• rumpnisse16

    Tidigt klimakterium

    Efter att ha försökt få till en graviditet i över 2 år sökte jag och min man oss till en fertilitetsklinik där tester visade att jag är på väg in i klimakteriet och min äggreserv håller på att ta slut. 

    En käftsmäll. Först kom en enorm sorg över det faktum att vi inte kan få barn på naturligt sätt (jag jobbar fortfarande på att bearbeta detta) men sen kom rädslan för klimakteriet. Låter kanske löjligt men visste ju i princip inget om klimakteriet utom värmevallningar, humörsvängningar, samt en ofruktbar kropp. Nu har jag förskt läsa på och lyssna på poddar där ämnet diskuteras och jag får panik! 

    Jag är 34 år men när jag läser om klimakteriet känner jag mig närmare 100 år. Förutom ovanstående symptom så fortsätter det med torra slemhinnor, benskörhet, ökad risk för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, rosacea, slapp hy, ja listan verkar inte ta slut. Ska jag behöva vara benskör och torr redan innan 40??? Jag har förstått det som att sexlusten försvinner och att orgasmen aldrig blir den samma efter klimakteriet och jag började på riktigt att gråta. Inte nog med att jag inte kan få barn men ska jag dessutom tappa lusten för min snygga man och aldrig mer få känna dom omvälvande orgasmerna som tar mig till stjärnorna? 

    I ena stunden tänker jag att jag vägrar bli ett "offer", att jag ska ta medicin och östrogenbehandling (även om det verkar leda till ökad chans för bröstcancer), jag ska träna och hålla mig i form och fortsätta ha ett fungerande liv, i nästa stund får jag panikångest och känner att jag redan står med ena foten i graven.

    Snälla, kloka ni, hjälp mig att ta mig igenom detta och hitta positiva sätt att arbeta med både kropp och själ! Hur tar man sig igenom klimakterieångest? Tänk att jag alltid tagit min mens och kropp för givet, aldrig fattat att östrogenet tillför den kvinnliga kroppen så mycket. Jag känner mig löjlig för att känner mig mindre kvinnlig- detta är ju trots allt något som alla kvinnor ska ta sig igenom (och hur skjutsingen gör dom det, vilken nyvunnen respekt jag har för alla som tagit sig igenom det), och jag känner mig löjlig för att jag inte vågar prata med mina vänner om detta. 

  • Svar på tråden Tidigt klimakterium
  • Anonym (A)

    Jag skulle vilja vara snäll och säga att det är inte så farligt men tidigt klimakterium har inte fört något positivt med sig för mig.

    Jag hann få ett barn vid 31 men sen vid 32 kom svettningar om natten. Sökte inte för det på en gång men blev konstaterat i klimakteriet ca ett år senare.

    Min hud blev torrare än nånsin, har fått perioral dermatit (rosacea i mildare form), kroppen svarar inte på träning, lätt inkontinens, sömnproblem, tappat i bentäthet m.m
    Jag äter östrogen och det hjälper mot svettningarna men inte fullt ut. Min dr säger dock att risken för just bröstcancer ökar inte för min del, tvärtom.

  • Anonym (A)

    Du skriver att din äggreserv snart är slut, kan man inte plocka de som finns kvar och försöka befrukta dem eller är de i dåligt skick? Jag är inte hemma på detta område eftersom det inte varit aktuellt för mig.

  • Anonym (Jag också...)

    Har också dålig äggreserv för min ålder.

    Har hört att det finns behandlingar för kvinnor som kommit in i klimakteriet eller är påväg in i klimakteriet som sätter igång äggproduktionen igen. Helt otroligt och nästan för bra för att vara sant. Metoden används dock inte i Sverige och verkar vara delade meningar om huruvida det funkar eller inte.

    Någon här kanske vet mer om behandlingen eller har erfarenhet av den?

  • sextiotalist
    rumpnisse16 skrev 2021-01-14 13:18:38 följande:

    Efter att ha försökt få till en graviditet i över 2 år sökte jag och min man oss till en fertilitetsklinik där tester visade att jag är på väg in i klimakteriet och min äggreserv håller på att ta slut. 

    En käftsmäll. Först kom en enorm sorg över det faktum att vi inte kan få barn på naturligt sätt (jag jobbar fortfarande på att bearbeta detta) men sen kom rädslan för klimakteriet. Låter kanske löjligt men visste ju i princip inget om klimakteriet utom värmevallningar, humörsvängningar, samt en ofruktbar kropp. Nu har jag förskt läsa på och lyssna på poddar där ämnet diskuteras och jag får panik! 

    Jag är 34 år men när jag läser om klimakteriet känner jag mig närmare 100 år. Förutom ovanstående symptom så fortsätter det med torra slemhinnor, benskörhet, ökad risk för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, rosacea, slapp hy, ja listan verkar inte ta slut. Ska jag behöva vara benskör och torr redan innan 40??? Jag har förstått det som att sexlusten försvinner och att orgasmen aldrig blir den samma efter klimakteriet och jag började på riktigt att gråta. Inte nog med att jag inte kan få barn men ska jag dessutom tappa lusten för min snygga man och aldrig mer få känna dom omvälvande orgasmerna som tar mig till stjärnorna? 

    I ena stunden tänker jag att jag vägrar bli ett "offer", att jag ska ta medicin och östrogenbehandling (även om det verkar leda till ökad chans för bröstcancer), jag ska träna och hålla mig i form och fortsätta ha ett fungerande liv, i nästa stund får jag panikångest och känner att jag redan står med ena foten i graven.

    Snälla, kloka ni, hjälp mig att ta mig igenom detta och hitta positiva sätt att arbeta med både kropp och själ! Hur tar man sig igenom klimakterieångest? Tänk att jag alltid tagit min mens och kropp för givet, aldrig fattat att östrogenet tillför den kvinnliga kroppen så mycket. Jag känner mig löjlig för att känner mig mindre kvinnlig- detta är ju trots allt något som alla kvinnor ska ta sig igenom (och hur skjutsingen gör dom det, vilken nyvunnen respekt jag har för alla som tagit sig igenom det), och jag känner mig löjlig för att jag inte vågar prata med mina vänner om detta. 


    Svar från en 60-årig tant som varit postklimkakterie i 7 år.
    Torra slemhinnor, förebygger med lokalt östrogen
    Benskörhet, nej, förebygger genom att vara fysiskt aktiv
    Hjärt och kärlsjukdom, ingen i min släkt har haft hjärtsjukdom. Pappa fick stroke, så det är nog den enda
    Roscea, nej
    Slapp hy, något, men det hör till åldern
    Sexlust, ingen skillnad
    Orgasmer, bättre än innan

    Jag har inte ena foten i graven och jag är 26 år äldre än vad du är och dessutom passerat klimakteriet med 7 år
  • Anonym (A)

    Sextiotalist, det är inte riktigt samma sak att vara där i ?rätt ålder?. Jag känner mig inte gammal så men nog är det ledsamt att kroppen är det så tidigt och värre blir det.

    För min del har jag varit i detta stadium i 13 år och det är många kvar säger min doktor. Inte så upplyftande faktiskt.

Svar på tråden Tidigt klimakterium