• Anonym (Lillemor)

    Hjälp! Behöver era bästa tips mot torra fötter och förhårdnader

    Har jättemycket problem med mina fötter, har förhårdnader på hälar och tår och torr hud med sprickor.

    Har provat baby foot peel, kräm med karbamid, fotbad, olika sorters fotfilar, behandling av fotsvamp etc. Inget har funkat hittills. Är väldigt tacksam för tips.

  • Svar på tråden Hjälp! Behöver era bästa tips mot torra fötter och förhårdnader
  • Anonym (Fina foten)

    Fila och smörja- jätteofta. Även på kvällen och sova med strumpor. Har jag gjort så länge jag kan minnas och har aldrig problem. Maken hade aldrig gjort det när vi möttes och såg hemsk ut- och hade tom ont. Nu är det bättre, men han fuskar för ofta ändå och får genast problem. 
    Hur som helst. Jag tycker Helosan fotkräm är bäst. Men du kanske ska testa nåt riktigt fett som Purelan. 100% ullfett. Smörj in rejält och dra på plastpåse och sen en strumpa och sov med allt på. Kanske tom testa nån antiskorv-salva och låta sitta på. Det löser skorv så varför inte förhårdnader? Kan ju inte skada eftersom man använder det på bebisar.
    Testat kniven/rakbladet mot förhårdnader som Scholl har? Funkar också bra att hyvla av med.

  • Anonym (k)
    Anonym (Lillemor) skrev 2021-01-13 14:50:00 följande:

    Har jättemycket problem med mina fötter, har förhårdnader på hälar och tår och torr hud med sprickor.

    Har provat baby foot peel, kräm med karbamid, fotbad, olika sorters fotfilar, behandling av fotsvamp etc. Inget har funkat hittills. Är väldigt tacksam för tips.


    Inpackning hjälper bra. Smörj foten med en fet kräm, ta på en plastpåse och sedan en strumpa utanpå. Ha det så över natten. Gör detta regelbundet.
  • Anonym (Babyfötter)

    Fotbad! Varje dag i minst 14 dagar och gärna mer. Det räcker med 10 minuter eller så gärna med lite salt i. Torka noga och lite hårt med en handduk efteråt (ersätter filandet) och smörj in. 

  • Anonym (Masken)

    Fotmask!

    Köp en bra/dyrare. Det tar någon/några veckor så ramlar all död hud bort. Fötterna blir babylena! Sen glöm inte att smörja med en bra kräm varje morgon och kväll. Du kan upprepa fotmaskbehandling efter ett antal månader om det behövs.

  • Anonym (Syster)

    Jag har inte lika stora problem som dig men märker när det börjar frasa om hälarna av torrhet, då är det dags för ett fotbad, brukar bli ungefär varannan vecka. Annars smörja, du kanske måste göra det varje kväll om du är riktigt torr. Och så på med strumpor direkt efter, då håller det lite bättre.

    När jag gör fotbad använder jag en finkornig fotfil som jag köpt på Gekås för 6:95 kr, de finns i blått och grönt. De är jättebra, sliter inte på fötterna men tar bort det döda effektivt.

  • Anonym (.)

    Massor med Idomin. Massor. Sedan plastpåsar ovanpå det och därefter sockor som håller allt på plats.
    Sen sover man med detta och försöker låta bli att vakna av plastpåseprasslet.

    Dagen därpå filar man och fotbadar. Därefter tar man fotbad regelbundet.

    Skulle personligen aldrig i hela livet utsätta mig för fotmasker. Läs innehålsdeklarationen så förstår du kanske.
    Det säger sig självt att något som får skinnet att lossna i stora sjók innehåller sådant man inte frivilligt vill utsätta sig för.

    Idomin och plastpåsar funkar lika bra och man slipper en oeherrans massa kemikalier.

  • Anonym (Lillemor)

    Tack för alla bra tips! Ska prova kräm och plastpåsar och tätare fotbad.

Svar på tråden Hjälp! Behöver era bästa tips mot torra fötter och förhårdnader