• Anonym (Kaffedraken)

    Ekonomiskt rättvis fördelning?

    Jag sitter i en knepig sits. Mina föräldrar har köpt varsin lägenhet till mig och min syster, men då vi båda pluggar så äger de dem formellt, men avsikten är en gåva som vi inte ska betala tillbaka. Båda lägenheterna köptes för ungefär lika mycket och med lika lån, men vid olika tidpunkter. Min har dock ökat en hel del i värde, jag tar snart examen och därmed över lägenheten och ska då flytta till en större lägenhet med min fästman så vi kan bilda familj (jag är gravid). Flytten förutsätts av värdeökningen. Mina föräldrar vill dock ge halva vinsten till min syster, och alltså öka mitt lån innan jag tar över den. De tycker att det är mest rättvist så, men jag håller inte med. Det skulle göra att vi inte kan flytta än, trots att vi planerat barn efter dessa förutsättningar, och denna fördelning har de aldrig nämnt tidigare. Bara att lägenheten ska skrivas över på mig, så detta kommer som en chock och vi behöver planera om allting som vi räknat med i flera år. Min syster är flera år yngre och har precis flyttat hemifrån och påbörjat sina studier, hennes lägenhet kanske också ökar i värde, men det får isåfall inte jag ta del av eftersom fördelningen redan kommer vara klar.

    Vilket är mest rättvist här? D.v.s. gällde gåvan från köpetillfället eller vid tidpunkten då vi tar över ägandet?

  • Svar på tråden Ekonomiskt rättvis fördelning?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Spelar det någon roll? Det viktiga är ju vad som känns rätt för dina föräldrarsom ska ge gåvan till er.

    Söjer du argument föratt få dina föräldrar att tänka om eller din syster att tacka nej?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Syrran) skrev 2021-01-14 21:40:27 följande:

    Jag sitter i en knepig sits. Mina föräldrar har köpt varsin lägenhet till mig och min syster, men då vi båda pluggar så äger de dem formellt, men avsikten är en gåva som vi inte ska betala tillbaka. Båda lägenheterna köptes för ungefär lika mycket och med lika lån, men vid olika tidpunkter. Min har dock ökat en hel del i värde, jag tar snart examen och därmed över lägenheten och ska då flytta till en större lägenhet med min fästman så vi kan bilda familj (jag är gravid). Flytten förutsätts av värdeökningen. Mina föräldrar vill dock ge halva vinsten till min syster, och alltså öka mitt lån innan jag tar över den. De tycker att det är mest rättvist så, men jag håller inte med. Det skulle göra att vi inte kan flytta än, trots att vi planerat barn efter dessa förutsättningar, och denna fördelning har de aldrig nämnt tidigare. Bara att lägenheten ska skrivas över på mig, så detta kommer som en chock och vi behöver planera om allting som vi räknat med i flera år. Min syster är flera år yngre och har precis flyttat hemifrån och påbörjat sina studier, hennes lägenhet kanske också ökar i värde, men det får isåfall inte jag ta del av eftersom fördelningen redan kommer vara klar.

    Vilket är mest rättvist här? D.v.s. gällde gåvan från köpetillfället eller vid tidpunkten då vi tar över ägandet?


    Vad menar du med detta?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Dina förändrad har ju skapat en orättvis situation själva.

    Om din syster ska ha del i din ökning ska givetvis även du ha det i hennes.

    Hur tänker dina föräldrar om ni båda bott kvar tio år i era lägenheter, skulle ni även då dela på ökningen?

    De måste fundera på om deras gåva var en gåva när lägenheten köptes eller om det är en gåva den dagen lägenheten är såld.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Spelar det någon roll? Tacka istället. Extremt ovanligt att bara få en lgh! Är något man betalar av hela livet liksom

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sedan har naturligtvis dina föräldrar rätt att vara hur orättvisa de vill. Och du ska vara glad att du får en lägenhet.

    En bebis behlvde inte mycket yta och självklart klarar ni er utan att flytta om det nu är så

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2021-01-14 21:46:48 följande:

    Spelar det någon roll? Tacka istället. Extremt ovanligt att bara få en lgh! Är något man betalar av hela livet liksom


    Det är klart att det spelar roll! Om någon säger att jag ska få en bil, men sen, när jag skaffat jobb där bil är en förutsättning, ändrar sig och meddelar att jag får en fin cykel istället, skulle jag bli jättebesviken. Om de från början erbjudit en cykel, hade jag varit tacksam, men det är inte juste att ändra förutsättningarna på det sättet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Visst, dina föräldrar får göra som de vill, men då skulle de också vara ärliga från början, tycker jag.

    Det är alltid vanskligt att ge bort saker som ökar/minskar i värde, speciellt om man gör det vid olika tidpunkter i livet. Risken är stor att det ena barnet får mer än det andra barnet. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Dina föräldrar ger det som en gåva. Då är det de som bestämmer såklart. Var glad att du har föräldrar som kan köpa något öht, det är långt ifrån alla som har. Sedan får ni väl ta det därifrån, med en färdigköpt lägenhet som du inte behöver betala har du bättre förutsättningar än de flesta att nå dina mål.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (T) skrev 2021-01-14 21:58:08 följande:

    Dina föräldrar ger det som en gåva. Då är det de som bestämmer såklart. Var glad att du har föräldrar som kan köpa något öht, det är långt ifrån alla som har. Sedan får ni väl ta det därifrån, med en färdigköpt lägenhet som du inte behöver betala har du bättre förutsättningar än de flesta att nå dina mål.


    Skulle du själv göra skillnad på dina barn?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Juridiskt kan man säkert tvista om detta. Eller kanske inte egentligen. Båda lägenheterna är föräldrarnas så ingen av er har ju fått någonting än, förstår jag det rätt?

    Jag tycker att ni kan dela lika på båda vinsterna (den för din lgh och den eventuella vinsten för hennes) men om det jag skrev ovan gäller så är det ju fortfarande något som ska regleras via era föräldrar. De äger, de säljer och de får en viss summa cash. Om din syster ska ha en del av vinsten för din lägenhet så kan du ändå få loss cashen nu, typ som förskott på arv. Då ska hon också kunna få ut sin del senare. Det kanske kan gå att skriva ett skuldebrev att du senare ska betala hennes del av vinsten (minus avgifter, reavinstskatt, utgifter för försäljning, förbättring som ni lagt ner osv). Ni skriver också att hon (eller föräldrarna) ska betala halva vinsten på samma villkor till dig när det är dags för henne att sälja.

    Mest rättvist är att ni båda får del av halva varandras.

Svar på tråden Ekonomiskt rättvis fördelning?