• Anonym (Bonus)

    Orosanmälan - får de göra hur som helst?

    Som rubriken säger så har det tydligen kommit in en orosanmälan på något av barnen men alla barnen dras in i karusellen.

    Hur fan fungerar den här myndigheten? Alla (båda föräldrar och vi bonus) får komma in på ett möte. Vi får inte veta ett skit. Inte vilket barn det rör sig och inte om de är en händelse eller flera. De vi vet är att de är skolan som gjort anmälan.Detta möte var precis innan helgen och vi har fortfarande inte hört något? Vem skickar hem föräldrar till ett barn där man har en oro utan att säga något? Jag fattar att de är för att vi inte ska påverka barnet men de kan man ju likt förbannat. I telefon hade de sagt att vi skulle få veta vad det gällde och allt på mötet men vi satt över en timme och lyssna på massa pladder. Hur kan man säga en sak till en mamma som är väldigt orolig över att något av barnen mår såpass dåligt att de krävs en anmälan.

    Är de vanligt att de kollar registret? De visste om att den andra familjen har ett barn till. Vilket gör att den bonusföräldern får vara med men inte jag pga sekretess. Nu gick alla med på att jag fick vara med men de lät som jag inte skulle få vara med på andra möten enligt soc. Får de göra så om de övriga är med på att jag får följa med?

    Vi är alla väldigt förvånade. Till saken hör att barnen har svårt med kommunikationen och har svårt att förstå vad de kan bli för konsekvenser och kan berätta saker som är helt felaktiga. När vi var där lät de som att de startat en utredning men när vi frågade så nekade dom det men de har gått 14 dagar och de ska väl ha bestämt sig innan dess plus att de ville ha referenser till de andra barnets lärare? Är de inte en utredning då?

  • Svar på tråden Orosanmälan - får de göra hur som helst?
  • Anonym (Soc.)

    Det där brukar ske när det finns en polisanmälan där det finns förundersökningssekretess och man därför inte får ge er mer detaljer då det kan förstöra polisutredningen.

  • Anonym (Soc.)

    Och jo, om de tar kontakt med skola måste de ha startats en utredning. Och beslut om att inleda eller ej inleda ska fattas inom 14 dagar som du säger.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 14:15:51 följande:

    Det där brukar ske när det finns en polisanmälan där det finns förundersökningssekretess och man därför inte får ge er mer detaljer då det kan förstöra polisutredningen.


    Ja garanterat detta.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 14:15:51 följande:

    Det där brukar ske när det finns en polisanmälan där det finns förundersökningssekretess och man därför inte får ge er mer detaljer då det kan förstöra polisutredningen.


    Fast måste de inte säga att det är en pågående polisutredning då? Får de ens säga att de inte är en utredning fast de uppenbarligen startat en?

    Fattar inte alls vad som skulle ha sagts för att de ska leda till en polisutredning? De är då inte dugg intresserad utav mig så kan utifrån det anta att de rör den "andra familjen".

    De sa till oss att de inte säger något eftersom de inte pratat med barnet ännu och att det är så soc jobbar eftersom de är bäst för barnet? Vi skulle få veta mer när hon som leder den här utredningen skulle vara tillbaka från sin ledighet. Plus att den person som höll mötet var sjukt oproffsig. Skämtade om för mig helt olämpliga saker.
  • Anonym (1984)

    Så ni har blivit kallade till samtal osv men de har inte berättat vad anmälan gäller...? I vanliga fall brukar man ha rätt att veta vad man är anklagad för.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Bonus) skrev 2021-01-12 15:49:35 följande:

    Fast måste de inte säga att det är en pågående polisutredning då? Får de ens säga att de inte är en utredning fast de uppenbarligen startat en?

    Fattar inte alls vad som skulle ha sagts för att de ska leda till en polisutredning? De är då inte dugg intresserad utav mig så kan utifrån det anta att de rör den "andra familjen".

    De sa till oss att de inte säger något eftersom de inte pratat med barnet ännu och att det är så soc jobbar eftersom de är bäst för barnet? Vi skulle få veta mer när hon som leder den här utredningen skulle vara tillbaka från sin ledighet. Plus att den person som höll mötet var sjukt oproffsig. Skämtade om för mig helt olämpliga saker.


    Att de själva startat en utredning måste de meddela. Att polisen har en utredning meddelar

    Polisen själva när det är läge.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (1984) skrev 2021-01-12 15:50:12 följande:

    Så ni har blivit kallade till samtal osv men de har inte berättat vad anmälan gäller...? I vanliga fall brukar man ha rätt att veta vad man är anklagad för.


    Anledningen kan vara belagt med förundersökningssekretess från polisen, samtidigt som socialtjänsten måste följa sin lag om att göra en förhandsbedömning inom 14 dagar. Det där är alltid ett knepigt läge för alla inblandade.

    Det enda som låter konstigt här är att de påstår att de inte startat en utredning hos socialtjänsten samtidigt som de uppenbarligen gjort det.
  • Anonym (1984)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 15:59:32 följande:
    Anledningen kan vara belagt med förundersökningssekretess från polisen, samtidigt som socialtjänsten måste följa sin lag om att göra en förhandsbedömning inom 14 dagar. Det där är alltid ett knepigt läge för alla inblandade.

    Det enda som låter konstigt här är att de påstår att de inte startat en utredning hos socialtjänsten samtidigt som de uppenbarligen gjort det.
    Ja varför skulle man säga en sån sak...? Men om det är som du säger med sekretess så måste det ju vara något väldigt allvarligt! Jag tänker misshandel, kroppsliga övergrepp, kanske alkoholism/drogproblem.... Vad mer skulle kunna vara grund för den här typen av process, alltså så som ts beskriver att det gått till?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (1984) skrev 2021-01-12 16:05:22 följande:

    Ja varför skulle man säga en sån sak...? Men om det är som du säger med sekretess så måste det ju vara något väldigt allvarligt! Jag tänker misshandel, kroppsliga övergrepp, kanske alkoholism/drogproblem.... Vad mer skulle kunna vara grund för den här typen av process, alltså så som ts beskriver att det gått till?


    Sker endast när det finns misstanke om sexuella övergrepp eller misshandel mot barnen eller om det är äldre barn som själva är misstänkta för allvarliga brott.
  • Anonym (1984)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-12 16:12:43 följande:
    Sker endast när det finns misstanke om sexuella övergrepp eller misshandel mot barnen eller om det är äldre barn som själva är misstänkta för allvarliga brott.
    Äeh fy fan... Jag hoppas verkligen att det är nån som fått nåt om bakfoten för barn ska inte behöva utsättas för sånt. Jag är glad att jag inte jobbar med såna utredningar, hjärtat skulle nog gå sönder.
Svar på tråden Orosanmälan - får de göra hur som helst?