• Anonym (oäten)

500 g frukt och grönt? Alla näringsämnen som går. Hjälp

Hej alla näringskunniga! Jag är en tjej lite över 26 som behöver lära mig äta frukt och grönt. Mina föräldrar skapade mycket ångest i mig runt frukt och grönt och jag har nästan inte ätet sånt alls i mitt liv, men jag måste ju lära mig, särskilt med mitt mål att få barn och vara en bra förebild för framtida barn.

Jag tänkte att jag skulle börja med så få grönsaker och frukter som möjligt men som packs the greatest punch som de säger, men jag har ingen aning om vad det kan vara eller hur jag kan leta/ta reda på det, så snälla hjälp mig nu!

Jag tänker alltså på grönsaker som tillbehör/sallad. inte tomaten i köttfärssåsen. Färskt liksom. Och frukt. 

Alla tips är välkomna. Utom bönor, ärtor, majs och blåbär. Jag får panik av saker som "exploderar" i munnen.

• Svar på tråden 500 g frukt och grönt? Alla näringsämnen som går. Hjälp
  • nnnnnnnn

Mitt tips är att tänka lite tvärtom till det du gör nu, satsa på "tomaten i såsen" istället.
    Finriv morötter, lök, palsternacka, blomkål mm och ha med i maten du lagar. Så får du i dej nyttigheterna utan att märka av det!
    Mixa bönor till smet och lägg ner i bröddegen.
    Baka "brownie" på svarta bönor.

osv.

Så leta efter alternativen istället för att tvinga i dej råa grönsaker som du inte gillar.

• Anonym (b)

Bra grönsaker är de som har en del tuggmotstånd i sig. Mina favoriter är bland annat broccoli, blomkål och brysselkål, ger mycket näring. Morötter är också bra...

När det gäller frukt är min favorit äppelbitar på havregrynsgröten till frukost. 

• Anonym (Bodil)

Grönkål, spenat och broccoli är riktigt bra grejer. Men om du tycker att det smakar illa så tvinga inte i dig det utan satsa på sådant som är gott. Morötter, lök, tomat och paprika är lite sött och kan vara lättare att få ner av den anledningen. Samma sak med frukt. En fruktsallad till mellanmål är inte alls dumt. Djupfrysta bär som man kokar i mikron och blandar i frukostfilen är också gott.

• Anonym (Bodil)

Ett knep för att få i barnen grönsaker är att ge dem lite råkost (t.ex. morotsstavar) att knapra på medan man lagar middagen. Det knepet kan säkert funka på vuxna med.

• hammarhajen

Några tips:

* Allt behöver inte vara GOTT till en början. "Inte äckligt" kommer man långt med som vuxen, tugga och svälj liksom. Så vänjer man sig ofta med tiden. Typ ät en morot om dagen i två veckor, sedan kanske man faktiskt lärt sig äta morot och kan uppskatta den. Ofta blir det så om man orkar håla ut Var inställd på att ge det TID. Tänk långsiktigt. Vill du ha barn är väl det ett bra mål: "När mitt barn kommer, då kommer jag ha lärt mig uppskatta grönsaker. Nu är jag i träningsfasen!" Eller sätt upp påsk som mål om du vill ha ett närmare. Tillåt att det är en kamp att äta grönsakerna nu, ge det till påsk och stå ut.

* Men såklart är det bättre om det är gott   Finns det smaker du gillar? Vitlök, salt, starkt/chilismak, spiskummin, soltorkade tomater, pesto?

Skiva färska grönsaker eller skär i stavar. Tänker t.ex. färsk broccoli, färsk blomkål, paprika, morot, sötpotatis. Lägg på en ugnsplåt, ringla över olja, salt och en krydda du gillar. Baka i ugnen tills de är mjuka och fått lagom färg. Gillar du soltorkade tomater eller pesto så skeda över lite sådant.

* Frukt är ofta god precis som den är. Bra ände att börja i. Ta alltid med en frukt till jobbet och inget annat alternativ till mellis.

* Ät med ögat! Lägg upp maten vackert och tänk på hur fint det ser ut med lite rött, lite grönt och lite gult på tallriken. Även om det tar emot att äta

* Prova olika saker! Finns ju massor med sorter, kolla frysdisken också. Fryst mango t.ex. kan man lätt glömma bort som frukt, ofta tänker man bara "äpple och apelsin" typ.

• Anonym (Benkta)

Mitt tips är att du istället lär dig laga mat av grönsakerna. Grönsaker som är goda att äta färska är ofta (inte alltid - morötter!) säsongsprodukter som under vinterhalvåret är dyra och inte miljövänliga.

Bönor exploderar inte i munnen. De är mjöliga till konsistensen. Men det spelar å andra sidan ingen roll hur de är hela om du gör tex biffar av dem. Väldigt mycket grönsaker kan man ha i biffar. De här är näringstäta och goda, finns fler som jag glömt : broccoli, blomkål, spenat, ärtor, rödbetor, morötter och favoriten:LÖK! Lök är billigt, jättenyttigt, gott och går ofta att hitta närodlat. Vitkål är lite samma sak. Gott rårivet men också i soppa, gratänger, wook mm. Kålpudding!

Många grönsaker är goda som de är, men blir tusen gånger godare om de tillagas tillsammans med annat i grytor, biffar, soppor, gratänger mm. Det som händer då är också att du får i fett bland grönsakerna, det förhöjer smaken och är en förutsättning för upptaget av vissa vitaminer.

Min mamma brukar säga att vi inte äter grönsaker till maten hemma hos oss, men då tänker hon inte på att den tillagade maten vi gör till mycket stor del utgörs av grönsaker/baljväxter. När maten består av grönsaker finns inte näringsmässiga skäl att köpa dyr, växthusodlad sallad odlad långt bort att ha vid sidan av (man kan så klart ha andra grönsaker, men det är sånt min mamma köper).

Så mitt tips är: minska köttet, tänk bort att en måltid måste bestå av kött-kolhydrat-tillbehör, laga mat av grönsaker och baljväxter.

• Utvandraren2

Säger samma som föregående; satsa på att gömma grönsaker i maten. Biffar och köttfärssåser, men också soppor! I lasagne och moussaka kan man ha i mer grönsaker än kött utan att det -märks-. Jag rekommenderar också att du testar dig fram till olika sorters smoothie. Där kan man också gömma andra grönsaker bland bär och frukt.

• Anonym (oäten)

TACK för alla tips! Jag blir så glad.

• Glinda från Oz

Ta reda på vad du gillar, testa olika frukter och grönsaker och se vad du tycker om sen kör du på det.

• Tow2Mater

Torkad frukt räknas ju också. Russin i filen/yoghurten, torkade gojjibär i gröten. Trorkade aprikoser som godis.

• Mrs Moneybags

Mitt tips är att börja med de frukter och grönsaker du faktiskt tycker om. Sedan kan du introducera något nytt någon gång i månaden kanske. Gör det inte till en stor grej.

Svar på tråden 500 g frukt och grönt? Alla näringsämnen som går. Hjälp