• Anonym (Frun)

    Hur separerar man ?

    Vi har levt tillsammans i 6 år, det finns två barn med i bilden, båda är över 3 år. Jag är den som vill separera, han kommer inte ta emot detta på ett bra sätt. Men hur gör man?

    Min tanke är att försöka göra de så bra som möjligt så han kak behålla huset, för barnens skull. Jag är heltidsstuderande med studielån, har jag ens möjlighet att få en lägenhet? Måste jag ha borgenär?

    Med barnbidrag har jag 16.000 i månaden i inkomst, har hittat en 3a jag funderar på att intresseanmälan på, med månadskostnad på 9.300, Med bostadsbidrag skulle jag hamna på ca 6.100 men då ingår inte el, värme och vatten. Är detta rimligt? 10.000 över med två barn varannan vecka ?

    Vilken ände börjar jag i, vad behöver jag tänka på? Snälla, kom med alla tips ni kan. Har aldrig gjort detta förut.

  • Svar på tråden Hur separerar man ?
  • Anonym (Anonym)

    Du ska naturligtvis begära bodelning. Han ska köpa ut dig från din halva av huset och du har rätt till hälften av sakerna, om han inte väljer att "köpa" dem av dig.

    Om du har 10 000:- över i månaden så verkar det ska räcka. Är du osäker kan du kolla upp vad riksnormen ligger på och se hur du ligger till mot det som kallas existensminimum.

  • Anonym (Anonym)

    Du ansöker om bodelning hos Tingsrätten.

  • Anonym (H)

    Boendekostnader på nästan 10 000 kr är orimligt som ensamstående med 2 barn. Inledningsvis får du nog försöka nöja dig med en tvåa och byta upp dig sen när du börjat jobba efter studierna. Men annars är du på rätt väg. Egen budget, kolla upp vilka möjligheter som finns etc. Nästa steg är ju att ta upp diskussionen, ärligt talat är det inte reko att låga fram fullbordat faktum utan jag tycler att man måste prata om saken och ge sin partner samma möjligheter att planera och landa.

  • Anonym (Frun)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 21:52:16 följande:

    Du ska naturligtvis begära bodelning. Han ska köpa ut dig från din halva av huset och du har rätt till hälften av sakerna, om han inte väljer att "köpa" dem av dig.

    Om du har 10 000:- över i månaden så verkar det ska räcka. Är du osäker kan du kolla upp vad riksnormen ligger på och se hur du ligger till mot det som kallas existensminimum.


    Självklart kommer jag begära bodelning.
  • Anonym (mick)

    i stockholm:

    hyran max 3 ggr årsinkomsten

    9300 kr hyra minst 27899 kr innan skatt

    med 16000 kr i brutto kommer du ner i försörjningsstöds nivå

  • AnnaSthlm

    Varför skulle han få behålla huset? Om det handlar om att du vill kompensera för dina skuldkänslor så skulle jag istället investera i några besök hos en terapeut.

    Fatta inga förhastade beslut.

  • Anonym (Em)

    En borgenär behöver du om du vill låna pengar, vanligtvis är ju banken borgenär. Du kanske menar borgensman?

    Hur mycket andra utgifter har du? Transportkostnader, försäkringar, mobil, husdjur, aktiviteter? Jag tycker att det låter tight med så hög hyra på så låg inkomst, men det beror ju såklart på övriga utgifter. Har du sommarjobb eller hur får du pengar på sommaren? Kan du jobba lite extra så du får in några extra tusenlappar varje månad?

    Tänk på att du blir av med csn om du gör vinst på huset, om den överstiger maxbeloppet för inkomst även man får ha. Det misstaget gjorde jag.

  • Anonym (gg)

    Viss bostadsbolag har krav på viss månadsinkomst för att man ska få hyra

  • Anonym (Anonym)
    AnnaSthlm skrev 2021-01-12 22:35:50 följande:

    Varför skulle han få behålla huset? Om det handlar om att du vill kompensera för dina skuldkänslor så skulle jag istället investera i några besök hos en terapeut.

    Fatta inga förhastade beslut.


    TS kommer antagligen inte att ha råd att betala för huset på egen hand, men det verkar som att pappan kan det. Då är det väl bra om han går med på att ta huset så barnen har den tryggheten åtminstone.
  • Anonym (En sak i taget)

    Man gör en sak i taget.

    1. Prata med din man

    2. Prata med din man

    3. Prata med din man

    4. Skapa en gemensam plan på hur ni löser situationen

    5. Om ni kommer fram till att fortsätta tillsammans kan familjeterapi vara en god idé

    5. Om ni tänker påbörja en separation skapa en gemensam bild över era ekonomiska förutsättningar

    6. Ordna med värdering av ert hus

    7. Prata med er bank

    ...

