• Längtansväntan

    Tidig foglossning, sjukskriven?

    Jag fick foglossning i omkring vecka 10-11 gick till fysioterapeft där fick jag övningar och tips på rörelser i vardagen som underlättar. Köpte fogbälte som används flitigt och har även köpt en TENS. Då jag har ett väldigt fysiskt aktivt arbete blev jag sjukskriven i 3 veckor för att vila upp mej ordentligt för att sedan försöka återgå till arbetet. Under den här tiden kunde jag inte gå,stå eller sitta upprätt i mer än 1 timme innan smärtorna var igång. Jag låg mest och kved allt gjorde ont!

    Idag ringde försäkringskassan och berättade att dom skulle neka mej utbetalning för denna tid då man inte kunde bli sjukskriven pga foglossning....???

    Till saken hör nu att jag började jobba igen förra måndagen och har verkligen kämpat fast det gjort så inih#??etes ont.. det går inte! Vad ska jag göra? Tänkte försöka på halvtid ialf på torsdag igen? Sen träffa min doktor på måndag.

    Nån annan som blivit sjukskriven pga foglossning helt eller halvt tidigt?

    Vad händer om man biter ihop fast det gör ont som jag gjort nu? Blir det värre? Sabbar man läkningsprocessen?

    Jag har fibromyalgi så jag är van att bita ihop för smärta men är det verkligen okej att jobba tills man faller ihop av smärta...

    // orolig, stressad, förtvivlad

  • Svar på tråden Tidig foglossning, sjukskriven?
  • Anonym (J)

    Se till att läkaren inte bara skriver att du har foglossning. Har du fått komplettera läkarintyget för första beslutet? Se rill att få göra det annars.

    Läkaren skall inte skriva i intyget att du bara har foglossning. Hen måste formulera intyget rätt. Det finns guider för detta hos Fk.

    Det viktiga är att det framgår att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter. Intyget skall innehålla en beskrivning av att du inte kan stå och gå och hur det påverkar ditt arbetez om läkaren bara skrivit att du har foglossning så är det inte konstigt att Fk inte godkänner.

    Och jo. Man kan bli sjukskriven pga foglossning. Det kan man pga ryggont och illamående också. Men läkaren måste formulera intyget rätt

  • Anonym (Strössel)

    Hej

    Självklart kan man bli sjukskriven.. vissa måste ju ha kryckor eller sitta i rullstol pga en helvetisk foglossning. Jag hade foglossning med min dotter o blev helt sjukskriven 2,5 månad före födsel pga jag knappt kunde gå utan smärta, gynekologen fixade detta intyg till försäkringskassan direkt. Det var iofs 2015 men tycker inte detta borde förändrats.

  • Elvenista

    Hej!

    Jag blev sjukskriven för foglossning vid alla mina tre graviditeter, den senaste 2017 på heltid redan från vecka 10 och jag har kontorsjobb. Då hade jag bälte, Tens-apparat och testat akupunktur, men var tvungen att använda kryckor och hade jätteont hela tiden även när jag satt och låg ner. Hade rullstol sista tre månaderna.

    Jag tror det beror mycket på hur läkaren skriver intyget, så prata med din läkare igen.

  • Längtansväntan
    Elvenista skrev 2021-01-13 10:59:39 följande:

    Hej!

    Jag blev sjukskriven för foglossning vid alla mina tre graviditeter, den senaste 2017 på heltid redan från vecka 10 och jag har kontorsjobb. Då hade jag bälte, Tens-apparat och testat akupunktur, men var tvungen att använda kryckor och hade jätteont hela tiden även när jag satt och låg ner. Hade rullstol sista tre månaderna.

    Jag tror det beror mycket på hur läkaren skriver intyget, så prata med din läkare igen.


    Ja jag ska träffa min doktor på måndag, ska prata med henne och så får hon hjälpa mej med komplettering av det förra sjukintyg och skriva mer utförligt på nästa.
  • Längtansväntan
    Långbenopluto skrev 2021-01-13 10:36:03 följande:

    Min syster hade som dig under hennes graviditet förra året och hon fick avslag från försäkringskassan.


    Så himla tråkigt blir sådan stress när man inte får pengar. Ska försöka jobba halvdagar fram till lunch nu om det går, för mer går bara inte..
  • Längtansväntan
    Elvenista skrev 2021-01-13 10:59:39 följande:

    Hej!

    Jag blev sjukskriven för foglossning vid alla mina tre graviditeter, den senaste 2017 på heltid redan från vecka 10 och jag har kontorsjobb. Då hade jag bälte, Tens-apparat och testat akupunktur, men var tvungen att använda kryckor och hade jätteont hela tiden även när jag satt och låg ner. Hade rullstol sista tre månaderna.

    Jag tror det beror mycket på hur läkaren skriver intyget, så prata med din läkare igen.


    Ja jag ska göra det på måndag. Dom hade även ringt till min chef och frågat om man kunde variera sig under dagen och om det kunde anpassas mer. Jag har redan anpassade dagar och ett specialschema pga min fibromyalgi så det går inte göra mer. Men enligt handläggaren hade min chef sagt att det gick.. till mej sa hon (chefen)att dom ringde om arbetstider som att dom ville kolla om jag jobbat under tiden jag sökte sjukersättning?? Och dom hade frågat om jag kunde bara stå lr sitta oxå i tex kassan. Min chef som jag har bra kontakt med blev uppriktigt arg och ville prata med handläggaren igen för nåt blev VÄLDIGT fel där I kommunikationen isåfall!
Svar på tråden Tidig foglossning, sjukskriven?