• Anonym (Uu)

    Vi kämpar för att bli gravida medan min vän blir gravid hur lätt som helst

    Jag och min sambo har nu försökt få barn i 12 månader och vi ska nu söka hjälp då vi inte har lyckats få till en graviditet en enda gång. Har ingen aning om vad felet kan vara. Inga barn sedan tidigare.

    Min vän har inga barn men hon har gjort abort två gånger. Hon har lätt för att bli gravid. Hon är nu gravid igen och hon verkar ej ha bestämt sig för om det blir abort eller ej. Grejen är den att hon röker ett pack om dagen och har gjort det i ungefär tio år. Hon äter inte heller speciellt hälsosamt. Vet också att hon röker gräs ibland.

    Kan inte låta bli att känna mig irriterad på henne. Jag och min sambo lever båda hälsosamt på alla sätt som går men vi lyckas ändå inte få till en graviditet. Vad vi vet så har vi inga sjukdomar och vi har inte heller haft några könssjukdomar vad vi vet. Min vän lever inte hälsosamt alls men hon har ändå jättelätt för att bli gravid, oplanerat gravid dessutom. Hon kämpar inte som vi gör..

    Vet att det är olika för alla och det finns inget jag kan göra åt det men det är svårt att koppla bort dessa tankar. Allt känns bara så orättvist och hopplöst. Någon som har något vettigt att säga? ):

  • Svar på tråden Vi kämpar för att bli gravida medan min vän blir gravid hur lätt som helst
  • Hajen

    Lider med dig

    Förstår att det måste kännas helt olidligt, svårt och jobbigt.

    Jag har många kompisar som fått kämpa i flera år på att bli gravida. 
    Det som har hjälpt för de flesta av dem är utredningen. Två par blev gravida när de fick reda på att de skulle få IVF behandling (när de väntade på att den skulle börja, efter all utredning var klar) och ett par blev gravida av IVF. 


    ytterligare två vänner blev gravida genom adoption och en familj på naturlig väg i väntan på adoptionsutredningen, efter flera misslyckade IVF försök.

    Det som alla ger som tips att äta hälsosamt, ha regelbunden sex, äta extra folsyra och järn, inte stressa, inte spänna sig osv osv. Är råd i all välmening men när man står i er situation är det knappast lätta råd att ta till sig, även om de kan hjälpa till viss del. Det är det läkarna trodde hände med de av mina vänner som blev gravida. 

    Jag vill önska dig stort lycka till. Bra att du ventilerar dina känslor. 

  • Anonym (Lt)

    Lycka till, jag hoppas ni får ert efterlängtade barn snart!

    Vänd om frågan: vad skulle kunna väninnan göra för att du inte blir irriterad på henne?

    Jag är precis tvärtom: bästa vän kämpar för 12 år nu, flera ivf, inget barn :(. Jag träffte min man sent i livet, ändå blev gravid vid första försök. Nu är jag 35, vännen 37 år. Så orättvis! De skulle vara fantastiska föräldrar och utredningen visar inget fel. Vi var väldigt tajta och det var jag hon pratade igenom all skit från ivf osv. Nu hör hon inte av sig längre, kan inte hantera situationen. Jag förstår fullt ut och försöker göra allt jag kan, men hon tar avstånd sen jag blev gravid (bebisen är 5 mån nu). Hur jag önskar jag kunna göra något så att vår vänskap överlever det här. Vi är bästisar sen gymnasiet. :(((( Förstår henne men sörjer oss.

    Sen det förstår jag fullt ut att du är irriterad på en idiot som gör abort på löpande band. Är man fertil ska man skydda sig. Abort har sin plats men det inte är preventivmedel. Att det händer en gång kan jag kanske köpa. Tre gånger är man en oansvarig idiot. Du får jättegärna berätta för henne dina känslor, hon kanske tänker en gång till nästa gång. Det är ett hån mot livets värde, mot människor som sörjer sina döda eller ofödda barn& graviditet, mot skattebetalare som bekostar hennes aborter, mot sjukvårdspersonal stb. Vill man inte barn se till att inte bli gravid. Hur svårt är det för en vuxen som har tillgång till alla möjliga preventivmedel? Gäller förstås inte om väninnan är en tonåring.

    Jag hoppas det kommar att gå bra för er, lycka till!

Svar på tråden Vi kämpar för att bli gravida medan min vän blir gravid hur lätt som helst