    ...

    Ungefär så. Vad jag INTE rekommenderar är att du tänker ut allt själv. Tillsammans och gemensamt är nyckeln till att det ska lösas till det bästa oavsett utgång.

  • Anonym (Frun)
    Anonym (Em) skrev 2021-01-12 22:43:03 följande:

    En borgenär behöver du om du vill låna pengar, vanligtvis är ju banken borgenär. Du kanske menar borgensman?

    Hur mycket andra utgifter har du? Transportkostnader, försäkringar, mobil, husdjur, aktiviteter? Jag tycker att det låter tight med så hög hyra på så låg inkomst, men det beror ju såklart på övriga utgifter. Har du sommarjobb eller hur får du pengar på sommaren? Kan du jobba lite extra så du får in några extra tusenlappar varje månad?

    Tänk på att du blir av med csn om du gör vinst på huset, om den överstiger maxbeloppet för inkomst även man får ha. Det misstaget gjorde jag.


    Jag har möjlighet att arbeta extra om de behövs. Sommaren är ju något som måste lösas.

    Rent krasst inga transportkostnader, inga aktiviteter som kostar pengar. Har en katt som följer med mig där jag bara står för förbrukningsvaror som foder och kattsand. Försäkringar som hem, liv/olycksfall och på barnen förstås, men den sista kommer vi dela på tänker jag.

    Tänkte på de du skrev om att du förlorade CSN, hur kom det sig? Sålde ni ert gemensamma boende eller blev du "utköpt"? Försökte googla lite men de kommer bara upp frågor om studielån räknas med i bodelningen och inget av de du nämnde.
  • Anonvm
    AnnaSthlm skrev 2021-01-12 22:35:50 följande:

    Varför skulle han få behålla huset? Om det handlar om att du vill kompensera för dina skuldkänslor så skulle jag istället investera i några besök hos en terapeut.

    Fatta inga förhastade beslut.


    Förmodligen för att TS är så pass realistisk att hon inser att hon inte ens i närheten har råd att bo i huset ensam med sin inkomst på 16.000:- ?

    Vem säger förresten att TS ska fortsätta få hela barnbidraget efter separationen, kanske ska inkomsten till o med sänkas med 1325

    All heder till dig TS som försöker se det ur ett barnperspektiv, bättre för barnen om någon av er bor kvar i huset.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Em) skrev 2021-01-12 22:43:03 följande:

    Tänk på att du blir av med csn om du gör vinst på huset, om den överstiger maxbeloppet för inkomst även man får ha. Det misstaget gjorde jag.


    Ursäkta OT.

    Men hur fick CSN reda på denna "inkomst"? Gick det med automatik, eller anmälde du själv detta på något sätt?

    Jag blir nyfiken eftersom när jag genomgick skilsmässa så blev min ex-fru miljonär efter husförsäljning och bodelning, likförbannat blev hon beviljad rättshjälp till vårdnadstvisten som följde straxt efter pga hennes låga inkomst.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-01-18 22:37:07 följande:

    Ursäkta OT.

    Men hur fick CSN reda på denna "inkomst"? Gick det med automatik, eller anmälde du själv detta på något sätt?

    Jag blir nyfiken eftersom när jag genomgick skilsmässa så blev min ex-fru miljonär efter husförsäljning och bodelning, likförbannat blev hon beviljad rättshjälp till vårdnadstvisten som följde straxt efter pga hennes låga inkomst.


    Den syns ju på deklarationen och csn tar ju del av inkomstuppgifter. Eftersom det finns ett maxtak på vilken inkomst man får ha så är det ju något som csm alltid tar del av och prövar om man beviljas studiemedel.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Frun) skrev 2021-01-18 21:14:35 följande:

    Jag har möjlighet att arbeta extra om de behövs. Sommaren är ju något som måste lösas.

    Rent krasst inga transportkostnader, inga aktiviteter som kostar pengar. Har en katt som följer med mig där jag bara står för förbrukningsvaror som foder och kattsand. Försäkringar som hem, liv/olycksfall och på barnen förstås, men den sista kommer vi dela på tänker jag.

    Tänkte på de du skrev om att du förlorade CSN, hur kom det sig? Sålde ni ert gemensamma boende eller blev du "utköpt"? Försökte googla lite men de kommer bara upp frågor om studielån räknas med i bodelningen och inget av de du nämnde.


    Vi sålde vårt gemensamma boende, fick en vinst som översteg fribeloppet. Sök på csn vinst bostad.
Svar på tråden Hur separerar man ?