• Thu 14 Jan 2021 18:58
    727 visningar
    5 svar
    5
    727

    Planera barn innan covid vaccin?

    Är så kluven i allt detta! Vi planerar att starta upp bebisverkstaden i vår ( efterlängtat). MEN nu blir jag så osäker på hur man ska tänka i och med vaccinet. Kommer inte få ta vaccin förens de "sista" och sen två doser. Hur lång tid efter sista dosen är ok att bli gravid? Ska man skjuta på bebisverkstaden? Känner även att klocka tickar.. fyller 34 år i höst och vet att de kan ta tid att bli gravid.

    Fler som sitter i samma dilemma? Eller som har tankar funderingar?

  • Svar på tråden Planera barn innan covid vaccin?
  • Thu 14 Jan 2021 18:59
    #1

    Ja, jag tycker ni ska vänta, det handlar bara om några månader, inte år.

  • Anonym (Tess)
    Thu 14 Jan 2021 19:10
    #2

    Jag tycker ni ska köra på nu om det är det ni vill, kanske tar lång tid innan ni ens blir gravida.

  • Thu 14 Jan 2021 20:33
    #3
    Gasellen87 skrev 2021-01-14 18:58:16 följande:

    Är så kluven i allt detta! Vi planerar att starta upp bebisverkstaden i vår ( efterlängtat). MEN nu blir jag så osäker på hur man ska tänka i och med vaccinet. Kommer inte få ta vaccin förens de "sista" och sen två doser. Hur lång tid efter sista dosen är ok att bli gravid? Ska man skjuta på bebisverkstaden? Känner även att klocka tickar.. fyller 34 år i höst och vet att de kan ta tid att bli gravid.

    Fler som sitter i samma dilemma? Eller som har tankar funderingar?


    Vi håller på med bebisverkstad och både jag o sambon är för vaccin. Jag tänker att vi kör på, blir jag gravid innan jag får vaccin (ingen av oss är i riskgrupp, kommer vaccinerar sist typ...) så väntar jag ut graviditeten och vaccinerar mig efter.

    Om jag inte skulle vara gravid när de är dags för vaccin, så får vi väl göra uppehåll den tid som rekommenderas där och då :) ingen aning om hur länge man ska vänta med graviditet efter vaccin, men de kanske experterna vet då :)
  • Anonym (Svårt­)
    Fri 15 Jan 2021 09:06
    #4

    Jag har samma dilemma. Vi började försöka i somras och jag blev gravid direkt, men sen dess har vi haft 2 missfall/MA. Rent krasst kanske jag inte kan behålla en graviditet utan hjälp, och för det måste vi gå igenom ett mf till. Jag är 35 och det finns inte en chans att jag kommer vänta med att bli gravid. Har redan väntat ut så många månader med dom där jävla missfallen. Vaccinet får vänta.

  • Anonym (2)
    Fri 15 Jan 2021 09:20
    #5

    Vi tänkte också börja försöka till våren, men kommer inte planera efter vaccinet. Jag ammar dessutom, så för tillfället bör jag ändå inte vaccinera mig. Vi har dessutom haft covid allihop här hemma. Hade jag inte ammat och planerat graviditet hade jag tagit vaccin så fort jag får. Och blir jag inte gravid på ett tag och har slutat amma, så tar jag självklart vaccin då jag tycker det är jätteviktigt att alla som kan tar det så vi kan få slut på det här helvetet nån gång.

Svar på tråden Planera barn innan covid vaccin?