• Anonym (Less)

    Sambo jobbar natt, hur står man ut?

    Jag och min kille är sambo sedan ungefär ett år men jag känner att jag börjar tröttna på den vardag vi har nu. När vi blev tillsammans jobbade han skift dag/kväll och sedan ungefär ett och ett halvt år natt 5 dagar i veckan. Från början sade han att nattjobbet skulle vara tillfälligt och ett sätt att "komma vidare på jobbet" Men nu verkar han helnöjd och säger att han kan tänka sig att jobba natt livet ut. Det vet jag inte om jag fixar. Han jobbar i industrin så förstår att det kanske inte är rimligt att förvänta sig att han kommer börja jobba "kontorstider" som mig men något bättre alternativ måste finnas. Vi har inga barn men är båda 30+ så vi kommer så småningom behöva ta tag i barnfrågan och för mig är det inte ett alternativ att skaffa barn med den livsstil vi har nu.

    Vi sover aldrig tillsammans, några timmar max på helgen eftersom att han inte vill lägga om dygnet och jag går till jobbet innan han kommer hem. Ofta ringer jag och väcker honom vid halv fyra på eftermiddagen om jag ska till gymmet så att han kan följa med. Väcker jag honom inte sover han tills han vaknar vilket ibland kan bli till sex/sju. Vi lagar inte mat eller äter tillsammans pga olika tider och för att han vill ha "frukostmat" när han går upp och jag middag.

    Han verkar inte se så stora problem i tillvaron men jag börjar ledsna. Det känns som att all vår vakna tid tillsammans går ut på att typ handla eller att rodda i saker. Jag saknar att kunna hitta på spontana saker och att bara vara. Det känns ibland som att jag är inneboende och att vi går om varandra med våra separata liv. Framför allt på helgen känner jag mig så ensam. Jag har egna vänner och intressen men ibland känns det bara som att jag går och väntar på att han ska vakna. Jag tycker inte att det ska vara mitt ansvar att se till att han går upp och inte sover bort all ledig tid. Det här är mitt första samboförhållande och jag förstår att det inte alltid är perfekt och kul när smekmånaden är över men är det någon som känner igen sig i mina känslor?

  • Svar på tråden Sambo jobbar natt, hur står man ut?
  • Anonym (Tråkig sits för dig)

    Full förståelse,ni lever olika liv .Jag tänker så att han själv måste förstå att han skulle vilja ha andra arbetstider för att rädda erat förhållande.Hoppas att han inser det snart.

  • Anonym (20 år tillsammans)

    Jag har jobbat nätter och skift.
    Är kvinna och mor ska tilläggas.
    Jag tror din sambo bara ser till sina behov, du städar, handlar och finns till om han vill umgås.

    Ni får ta ett snack om framtiden.
    De extra pengar han drar in på OB gör att om viljan finns skulle han när ni får barn först få hög föräldrapenning vara hemma tex 9 mån var. Därefter jobba 3 max 4 nätter i veckan.

  • Anonym (Anna)

    Har du sagt detta till honom?
    Är han inte beredd att ändra arbetstider så har du två val, acceptera eller lämna.

    Att skaffa barn under dessa förhållanden skulle innebära att du får dra i stort sett hela lasset, har han ens tänkt på det?

    Lever ni vidare i en relation och han inte ändrar arbetstider så måste du ändå acceptera att han inte kan vända på dygnet för att göra dig nöjd, då kan du lika gärna göra det!

  • Anonym (Less)

    Vi har pratat om det men känner att han inte riktigt tar mig på allvar och att han gör detta för oss. Så att vi kan få en stabilare ekonomi i framtiden. Med det sagt så är vi inte i någon dålig ekonomisk sits. Jag tjänar 35000 i månaden själv. Jag har bara svårt att få honom att förstå att tid kommer alltid vinna över pengar för mig, men han tycker att jag är needy... och visst förstår jag att vi kanske aldrig kommer att ha samma arbetstider men det måste ju gå att hitta fungerande rutiner för båda? Han har uttryckt att han är okej med att han får mindre tid med eventuella barn än mig... Då blev jag förbannad på honom för jag kommer aldrig acceptera det, och är nog svårt att hitta en tjej som skulle göra det. Så om det inte ändrar sig kommer det inte bli abarn för oss, det har jag varit tydlig med så hoppas att han fattar det.

  • Anonym (Less)

    Han säger ofta att "vi tar det då" Men hur får jag honom att fatta att man måste prata igenom vissa saker innan vi tar steget åt något håll? Är det jag som är konstig för att jag vill diskutera eventuella problem i förväg och förebygga?

