• anonyyym123

    Hemlösa utanför huset

    Hej!

    Har två hemlösa som sover i en busskur utanför mitt hus (lägenhetsfastighet, bostadsrätter).

    Ser dem varje kväll och natt genom fönstret och det har varit så i drygt ett halvår nu. Även när det är nollgradigt eller t.om. minusgrader har de varit där och det är såklart jättetragiskt att någon ska behöva sova ute i januari.

    Har pratat med en av dem och gett information och telefonnummer och adresser till socialjouren, som har sovplatser i akuta situationer, räddningsmissionen, stadsmissionen, kommunen m.m. och han tackade och tog emot min lapp men sedan har inget hänt.

    Har själv både mailat och ringt och pratat med något som kommunen har som heter Uppsökarenheten och de har varit där och pratat med i alla fall en av dem flera gånger. Men de vill inte ha hjälp utan verkar planera att fortsätta sova i busskuren, så det finns inget mer man kan göra. Uppsökarenheten säger att det är EU-medborgare och det finns hjälp att få för dem men de vill som sagt inte ta emot den och då tar det stopp.

    De förvarar sina grejer under två balkonger på markplan i huset som jag bor i och jag antar att det är därför de kommer just hit, att den "möjligheten" finns för dem, att ha sina sovgrejer (täcken, filtar m.m.) torra och slippa bära runt på dem. Nu till vad jag undrar:

    Finns det något annat jag kan göra för dessa män, som jag inte redan har gjort? Känner mig absolut inte trygg med att t.ex. bjuda hem dem och låta dem sova här någon natt när det är kallt ute eftersom jag inte alls känner dem eller ens vet vilka de är och det vore alldeles för riskabelt (om man tänker på t.ex. stöldrisk och annat).

    Är det rimligt att kontakta styrelsen i föreningen om att de t.ex. förvarar sina grejer under mina grannars balkonger? Hade till en början medlidande med dem, men nu när jag vet att de vet att det finns hjälp att få men inte tar emot denna så tycker jag bara det är jobbigt att se dem där varje natt och störs av det och tycker t.ex. det är jobbigt att ha folk på besök på kvällstid eller att sitta ute på balkongen då detta stör helhetsupplevelsen väldigt mycket. Ibland har jag t.om. funderat på att flytta om de skulle visa sig stanna här i flera år.

    Är det inte konstigt att ingen i föreningens facebook-grupp har lyft detta? Mina grannar ser förmodligen detta lika väl som jag varje kväll och natt, eftersom deras fönster och balkonger också är i riktning mot busskuren. När jag ringde till Uppsökarenheten sa de också att jag inte är den första som har ringt angående detta. Men eftersom det är ett så känsligt ämne kanske det inte är någon som vågar ta första steget att börja diskutera det och jag själv skriver ju t.ex. hellre anonymt här in i Facebook-gruppen.

    Är det fel av mig att känna såhär och är jag mest bara empatilös som vid det här laget egentligen bara vill att de ska försvinna? Jag har ju försökt att hjälpa till men blir samtidigt frustrerad när de inte vill ha någon hjälp och störs som sagt väldigt utav detta...

    Ska jag bara sluta att bry mig och strunta i alltihop? Bjuda hem folk, vara på min balkong m.m. och helt enkelt bara "blunda" för att de är där?

    Eller hur hade ni gjort i en liknande situation?

    Mvh

    Anonym som börjar få nog

  • Svar på tråden Hemlösa utanför huset
  • Drottningen1970

    Visserligen finns det härbärgen för dessa människor, men inte ens i närheten av så många platser som skulle behövas. Man ska ha tur om man får en plats för natten. Och nåt ställe att förvara sina tillhörigheter finns inte heller. Låt dom vara.

  • Drottningen1970

    Dessa människor sover ute i minusgrader.... och du tycker det är jobbigt att de sover där när du får besök i din varma trygga bostad... alltså allvarligt talat....

    Man misströstar om människan...

    De ligger knappast där för att det är kul...

  • Sockerplanta

    Det finns mycket att göra för att hjälpa dom men inte i kombination med att dom inte sover där. Så länge du inte är villig att bjuda hem dom, bidra ekonomiskt eller är redo att sätta dig in i deras situation och lära känna dom. 


    Du kan ju vända dig till styrelsen för att få bort deras saker som förvaras under balkongerna, antagligen börjar dom sova någon annanstans om dom inte längre får förvara sin ägo där. Ägs marken under balkongerna av föreningen eller kommunen? Du kan ju gå med i styrelsen eller trycka på frågan där. Jag tror att du skulle få med dig många grannar och det är nog många som vill få bort dom. Det ser inte bra ut för området och påverkar värdet på era lägenheter. Starka argument för att få med sig fler. 


