• Tösen 81

    Månadspeng

    Hur mycket har era barn i månadspeng?

    Mina barn på 8 år och 10 år (snart 11år) har haft 100kr i månaden, alldeles för lite i deras tycke.

    Hur mycket brukar en 8 åring och en 10 åring ha i månadspeng?

  • Svar på tråden Månadspeng
  • Mortiscia80

    Vi har inte kommit till den åldern än men för mig låter det mycket. Jag skulle kunna tänka mig halva den summan.

    Man får ju fråga sig, hur stora utgifter kan ett barn i den åldern ha egentligen?? Vad har de för behov? Hur mycket betalar föräldrarna av nöjen osv? Och det ska finnas utrymme att spara också.

  • MeandHim

    Min 10-åring har 140:- /mån och 13-åringen 200:-/mån men det enda dom köper för dom pengarna är typ godis :)

  • Mortiscia80
    Mortiscia80 skrev 2021-01-10 17:04:47 följande:

    Vi har inte kommit till den åldern än men för mig låter det mycket. Jag skulle kunna tänka mig halva den summan.

    Man får ju fråga sig, hur stora utgifter kan ett barn i den åldern ha egentligen?? Vad har de för behov? Hur mycket betalar föräldrarna av nöjen osv? Och det ska finnas utrymme att spara också.


    Jag får nog rätta mig själv att en hundring låter ganska lagom, jag började fundera på hur mycket de ska kunna spara också.
  • nnnnnnnn

    Lågstadiet: 80 kr (20 kr/vecka)
    Mellanstadiet: 160 kr (40 kr/vecka)
    Högstadiet: 400 kr (100 kr/vecka) då ingår det att köpa vissa saker själv tex om man vill ha speciella kläder utöver den basgarderob vi betalar, samma sak med hygienartiklar/smink/hårprodukter - vi föräldrar köper basgrejor på ica/coop men ska man ha speciella saker så får de köpa själva.
    Gymnasiet: studiemedlet, men får bidrag till vinterkläder och vinterskor.

Svar på tråden Månadspeng