Ni som är arbetssökande, en fråga om referenser
Allmän debatt om hur ni som är arbetslösa tänker kring referenser!
Hur lång tid tillbaka i tiden tycker ni att man kan gå när man anger referenser?
Hur många gånger tycker ni att en och samma person kan förväntas ställa upp på att vara referens?
Andra kluriga tankar kring referenshantering?
Jag tycker att det är svårt, även om någon sagt att hen kan ställa upp som referens får jag lite smått panik om jag måste fråga mer än en gång... Och tyvärr har jag märkt att flera arbetsgivare vill ha referenser redan INNAN de ens reflekterat över om man är rätt kandidat för tjänsten.
Ofta vill AG ha referens från senaste chef. Då går det ju inte att välja flera olika referenser att rotera mellan, utan det är ju en och samma person.
Och ja, jag söker en hel del jobb och får komma på ganska många intervjuer. Jag ger inte alltid ut referenser då jag ganska ofta tackar nej till att gå vidare (har råd att vara lite kräsen just nu) men några tjänster är ju spännande nog att vilja vidare och intervjuerna ligger nära varandra i tid så referenserna ges ungefär samtidigt till flera olika AG....
Är det bara jag som ens tycker att det här är jobbigt?!