• Anonym (arbetssökande)

Ni som är arbetssökande, en fråga om referenser

Allmän debatt om hur ni som är arbetslösa tänker kring referenser!

Hur lång tid tillbaka i tiden tycker ni att man kan gå när man anger referenser? 
    Hur många gånger tycker ni att en och samma person kan förväntas ställa upp på att vara referens? 
    Andra kluriga tankar kring referenshantering? 

Jag tycker att det är svårt, även om någon sagt att hen kan ställa upp som referens får jag lite smått panik om jag måste fråga mer än en gång... Och tyvärr har jag märkt att flera arbetsgivare vill ha referenser redan INNAN de ens reflekterat över om man är rätt kandidat för tjänsten. 

Ofta vill AG ha referens från senaste chef. Då går det ju inte att välja flera olika referenser att rotera mellan, utan det är ju en och samma person. 

Och ja, jag söker en hel del jobb och får komma på ganska många intervjuer. Jag ger inte alltid ut referenser då jag ganska ofta tackar nej till att gå vidare (har råd att vara lite kräsen just nu) men några tjänster är ju spännande nog att vilja vidare och intervjuerna ligger nära varandra i tid så referenserna ges ungefär samtidigt till flera olika AG.... 

Är det bara jag som ens tycker att det här är jobbigt?!

• Svar på tråden Ni som är arbetssökande, en fråga om referenser
  • Anonym (alös?)

Söker jag så många jobb att det är ett problem med att ange referenser skulle jag vara mer orolig över att behöva söka så många jobb utan att ens få komma på intervju...

Kanske dags att se över ditt CV? Kanske skriva ett bättre sådant?

• Anonym (myself)

I mitt CV har jag skrivit - Refernser lämnas på begäran. Hittills har dessa efterfrågats långt inne i processen. Det är ju olika personer som kan/bör vara din referens beroende på tjänster som du söker. Inte alltid samma person passar på arbetsplats A som på arbetsplats B. Men visst en och samma person kan vara referens flera gånger, dock måste den veta vilken tjänst du sökte och vad som förväntas av denne.

• Anonym (kvinna)

Jag har ett väldigt bra förhållande med min fd chef. Eftersom han själv är chef så förstår han att det kan bli många samtal när jag varit aktiv i mitt arbetssökande och han har uttryckt att det är självklart att han ställer upp på det. Jag har alltid skrivit "referenser lämnas på begäran" och när det väl kommit till den punkten så har jag meddelat honom om vilket jobb jag sökt och att han troligtvis kommer att bli uppringd. Tack vare honom fick jag mitt drömjobb, min nya arbetsgivare hade aldrig hört en fd chef tala så varmt om en anställd tidigare. Jag ser alltid till att vårda min relation med min chef/personalansvarig, det lönar sig i längden.

• Anonym (arbetssökande)
    Anonym (alös?) skrev 2021-01-13 15:44:56 följande:

Söker jag så många jobb att det är ett problem med att ange referenser skulle jag vara mer orolig över att behöva söka så många jobb utan att ens få komma på intervju...

Kanske dags att se över ditt CV? Kanske skriva ett bättre sådant?

Jag kanske uttryckte mig dåligt.

Jag får alltså komma på många intervjuer, och under intervjuerna eller strax efteråt önskas ofta referenser.

Några gånger har AG sedan inte kontaktat referenserna för att de gått vidare med andra arbetssökande men oftast är det jag som tackar nej till erbjudna tjänster.

Jag tror inte att det är nåt större fel på mitt CV, min erfarenhet och utbildning är eftertraktad.
  • Anonym (arbetssökande)
    Anonym (myself) skrev 2021-01-13 15:49:21 följande:

I mitt CV har jag skrivit - Refernser lämnas på begäran. Hittills har dessa efterfrågats långt inne i processen. Det är ju olika personer som kan/bör vara din referens beroende på tjänster som du söker. Inte alltid samma person passar på arbetsplats A som på arbetsplats B. Men visst en och samma person kan vara referens flera gånger, dock måste den veta vilken tjänst du sökte och vad som förväntas av denne.

Det är kanske olika beroende på bransch hur man rekryterar. De jobb jag söker rekryteras oftast av arbetsgivaren själv, och hen vill ha snabb referenstagning. Jag lämnar också bara referenser vid begäran, men de begärs ofta.. i de fall en rekryterare (inte AG) skött intervju mm har referenserna lämnats senare i processen.
Svar på tråden Ni som är arbetssökande, en fråga om referenser