• alltvarupptaget

    Hur hantera barnet?

    Har två barn. En dotter och en son, pojken är 5 år och tjejen lite äldre. Dom sover ihop varje natt (självvalt). Sonen har börjat med att han stör dottern så hon har svårt att somna, genom att bråka med henne tills nån av dom börjar gråta. Försöker jag prata med honom att han ska sluta så blundar han och ignorerar. Oavsett vad jag säger så gör han så.. försökte flera gånger igår att prata snällt, ge varning osv och han bara blundade och ignorerade. Man kan även se att han flinar medans han låtsas sova. Mycket frustrerande eftersom såfort jag går ur rummet så börjar han igen. Så igår fick jag nog och sa att nu tar jag din favoritleksak eftersom du inte lyssnar. Han blundade. När jag gått ur rummet så började han stortjuta. Går in igen och försöker prata med honom men då storgråter han samtidigt som han blundar och inte svarar. Vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Hur hantera barnet?
  • nnnnnnnn

    Om de sover tillsammans för att de vill, så är det ju under förutsättning att de kan hantera detta.
    Uppenbarligen kan sonen inte hantera detta just nu = de kan inte sova tillsammans just nu.

    Prata med honom under dagen:
    Du kan inte bråka med din syster när ni ska sova, då får du sova/somna i sängen/madrassen som finns ... (fyll i var han kan sova/somna tex din egen säng, föräldrarnas säng, sängen i gästrummet, madrass på golvet i köket)
    Du kommer få 1 varning, sen kommer vi bära iväg dej och lägga dej där du får somna/sova om du inte kan låta bli att bråka.
    Eller har du själv en bättre lösning? Hur tycker du att vi ska göra?

    Sen påminner ni om överenskommelsen före kvällen och när de gör sig i ordning med tandborstning osv.

    Sen behöver ni vara konsekventa: 1 varning, sen nästa bråk = iväg till annan sovplats.

  • Mortiscia80

    Du kan ju inte ta hans leksaker för att han håller sin syster vaken, det är ett väldigt orättvist och orimligt straff.

    Det är dags att de sover i varsin säng, oavsett vad de själva tycker.

  • alltvarupptaget
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 10:01:12 följande:

    Du kan ju inte ta hans leksaker för att han håller sin syster vaken, det är ett väldigt orättvist och orimligt straff.

    Det är dags att de sover i varsin säng, oavsett vad de själva tycker.


    Hur är det orättvist? Jag tog hans leksak för att han inte lyssnar. Om han lyssnar och slutar bråka så rör jag inte hans leksaker. Tycker det inte är orimligt . Ingen av dom vill sova ensam, dom har våningssäng. Så då börjar bägge stortjuta och inte kan sova alls istället
  • alltvarupptaget
    nnnnnnnn skrev 2021-01-10 09:59:11 följande:

    Om de sover tillsammans för att de vill, så är det ju under förutsättning att de kan hantera detta.

    Uppenbarligen kan sonen inte hantera detta just nu = de kan inte sova tillsammans just nu.

    Prata med honom under dagen:

    Du kan inte bråka med din syster när ni ska sova, då får du sova/somna i sängen/madrassen som finns ... (fyll i var han kan sova/somna tex din egen säng, föräldrarnas säng, sängen i gästrummet, madrass på golvet i köket)

    Du kommer få 1 varning, sen kommer vi bära iväg dej och lägga dej där du får somna/sova om du inte kan låta bli att bråka.

    Eller har du själv en bättre lösning? Hur tycker du att vi ska göra?

    Sen påminner ni om överenskommelsen före kvällen och när de gör sig i ordning med tandborstning osv.

    Sen behöver ni vara konsekventa: 1 varning, sen nästa bråk = iväg till annan sovplats.