    Jag säger absolut inte att det är rätt att göra så. Det är ju inte direkt att lösa problemet för dessa människor, men ett sätt för dig och dina grannar att slippa se lidandet. För dem hemlösa betyder det att dom måste hitta ett nytt ställe att förvara sakerna på med tillhörande busskur att sova i. Antagligen medför det också ytterligare en känsla av bortstötning från samhället. 

  • lalsldlflglhljlk
    anonyyym123 skrev 2021-01-11 21:20:52 följande:

    Hej!

    Har två hemlösa som sover i en busskur utanför mitt hus (lägenhetsfastighet, bostadsrätter).

    Ser dem varje kväll och natt genom fönstret och det har varit så i drygt ett halvår nu. Även när det är nollgradigt eller t.om. minusgrader har de varit där och det är såklart jättetragiskt att någon ska behöva sova ute i januari.

    Har pratat med en av dem och gett information och telefonnummer och adresser till socialjouren, som har sovplatser i akuta situationer, räddningsmissionen, stadsmissionen, kommunen m.m. och han tackade och tog emot min lapp men sedan har inget hänt.

    Har själv både mailat och ringt och pratat med något som kommunen har som heter Uppsökarenheten och de har varit där och pratat med i alla fall en av dem flera gånger. Men de vill inte ha hjälp utan verkar planera att fortsätta sova i busskuren, så det finns inget mer man kan göra. Uppsökarenheten säger att det är EU-medborgare och det finns hjälp att få för dem men de vill som sagt inte ta emot den och då tar det stopp.

    De förvarar sina grejer under två balkonger på markplan i huset som jag bor i och jag antar att det är därför de kommer just hit, att den "möjligheten" finns för dem, att ha sina sovgrejer (täcken, filtar m.m.) torra och slippa bära runt på dem. Nu till vad jag undrar:

    Finns det något annat jag kan göra för dessa män, som jag inte redan har gjort? Känner mig absolut inte trygg med att t.ex. bjuda hem dem och låta dem sova här någon natt när det är kallt ute eftersom jag inte alls känner dem eller ens vet vilka de är och det vore alldeles för riskabelt (om man tänker på t.ex. stöldrisk och annat).

    Är det rimligt att kontakta styrelsen i föreningen om att de t.ex. förvarar sina grejer under mina grannars balkonger? Hade till en början medlidande med dem, men nu när jag vet att de vet att det finns hjälp att få men inte tar emot denna så tycker jag bara det är jobbigt att se dem där varje natt och störs av det och tycker t.ex. det är jobbigt att ha folk på besök på kvällstid eller att sitta ute på balkongen då detta stör helhetsupplevelsen väldigt mycket. Ibland har jag t.om. funderat på att flytta om de skulle visa sig stanna här i flera år.

    Är det inte konstigt att ingen i föreningens facebook-grupp har lyft detta? Mina grannar ser förmodligen detta lika väl som jag varje kväll och natt, eftersom deras fönster och balkonger också är i riktning mot busskuren. När jag ringde till Uppsökarenheten sa de också att jag inte är den första som har ringt angående detta. Men eftersom det är ett så känsligt ämne kanske det inte är någon som vågar ta första steget att börja diskutera det och jag själv skriver ju t.ex. hellre anonymt här in i Facebook-gruppen.

    Är det fel av mig att känna såhär och är jag mest bara empatilös som vid det här laget egentligen bara vill att de ska försvinna? Jag har ju försökt att hjälpa till men blir samtidigt frustrerad när de inte vill ha någon hjälp och störs som sagt väldigt utav detta...

    Ska jag bara sluta att bry mig och strunta i alltihop? Bjuda hem folk, vara på min balkong m.m. och helt enkelt bara "blunda" för att de är där?

    Eller hur hade ni gjort i en liknande situation?

    Mvh

    Anonym som börjar få nog


    Fast tänk lite nu:

    Du säger att "de kan få hjälp". Vilken hjälp och på vilken sikt? Att eventuellt få sova inomhus en natt med en mängd främlingar i pandemitider för att sedan bli utkastad är ingen hållbar lösning varken på kort sikt (smittorisk för personerna, riskerar att av med sina ägodelar de har under balkongen då de inte kan ha uppsikt över dem) eller lång sikt (de är fortfarande hemlösa efter natten).

    Om de inte tar emot "hjälpen" är det ett tecken på att den är SÄMRE än deras nuvarande tillvaro där de sover utomhus i minusgrader. Sedan att du gett dem nummer till olika personer behöver ju inte alls vara användbart för dem; de kanske inte har tillgång till telefon och kanske inte förstår språket.

    Nej, du ska inte göra något för att få bort dom såvida du inte kan erbjuda husrum eller hjälpa dem få permanent boende någonstans. Ditt argument om att de försämrar helhetsbilden är bara äckligt. Skärp dig. Läs på. Lär dig mer om deras tillvaro. Bli mer ödmjuk och empatisk och sätt deras tillvaro i relation till dina "problem" med att de förvarar sina saker under en balkong. Herregud.
Svar på tråden Hemlösa utanför huset