• Anonym (xxx)

    Kan min läkare se i min journal om jag gått till en annan läkare?

    Som rubriken lyder. Om jag t ex går till vårdcentralen och lämnar prover, kan min läkare (som inte jobbar på vc) sen se i min journal att jag har varit där och även vad mina prover visar?

  • Svar på tråden Kan min läkare se i min journal om jag gått till en annan läkare?
  • Anonym (Jaa)

    Ja det har tillgång till alla dina provsvar om vårdgivarna har samma journalsystem
    Dock måste ge samtyckte till att de läser annan kliniks journal (om det inte är nödsituation), men lablistorna ser de.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-01-15 22:33:59 följande:

    Ja det har tillgång till alla dina provsvar om vårdgivarna har samma journalsystem
    Dock måste ge samtyckte till att de läser annan kliniks journal (om det inte är nödsituation), men lablistorna ser de.


    Ok, men det måste ju betyda att min läkare *inte* kan se det eftersom hon inte jobbar på vårdcentralen då ju, eller? Eller de kan ha samma journalsystem även om de inte jobbar på samma ställe? Eller va? De kan alltid se provsvaren men inte ens journal om de inte jobbar på samma ställe?

  • Anonym (Jaa)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-15 23:54:30 följande:
    Ok, men det måste ju betyda att min läkare *inte* kan se det eftersom hon inte jobbar på vårdcentralen då ju, eller? Eller de kan ha samma journalsystem även om de inte jobbar på samma ställe? Eller va? De kan alltid se provsvaren men inte ens journal om de inte jobbar på samma ställe?

    Är det olika läkare verksamma inom samma Region/landsting så har de samma journalsystem. Är den ena en privatläkare så KAN de ha samma, men behöver inte ha det. 


    De kan se provsvaren om de har samma journalsystem, inte annars. Går du till en kirurgläkare på sjukhuset så kan denne alltså se vårdcentralens provsvar, hen kan också se dina journalanteckningar därifrån - men det kräver ditt samtycke.


    Inom psykiatin är det dock lite striktare, har inte så bra koll på det.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-01-16 00:04:10 följande:

    Är det olika läkare verksamma inom samma Region/landsting så har de samma journalsystem. Är den ena en privatläkare så KAN de ha samma, men behöver inte ha det. 


    De kan se provsvaren om de har samma journalsystem, inte annars. Går du till en kirurgläkare på sjukhuset så kan denne alltså se vårdcentralens provsvar, hen kan också se dina journalanteckningar därifrån - men det kräver ditt samtycke.


    Inom psykiatin är det dock lite striktare, har inte så bra koll på det.


    Fan också... Det är min psykiater jag inte vill ska se, men hon jobbar ju i samma region så. och jag antar att du menade på andra hållet när du sa du inte har koll på psykiatrin, så vc-läkaren kanske inte kan läsa om vad jag sagt hos min psykiater, men det hjälper ju tyvärr inte mig. Naja, tack för svar iaf.
  • Anonym (Jaa)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-16 00:14:11 följande:
    Fan också... Det är min psykiater jag inte vill ska se, men hon jobbar ju i samma region så. och jag antar att du menade på andra hållet när du sa du inte har koll på psykiatrin, så vc-läkaren kanske inte kan läsa om vad jag sagt hos min psykiater, men det hjälper ju tyvärr inte mig. Naja, tack för svar iaf.
    Ja alltså andra kliniker får inte gå in i psykiatrins hur som helst.
  • Anonym (Jaa)

    Din psykiater kan se alla dina provsvar. Brukar du ta prover som är ordinerade av psyk? Om inte så har inte din läkare där någon anledning att gå in i din lab.lista och då kommer hen förmodligen inte  se det. 

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-01-16 00:24:52 följande:
    Ja alltså andra kliniker får inte gå in i psykiatrins hur som helst.
    Nä, jag förstår. Men det är ju då det omvända som är ett problem för mig... Tack för alla dina svar iaf!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-01-16 00:29:57 följande:

    Din psykiater kan se alla dina provsvar. Brukar du ta prover som är ordinerade av psyk? Om inte så har inte din läkare där någon anledning att gå in i din lab.lista och då kommer hen förmodligen inte  se det. 


    Aha, så hon måste gå in specifikt i en särskild lista för att se dem? Det syns inte bara hon kollar i min vanliga journal (den hon har tillgång till)? Förlåt för dumma frågor... I så fall finns det ju ingen anledning att hon skulle kolla just nu, för hon har inte ordinerat några prover sen i september... 
  • Anonym (Jaa)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-16 11:50:10 följande:
    Aha, så hon måste gå in specifikt i en särskild lista för att se dem? Det syns inte bara hon kollar i min vanliga journal (den hon har tillgång till)? Förlåt för dumma frågor... I så fall finns det ju ingen anledning att hon skulle kolla just nu, för hon har inte ordinerat några prover sen i september... 

    Ja hon måste aktivt gå in i labb-listan för att se provsvaren. De "poppar inte upp" på skärmen bara för att hon går in i journalen.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jaa) skrev 2021-01-16 13:02:24 följande:

    Ja hon måste aktivt gå in i labb-listan för att se provsvaren. De "poppar inte upp" på skärmen bara för att hon går in i journalen.


    Ah, men det låter ju ändå bra... finns ju ingen anledning att hon skulle gå in o kolla när hon inte beställt prover liksom... Tack!!
  • Anonym (Micke)

    För att du skall förstå bättre, googla bildsök
    journalsystem take care

    Så får du se massa exempel på vad läkaren ser kring din vård

    Take care är sveriges vanligaste journalsystem.

    I Stockholm tex så har all landstingsvård Takecare även de flesta privata,
    utom Capio St Göran

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Micke) skrev 2021-01-26 14:13:24 följande:

    För att du skall förstå bättre, googla bildsök
    journalsystem take care

    Så får du se massa exempel på vad läkaren ser kring din vård

    Take care är sveriges vanligaste journalsystem.

    I Stockholm tex så har all landstingsvård Takecare även de flesta privata,
    utom Capio St Göran


    Åh - tack! Jag har fortfarande inte vågat mig på att gå o lämna några prover, haha...
Svar på tråden Kan min läkare se i min journal om jag gått till en annan läkare?