll. Från båda parter. Och då kan det vara hemskt givande.

  • Anonym (Ein-s­tein)
    Sat 9 Jan 2021 23:58
    #4
    Anonym (Jackie) skrev 2021-01-09 23:48:58 följande:

    Jag har nyligen gift mig och fått barn med med min man. Allt gick relativt fort från att vi träffades tills nu.

    Kändes så rätt i början och barnet ångrar jag självfallet inte. Men har under den långa föräldraledigheten funderat en del över tillvaron. Var det såhär det skulle bli?

    Jag anser att vi hjärntvättas in i heteronormen och tvåsamheten. Hittar man bara en bra man som kvinna och slår sig till ro blir man lycklig / lyckad. Och visst , det inger en viss trygghet att leva familjeliv. Och visst ska man offra sig för familjen, se till barnets bästa etc.

    Jag är en bra mamma och inser det livslånga ansvaret jag har för vårt barn.

    Men ger mannen mig fjärilar? Försöker han ens? Nej. Jag tar upp gång på gång att jag fortfarande vill känna mig som kvinna och inte bara mamma/ husfru.

    Han , likt många män, tycker att jakten är över och nu ska vi pliktskyldigast vara en familj.

    Han anstränger sig inte. Han tar mig för givet. Han ger mig pikar. Han ?Skämtar ju bara?, när jag blir arg.

    Vi kan inte ha djupa konversationer. I hans huvud är han äventyraren , den fria själen, den spontana.

    Jag får ingen luft i förhållandet. Han ger mig inget utrymme att vara mig själv och är inte särskilt intresserad av vad jag har att säga.

    Jag läser böcker om hur man kan förbättra ett förhållande, hålla gnistan vid liv etc. på lång sikt. Han läser böcker om fiske.

    Jag går sönder av dåligt samvete. Han säger att han älskar mig, han förväntar sig en framtid med mig. Hans familj likaså. Alla som kommer säga varför skaffade ni barn så tidigt? Om vi går isär. Varför tänkte du inte på ditten och datten innan?

    Och jag vill inte att vårt barn ska bli skilsmässobarn. Men jag orkar inte ruttna och vissna som människa heller.

    Vad ska jag ta mig till?


    Låter som det gick lite för snabbt, enligt din berättelse. Att ni är en aning olika varandra.
    Du kanske är lite av en tänkare och han mer av den primitiva sorten, eller har jag fel.
  • Anonym (..)
    Sat 9 Jan 2021 23:58
    #5
    +1
    Anonym (Jackie) skrev 2021-01-09 23:48:58 följande:

    Jag har nyligen gift mig och fått barn med med min man. Allt gick relativt fort från att vi träffades tills nu.

    Kändes så rätt i början och barnet ångrar jag självfallet inte. Men har under den långa föräldraledigheten funderat en del över tillvaron. Var det såhär det skulle bli?

    Jag anser att vi hjärntvättas in i heteronormen och tvåsamheten. Hittar man bara en bra man som kvinna och slår sig till ro blir man lycklig / lyckad. Och visst , det inger en viss trygghet att leva familjeliv. Och visst ska man offra sig för familjen, se till barnets bästa etc.

    Jag är en bra mamma och inser det livslånga ansvaret jag har för vårt barn.

    Men ger mannen mig fjärilar? Försöker han ens? Nej. Jag tar upp gång på gång att jag fortfarande vill känna mig som kvinna och inte bara mamma/ husfru.

    Han , likt många män, tycker att jakten är över och nu ska vi pliktskyldigast vara en familj.

    Han anstränger sig inte. Han tar mig för givet. Han ger mig pikar. Han ?Skämtar ju bara?, när jag blir arg.

    Vi kan inte ha djupa konversationer. I hans huvud är han äventyraren , den fria själen, den spontana.

    Jag får ingen luft i förhållandet. Han ger mig inget utrymme att vara mig själv och är inte särskilt intresserad av vad jag har att säga.

    Jag läser böcker om hur man kan förbättra ett förhållande, hålla gnistan vid liv etc. på lång sikt. Han läser böcker om fiske.

    Jag går sönder av dåligt samvete. Han säger att han älskar mig, han förväntar sig en framtid med mig. Hans familj likaså. Alla som kommer säga varför skaffade ni barn så tidigt? Om vi går isär. Varför tänkte du inte på ditten och datten innan?

    Och jag vill inte att vårt barn ska bli skilsmässobarn. Men jag orkar inte ruttna och vissna som människa heller.

    Vad ska jag ta mig till?


    Det är ingen annans fel än ditt eget, skyll inte på normen. Du bor i Sverige,  landet där man varken behöver en man eller familj om man inte vill. Ingen tittar snett på dig för det.

    Så börja med att ta av offerkoftan. Du ville detta, nu har du ångrat dig. Varför inte skilja dig, du vill ju inte ha honom, du vill tydligen ha något annat. Så skilj dig och ta ansvar för din egen lycka istället. 
  • Sun 10 Jan 2021 00:04
    #6

    Tror denna känsla minskar när du är klar med föräldraledigheten. Men om inte så är det väl er relation som haltar, hur snabbt ni knöt banden och skaffade barn. det väl inte rättvist att kassera tvåsamhet för det?

  • Sun 10 Jan 2021 00:16
    #7
    +1

    Skilj dig. Livet är för kort. Barnen ska ha en mamma som mår bra i sig själv.

    Barnen vill hellre se en lycklig fri mamma - än en olycklig mamma som är fast i en relation som inte funkar för henne....

  • Sun 10 Jan 2021 00:16
    #8

    Skilj dig. Livet är för kort. Barnen ska ha en mamma som mår bra i sig själv.

    Barnen vill hellre se en lycklig fri mamma - än en olycklig mamma som är fast i en relation som inte funkar för henne....

  • Anonym (Tess)
    Sun 10 Jan 2021 00:21
    #9
    +3

    Ja, vad kan man göra? Ni gick för fort fram och nu får ni fixa det. Prata med din man om vad du tycker ni borde jobba på i förhållandet och vill han inte jobba med dig för att fixa det får du antingen acceptera det eller skilja dig.

  • Anonym (J)
    Sun 10 Jan 2021 01:03
    #10
    -1 +3
    Pepsimax9 skrev 2021-01-10 00:16:31 följande:

    Skilj dig. Livet är för kort. Barnen ska ha en mamma som mår bra i sig själv.

    Barnen vill hellre se en lycklig fri mamma - än en olycklig mamma som är fast i en relation som inte funkar för henne....


    Eller så gör man i alla fall ett försök att komma igenom den här tiden och låter barnet slippa ha skilda föräldrar.

    Eller du kanske alltid flyr från allt som är jobbigt?
Svar på tråden Ångrar att jag ingick äktenskap