Fråga om återbetalning av annuitetslån, förmögenhet
Hoppas någon kan hjälpa mig! Jag fick precis mitt årsbesked från CSN, och det står att jag ska betala tillbaka HELA mitt annuitetslån. Det är mitt sista betalningsår, står det.
Saken är att jag inte betalat tillbaka något de senaste åren, på grund av att jag haft låg inkomst och kompletterat upp med försörjningsstöd de flesta månaderna på året. Detta har bara flutit på, och jag har inte tänkt så mycket på CSN-lånet.
För snart ett år sedan erhöll jag dock ett litet arv, och då upphörde jag naturligtvis att ansöka om försörjningsstöd, och tog av arvet i stället när lönen inte räckte. Jag har dock fortfarande låg inkomst.
Är det meningen att jag ska betala in hela annuitetslånet nu, från mina arvpengar, eller kan jag fortfarande få fortsatt anstånd på mina återbetalningar p.g.a. låg inkomst? Det finns en lagtext som tyder på att de får räkna in förmögenhet, men betyder det att de plötsligt får ta HELA min förmögenhet för att täcka hela lånet, nu plötsligt? I så fall blir det nästan inget kvar, och jag får gå till soc igen... :(
En annan fråga, kanske lite ful: finns det något sätt som CSN kan se att jag har de här pengarna? Jag får ingen ränta på dem, så det framkommer inte på skattedeklarationen. De finns på ett vanligt sparkonto.
Jag hittade det här, men det framgår inte om de får ta allt:
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20091053-om-formogenhet-vid-berakning-av_sfs-2009-1053
1 § I denna lag finns bestämmelser om hur förmögenhet ska beräknas vid prövning av rätt till
1. bilstöd, äldreförsörjningsstöd, bostadsbidrag och bostadstillägg enligt socialförsäkringsbalken, och
2. studiehjälp i form av extra tillägg och nedsättning av årsbelopp vid återbetalning av studielån enligt studiestödslagen (1999:1395).
4 § Vid beräkning av förmögenhet ska som tillgång tas upp
1. privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt,
2. livförsäkring med undantag för
a) pensionsförsäkring samt
b) livförsäkring som enbart avser olycks- eller sjukdomsfall eller dödsfall senast vid 70 års ålder och som inte är återköpsbar,
3. marknadsnoterad delägarrätt eller fordringsrätt,
4. kontanta medel och kontobehållning, med undantag för behållning på pensionssparkonto, till den del värdet av dessa tillgångar sammanlagt överstiger 25 000 kronor, och
5. fordran i pengar och liknande betalningsmedel.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-13 15:48
Tillägg till sista meningen: "...allt som överstiger 25 000".