    Låter rimligt. Får testa.. bägge kommer börja storgråta av att va själva (i våningssäng) och antagligen klättra ner till varandra såfort dom är själva.
  • Magical
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 09:43:01 följande:

    Har två barn. En dotter och en son, pojken är 5 år och tjejen lite äldre. Dom sover ihop varje natt (självvalt). Sonen har börjat med att han stör dottern så hon har svårt att somna, genom att bråka med henne tills nån av dom börjar gråta. Försöker jag prata med honom att han ska sluta så blundar han och ignorerar. Oavsett vad jag säger så gör han så.. försökte flera gånger igår att prata snällt, ge varning osv och han bara blundade och ignorerade. Man kan även se att han flinar medans han låtsas sova. Mycket frustrerande eftersom såfort jag går ur rummet så börjar han igen. Så igår fick jag nog och sa att nu tar jag din favoritleksak eftersom du inte lyssnar. Han blundade. När jag gått ur rummet så började han stortjuta. Går in igen och försöker prata med honom men då storgråter han samtidigt som han blundar och inte svarar. Vad ska jag göra???


    Ta leksak är väl inte helt rätt metod? Du måste ge konsekvenser kopplat till problemet = inte sova tillsammans eftersom han stör sin syster. 

    Innan i natt ordnar ni så att barnen sover i egen säng. Gör det till en kul grej, engagera sonen, låt honom arrangera kuddar, gosedjur så att det blir mysigt. Få honom tycka att det nog är mer attraktivt med egen säng än att trängas med syrran.
    Och när han ligger där så ska han så klart få ha sitt gosedjur som du tog från honom. Engagera även syrran som ju också får egen säng då. Båda barnen behöver vara med på att det är nytt nu, men nytt som = roligt, inte nytt som = straff. 

    Att det inte gick att prata med honom igår precis när han var upprörd var väl inte så konstigt. Prata nu, mitt på dagen. 
  • S23
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 11:01:17 följande:

    Låter rimligt. Får testa.. bägge kommer börja storgråta av att va själva (i våningssäng) och antagligen klättra ner till varandra såfort dom är själva.


    Då ligger du kvar tillsammans med dottern i hennes säng tills hon somnat. Sonen får ligga själv i sin. På så sätt straffas inte din dotter för att brodern bråkar.

    Nej att ta hans leksaker är ett märkligt sätt att hantera det på eftersom det inte har med situationen att göra.
  • nnnnnnnn
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 11:01:17 följande:
    Låter rimligt. Får testa.. bägge kommer börja storgråta av att va själva (i våningssäng) och antagligen klättra ner till varandra såfort dom är själva.
    Han får somna i ett annat rum såklart. Så de inte stör varandra.

    Eftersom båda kommer drabbas, så behöver ni prata med båda före ni inför detta.

    När ni väl infört det så kommer de såklart att testa er:
    Första kvällen kommer han givetvis att störa = 1 varning och nästa gång bär ni ut honom till ett annat rum/säng/madrass där han får somna. När båda sover (ja,det kan ta hela natten att somna, så var beredda) så bär ni tillbaka honom till sin egen säng.
    Andra kvällen kör ni samma prat inför nattningen, "ni vet båda om att ifall ni stör varandra så bär vi ut den som stör och så får denne somna i det andra rummet". Sen är ni stenhårda: 1 varning, nästa störning (även liten) = bär ut och håll ut genom vrålen...

    Det kommer inte ta så många nätter innan båda försöker somna i sina egna sängar...

    Räkna med att det blir 2 veckor med illvrål hela nätterna och sedan 2 veckor till med mildare protester, sen kanske de somnar i sina egna sängar. Antagligen så tar det inte mer än 1 vecka-10 dagar innan de slutar vråla hela nätterna och kanske bara ett par nätter till innan de börjar vara tysta i sängen . Men är ni beredda på 1 månads elände så blir det en bonus om det bara varar någon/några veckor.
  • nnnnnnnn
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 12:06:04 följande:
    Han gör så varje gång han gör något dumt. Att han blundar och ignorerar. Hur ska man hantera just den grejen?
    Lita på att han lyssnar ända.
    Att blunda = ett sätt att stänga av när det blir för mycket.
    Ignorera, är du 100% säker på det? Eller behöver han bara tid på sig att processa det som hänt?

