• Anonym (kvar på stationen)

    Hur förbereda sig

    Fråga till er som skilt er från någon ni fortfarande älskar (och andra kloka människor).

    Är i situationen att jag och min fru separerat och haft var sitt boende under ett tag. Vi ville prova det innan skilsmässa för att se om vi kanske kunde utvecklas och hitta tillbaka till varandra. Vi har också utvecklats, jag har sent i livet vuxit som en människa och känner mig nu redo att möta henne emotionellt. Men det kan mycket väl vara försent. Hon har också vuxit, hittat ett större socialt liv. Det känns som att hon är redo och förberedd att skilja sig och gå vidare med sitt liv. Jag är inte alls där, och det gör mig rädd. Inte rädd att förlora henne, men rädd att bli ensam kvar. Mitt fokus har ju inte alls varit på ett liv efter skilsmässan, jag älskar min fru och har fokuserat på att försöka vinna henne tillbaka.


    Jag kommer att klara mig. Jag kan sköta mitt eget liv och ta hand om barnen osv. Men jag är rädd att det kommer vara så fruktansvärt jobbigt varje gång min fru tar ett nytt steg. Jag tänker nu att jag kanske fungerar bättre om jag kommer över min rädsla. Men hur ska jag bli ok med att den jag älskar börjar dejta. Hittar en ny person våra barn kanske kommer kalla pappa osv. Just nu känns det som att varje sådan situation kommer vara som en skilsmässa i sig.  

  • Svar på tråden Hur förbereda sig
  • Anonym (kvar på stationen)

    Ingen som har några tankar kring det här?

  • Anonym (oooo)

    Du är mitt uppe i detta nu, och det som du oroar dig för just nu när du skriver har ju inte ens hänt än. Du behöver fokusera mer på här och nu. Den dagen du faktiskt vet att ni ska skilja er (om det blir så), så kommer du börja tänka annorlunda eftersom din situation då förändras. Just nu är det bara hypotetisk och då är det svårt att tänka annat än man gjort. 

    Därför: stressa inte med att "hantera" hur det kommer kännas den dagen ni har skilts eller om hon skulle dejta - du måste hantera det som sker  NU. 

  • Anonym (Liv)

    Hej!

    Jag är i liknande situation, mitt i en, vad blivit, ganska smutsig skilsmässa. Det var jag som tappat känslor och ville gå vidare men det är väldigt tufft ändå. Främmande inför detta nya liv där jag ska vara själv med allt och barnen varannan vecka, och också sakna dem när de är hos sin pappa. Jag är både exalterad och rädd. Stora förändringar när man levt i tvåsamhet så länge. Tycker dessutom det känns som att jag aldrig kommer bli förälskad igen. Finner ingen jag ser i dejting apparna av intresse och just ikväll har jag en dipp där jag känner mig ensam och ledsen.

    Någon sa till mig att den hört i nån pod att nästan alla som skilt sig är nöjda med det, efter att en viss tid gått då för en del. Antar man kan se klart längre fram och hunnit bli bekväm i sitt nya liv och också kan se att man skilde sig för en anledning.

    Kram på dig!

  • Anonym (kvar på stationen)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-15 18:46:36 följande:

    Du är mitt uppe i detta nu, och det som du oroar dig för just nu när du skriver har ju inte ens hänt än. Du behöver fokusera mer på här och nu. Den dagen du faktiskt vet att ni ska skilja er (om det blir så), så kommer du börja tänka annorlunda eftersom din situation då förändras. Just nu är det bara hypotetisk och då är det svårt att tänka annat än man gjort. 

    Därför: stressa inte med att "hantera" hur det kommer kännas den dagen ni har skilts eller om hon skulle dejta - du måste hantera det som sker  NU. 


    Ja det låter ju som en bra strategi att leva mer i nuet. När jag är själv så har jag nog lite svårt att inte tänka på vår relation och både hur vi kan fixa den och vad som händer om vi inte gör det. 
  • Anonym (kvar på stationen)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-15 18:47:00 följande:

    Hej!

    Jag är i liknande situation, mitt i en, vad blivit, ganska smutsig skilsmässa. Det var jag som tappat känslor och ville gå vidare men det är väldigt tufft ändå. Främmande inför detta nya liv där jag ska vara själv med allt och barnen varannan vecka, och också sakna dem när de är hos sin pappa. Jag är både exalterad och rädd. Stora förändringar när man levt i tvåsamhet så länge. Tycker dessutom det känns som att jag aldrig kommer bli förälskad igen. Finner ingen jag ser i dejting apparna av intresse och just ikväll har jag en dipp där jag känner mig ensam och ledsen.

    Någon sa till mig att den hört i nån pod att nästan alla som skilt sig är nöjda med det, efter att en viss tid gått då för en del. Antar man kan se klart längre fram och hunnit bli bekväm i sitt nya liv och också kan se att man skilde sig för en anledning.

    Kram på dig!


    Alla, oavsett om man blivit lämnad så att säga. Det ger ju hopp i så fall. 


    Som läget är nu ser jag ju ingen mening med relationer om vi skulle skilja oss.  Jag har ju redan träffat och gift mig med mitt livs kärlek. Min rädsla handlar delvis om att jag har så mycket att förlora, den enda ljusglimten med att skilja sig är att mina barn kanske får en lyckligare mamma. 

    Fredagskvällar utan barn är inte en humörhöjare i den här situation

Svar på tråden Hur förbereda sig