• Tjabbatjena

    11 månaders sover och äter dåligt

    Vår son på snart 11 månader sover riktigt dåligt på natten

    , han vaknar ca 20 gånger och man måste då ta upp honom och vagga eller amma honom. Vi samsover på natten. På dagen får vi vagga honom till söms och han kan ligga en stund ca 30-40 min själv sen få man söva om honom och han måste ligga på en.

    Vi får honom inte att äta mat på dagen.

    Han gillar bara gröt.

    Skulle gärna vilja sluta amma och har slutat på dagen men får honom ändå inte att äta mer mat.

    Han äter följande under en dag:

    Frulle kl 8 gröt på 1 dl vatten

    Lunch kl 12 erbjuder alltid 1/2 burk mat slutar med att han äter 1 klämis gröt.

    Middag kl 16 erbjuder samma som lunchen

    Kvällsmat kl 19 gröt på 1-1,5 dl vatten

    Sen amning precis innan läggning

    Ammar Nattetid 1-2 ggr

    Tycker han äter på tok för lite, men väger 13 kg och är 82 cm lång så han är ju knappast undernärd ;)

    Någon som har något bra tips på hur man kan få honom att sova bättre? Är det amningen som stör?

    Samt att äta mat ? Är det även där amningen som stör eller vad tror ni? ????

  • Svar på tråden 11 månaders sover och äter dåligt
  • Gameofthrones

    Tänder,

    Utvecklingsfas för mat, sömn uppe mer än vanligt vill absolut inte sova fast barnet behöver en nap?

    Hur sover han med er eller eget? Ni kanske bör kolla madrassen om den är tillräcklig för honom?

  • Tjabbatjena

    Han sover med mig i sängen han har gjort sen födseln. Vi provade att han sov i egen säng ett par dagar men vaknade verkligen hela tiden. Napp vill han inte ha han blir vansinnig när man försöker stoppa in en i munnen på honom. Provar alla sorter känns det som...

  • Gasellen87

    Har haft liknande problem med min son, han är 10,5 månad. Han har älskat att amma och gillade till en början bara gröt. Men fasade ut amningen på dagen först precis som ni gjort och erbjöd mat men aldrig ersätta med gröt utan pt han inte så fine, erbjöd igen senare. Testade även att han fick äta plockmat vilket han gillar. Drog ner på amningen ett mål i taget på natten. För äter man mycket på natten så är han troligen inte heller så sugen på dagen. Min son har börjat äta mycket bättre på dagen sedan vi drog ner amningen på natten.

    Min son äter såhär:

    Runt 07 frukost gröt på 1 dl vatten

    Runt 9.30 mellis, en frukt ( apelsin, päron, banan) plockar själv.

    Runt 11.30 lunch drygt 1/2 barnmatbruk plus lite frukt.

    Sover oftast 11.45-13.45

    Runt 14 mellis oftast macka, ägg eller pannkaka. Plockar själv.

    Runt 16.15 middag samma som lunch.

    Runt 18.30 kvällsmat gröt på 1 dl vatten.

    Inatt har jag för första gången inte ammat något alls. Visst har det vart skriknätter osv. Men man får bestämma sig att nu kör vi. Förhoppningvis går det et par nätter och sedan är det bra. För 1,5 månad sedan ammade jag massor av gånger varje natt men som sagt tog bort ett mål i taget ( han åt ca samma tider).

  • Gameofthrones
    Tjabbatjena skrev 2021-01-14 18:32:05 följande:

    Han sover med mig i sängen han har gjort sen födseln. Vi provade att han sov i egen säng ett par dagar men vaknade verkligen hela tiden. Napp vill han inte ha han blir vansinnig när man försöker stoppa in en i munnen på honom. Provar alla sorter känns det som...


    Nap = powernap, sovstund, inte napp. =)
  • Tjabbatjena
    Gasellen87 skrev 2021-01-14 19:13:17 följande:

    Har haft liknande problem med min son, han är 10,5 månad. Han har älskat att amma och gillade till en början bara gröt. Men fasade ut amningen på dagen först precis som ni gjort och erbjöd mat men aldrig ersätta med gröt utan pt han inte så fine, erbjöd igen senare. Testade även att han fick äta plockmat vilket han gillar. Drog ner på amningen ett mål i taget på natten. För äter man mycket på natten så är han troligen inte heller så sugen på dagen. Min son har börjat äta mycket bättre på dagen sedan vi drog ner amningen på natten.

    Min son äter såhär:

    Runt 07 frukost gröt på 1 dl vatten

    Runt 9.30 mellis, en frukt ( apelsin, päron, banan) plockar själv.

    Runt 11.30 lunch drygt 1/2 barnmatbruk plus lite frukt.

    Sover oftast 11.45-13.45

    Runt 14 mellis oftast macka, ägg eller pannkaka. Plockar själv.

    Runt 16.15 middag samma som lunch.

    Runt 18.30 kvällsmat gröt på 1 dl vatten.

    Inatt har jag för första gången inte ammat något alls. Visst har det vart skriknätter osv. Men man får bestämma sig att nu kör vi. Förhoppningvis går det et par nätter och sedan är det bra. För 1,5 månad sedan ammade jag massor av gånger varje natt men som sagt tog bort ett mål i taget ( han åt ca samma tider).


    Okej får prova och ta några skriknätter :S

    Och prova med lite plockmat med han kanske gillar det mer.
  • Gameofthrones
    Tjabbatjena skrev 2021-01-14 19:52:00 följande:

    Aha :)


    Hihi,

    Det känns som utvecklingsfas. Mina va sådär runt 10 månaders ålder ett tag. På mina två första så ändrade jag lampa dämpande och kunde få mönster, sen köpte jag sängkläder med tjockare madrass, täcken gjorde det mysigt helt enkelt. Det gick bra ovant men bra för barnen. När dem va vana så gick det hur bra som helst.

    Min tredje bara gnäll inget va bra. Tillslut såg jag till att det va bra runt omkring slutade hålla på när hon gnällde till. Gav inte upp utan visade att jag va där fast inte höll på med henne. Det tog ett tag sen har det bara gått på räls ( bra alltså)
Svar på tråden 11 månaders sover och äter dåligt