    Jag hade pratat lugnt och sansat med barnet ändå, typ:
    "Jag vet att du hör mej och att du vet att det här blev fel. Vi hade kommit överens om att ni skulle somna tysta eller så kommer vi bära ut den som stör så får den somna på extramadrassen i köket. Ni har fått er varning och nu hörde jag att du störde, så nu bär jag ut dej till köket så får du somna där."

    Sen bär du ut barnet.

    Om han försöker gå till rummet/sängen, så fångar du in och bär tillbaka till madrassen. Stanna i rummet, vid dörren så att han inte kommer ut ur rummet han ska somna i.
  • alltvarupptaget
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 13:16:33 följande:

    Vad är vitsen med att ta leksaken? Fokus bör vara på att avlägsna syskonet så hon får sova. Ta med flickan till din säng.


    Vitsen var att han ska förstå att det blir konsekvenser av att inte lyssna. Ser att det finns jättebra andra tips här. Men visst det fungerade igår för han gav sig till slut då när han märkte att om han betedde sig dåligt så hände något tråkigt. Men ska testa det andra sättet.
  • S23
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 14:08:39 följande:

    Vitsen var att han ska förstå att det blir konsekvenser av att inte lyssna. Ser att det finns jättebra andra tips här. Men visst det fungerade igår för han gav sig till slut då när han märkte att om han betedde sig dåligt så hände något tråkigt. Men ska testa det andra sättet.


    Det blir inte konsekvent för barnet när du hotar med att ta leksaker som inte har med saken att göra. Den uppfostringsmetoden bör du fundera över.

    Barnet kommer inte förstå varför du tar leksaken och tycka du är dum men ändå foga sig.

    Barnaga är också en effektiv metod men inye bra för det.

    Försök börja ge konsekvenser som har med problemet att göra.

    Kastar mat? Ja då får man inte äta mer den måltiden. Det är inte en leksak som försvinner när man kastar mat
  • S23
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 14:08:39 följande:

    Vitsen var att han ska förstå att det blir konsekvenser av att inte lyssna. Ser att det finns jättebra andra tips här. Men visst det fungerade igår för han gav sig till slut då när han märkte att om han betedde sig dåligt så hände något tråkigt. Men ska testa det andra sättet.


    www.google.se/amp/s/attvaramamma.se/foraldraskap/uppfostra-ett-barn/uppfostra-med-hot-varfor-det-ar-fel-och-hur-man-slutar/amp/
  • Drottningen1970
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 14:08:39 följande:

    Vitsen var att han ska förstå att det blir konsekvenser av att inte lyssna. Ser att det finns jättebra andra tips här. Men visst det fungerade igår för han gav sig till slut då när han märkte att om han betedde sig dåligt så hände något tråkigt. Men ska testa det andra sättet.


    Som andra redan sagt så behöver konsekvensen vara kopplat till handlingen. Som exempelvis att om man bråkar med den man sover med så får man sova ensam. Leksaken hade inget med saken att göra. Jag tänker att flickan var den som var utsatt och fokus bör ha hamnat på att freda henne, och då uppstår en naturlig och logiskt konsekvens för pojken. Han blir ensam i sängen och syrran får sova lungt i föräldrarnas säng.
  • Mortiscia80
    alltvarupptaget skrev 2021-01-10 10:58:53 följande:
    Hur är det orättvist? Jag tog hans leksak för att han inte lyssnar. Om han lyssnar och slutar bråka så rör jag inte hans leksaker. Tycker det inte är orimligt . Ingen av dom vill sova ensam, dom har våningssäng. Så då börjar bägge stortjuta och inte kan sova alls istället
    Därför att de två sakerna inte har med varandra att göra. Om han inte lyssnar för att han leker, ja då är det relaterat men nu finns det ingen som helst logisk koppling.

    Du får hitta andra sätt att nå honom och det spelar ingen roll om de tjuter, de kan ju inte sova tillsammans och det är där du ska fokusera dina "straff", att om de inte klarar av att sova snällt så måste de separeras. Där har du en logisk påföljd!
Svar på tråden Hur hantera barnet?