• SandraS23

    Vad hittar ni på med era barn?

    Hej.

    Jag har en dotter som fyller 9 snart, en på 6,5 och en på precis fyllda 5. Jätte kul och spännande åldrar. Min fråga till er är vad hittar ni på med era barn? Jag tänker sådär en eftermiddag efter jobb och skola eller helgen? Jag tycker det är svårt att nå min 9 åring vad vi ska prata om eller vad vi ska hitta på. Min 6,5 åring är mycket för att leka men hon är ändå så man kan prata med henne och hitta på något liksom min minsta hon är nöjd bara hon får vara med sin mamma typ och vi gör något enkelt ihop målar tillexempel.

    Men min 9 åring. Jah vill känna samma relation eller närhet känsla till henne som de andra två att vi kan prata eller hitta på något, men jag har idétorka och orolig att vi glider ifrån varandra. Varför vi nu skulle göra det men det är en känsla tanke jag har och att man alltid är otillräcklig någon som känner igen sig i det?

  • Svar på tråden Vad hittar ni på med era barn?
  • Fjäril kär

    Såhär vintertid har jag aldrig haft några särskilda krav på aktiviteter efter skolan. Är rätt skönt att kunna stöka runt och sysselsätta sig själv. Nån gång har vi plockat fram sällskapsspel, kortlek eller liknande och haft lite gemenskap kring sånt eller tittat på tv ihop eller haft högläsning.

    Ju äldre mina barn har blivit ju oftare har jag involverat dom i matlagning och bakning och gjort det till en aktivitet på helgen i någon form. Ibland har dom haft jättekul med att bara duka fint och vara kreativ inför fredagsmyset och ibland har vi ägnat lördagen åt att baka tårta och haft lyxfika på eftermiddagen.

  • Gameofthrones

    Vanliga fall :

    Familjespel, aktiviteter deras sport, umgås, tv spel, filmmys, bakar, (kan ej men barnen kan =)) laga mat tillsammans, caféer, ute äter middag, ut med hundarna såklart barnens hundar, huvudansvaret föräldrar. Simhall, bada och leka. Hänga med vänner varje dag.

    Nu idag, badhus stängt så mer ute våra hundar älskar vintrar så det blir mkt längre promenader och lek =) barnen kör agility.

    Deras aktiviteter inställda, mera tv spel både för träning och bara ha roligt.

    Familjespel.

    Filmer,

    Umgås,

    Ibland har dem sina vänner här. Inte i mängder som innan brukar ha en fritidsgård här.

    Nu är det två och två uppdelat. Dem måste socialt liv. Det rings mer i mobilerna och kör face time

  • SandraS23

    Tack för era svar. Det är ungefär som här då. Då är inte våra eftermiddagar/dagar så olik andras.

  • Gameofthrones

    Vi går fortfarande ut och äter på resturang. Det sker ibland för vi vill ha våra lokala ställen kvar. Vi bor mitt i smeten.

    Vi är noga med laga hemlagat men nu känner vi att vi vill ge resturangbesök lite mer liv. Eller take away.

  • Mrs Moneybags

    Just nu är det ju tufft med tanke på Corona, mörkret och kylan. Men det blir spel, laga mat tillsammans, musicera, gå ut på promenader. Trist läge!

  • Hyllemor

    Min man jobbar natt så han är "alltid" hemma. När vårt barn kommer hem från skolan så brukar de hinna med att handla och laga mat tillsammans och kanske spela tv-spel. När jag kommer hem så äter vi tillsammans, ofta ganska länge, och sitter och pratar vid matbordet.


    På helgerna går vi ut en sväng - hur länge och vart är lite olika beroende av vädret. Ibland tar vi bara en promenad utan något egentligt mål. När solen skiner - även om det är kallt - så brukar vi åka iväg till ett rekreationsområde eller något annat ställe i naturen, om vi inte har något särskilt inplanerat. I övrigt spelar vi sällskapsspel, högläser böcker, rimmar och ramsar och leker andra "påhittade" språklekar, vilket alla uppskattar och vi tittar på filmer tillsammans och som alla uppskattar.

  • Litorina

    Läser högt för dem. Ritar. 6-åringen leker för sig själv med tex lego. Typ sånt. Jag försöker få dem att berätta om sin dag, men det är som att dra kameler genom ett nålsöga.

Svar på tråden Vad hittar ni på med era barn?