  • Anonym (H)

    Jag skulle säga att erat stora problem är att han sover för många timmar. Om han vaknat så att han är vaken när du kommer hem får ni ju precis lika många vakna timmar tillsammans som de flesta andra.

    Är nätterna tillsammans så viktiga?

    I längden är skiftarbete och nattarbete skadligt. Är han medveten om det? Många av de som jobbar skift får sömnproblem som de tampas med resten av livet.

    Däremot är det troligtvis klokt att arbeta enbart nätter som han gör nu. Att hela tiden ställa om sin dygnsrytm är nämligen mer skadligt.

    Jag antar att han tjänar ganska bra med tanke på att han är i industrin och troligtvis har bra skifttillägg?

    Gällande barn. Har du tagit upp frågan med honom? Har han kommit med konkreta tankar på hur han tänker?

    Själv skulle jag säga att nattarbete kan vara en stor fördel när man har barn.

    Jag antar att han åker hemifrån runt 21 och är hemma 06?

    Om du tänker bort spädbarnstiden så kommer era barn kunna slippa långa dagar på förskola även om ni båda arbetar heltid. Du lämnar och han kan hämta runt 13-14.

    Gällande första tiden så är ju frågan hur du tänker gällande att dela på nätter. Om han nu inte ställer om sin dygnsrytm helt på helgen så kan han ta tvp nätter då. Dessutom får ni mycket tid tillsammans med barnet om han faktiskt börjar stiga upp vid13-14.

    Utöver detta antar jag som sagt att han tjänar bra. Sparar han dessa pengar? Det hoppas jag. Isf finns goda möjligheter för er att bara hemma båda två (säg barnets första år) men att bara en av er tar föräldrapenning och lev på hans sparade pengar.

    Man kan välja att se båda fördelar och nackdelar med hans skiftarbete. Saker såsom att ni inte sover tillsammans och äter olika sorts mat till middag kan jag tycka är sådant man kan leva med, men det måste naturligtvis du själv avgöra.

    Mitt konkreta råd är helt enkelt att ni måste diskutera hur ni ser på framtiden tillsammans

  • Anonym (H)

    Vill tillägga att med den lön han har har han troligtvis dessutom möjlighet att arbeta 75% utan att detta påverkar er ekonomi allt för mycket. Med andra ord kan vara hemma med barnen ännu mer.

    Han kommer inte få mindre tid med barnen om du väljer att räkna på ett barns vakna timmar

  • Anonym (H)

    Vill tillägga att jag har full förståelse ändå för om du inte vill leva med en person som arbetar nätter. Jag försöker bara öppna ögonen för att det faktiskt kan finnas fördelar med detta.

    I många fall kanske man inte ens delar på nätterna, om man som mamma helammar är det inte säkert att det är någon mening att dela nätterna.

  • Gameofthrones

    The honeymoon is over, verkligheten har slagit till?

    Vet du vad du visste ju om det innan ni flyttade in tillsammans.? Ibland får man ta brister som kommer med förhållande. Ingen är perfekt.

    Jag har tre barn med min make gift i 20 år flyttade in väldigt snabbt från början var det bara sova över ett par dagar men jag fastnade. Jag är ung fortfarande. Livet är inte perfekt, man ser brister som kommer när man bor tillsammans. Min make har brister och jag däremot har nog mer än honom.

    Han har väl mer fördelar än nackdelar? Det var ju därför ni är tillsammans.? Det är många som ser mer nackdelar och "glömmer" varför man är tillsammans. Varför är det inte bara prata ut om saken och ta lite allvar det är bådas ansvar.

    Försök prata allvar.

    Men ett jobb är ett jobb. Det ska prioteras lika mkt för kan man inte försörja sig kan man inte gå vidare i sitt förhållande ned bar tex.

    Vi här i familjen prioterar jobb med familj lika mkt jag lägger mkt energi på båda. Jag jobbar 15-16 h 1-3ggr i veckan plus mina arbetstimmar. Det behövs jobba nu under dessa tider. För det inte finns personal mm.

  • Anonym (H)

    Och angående mat.

    Jag antar att han äter på jobbet? Förslå att ni ändå lagar mat tillsammans och att han tar med av det i matlåda.

    Helgerna har en enkel lösning. Han lägger sig en timme tidigare, du en timme tidigare, och han ser till att vakna vid 13-14.

    Istället för att träna efter jobbet lägger du två pass på förmiddagarna på helgen när han ändå sover.

    Angående hans mat så vill jag bara kommentera att man som skiftarbetare inte bör äta på natten. För hälsans skull är det lämpligt att hålla samma tider som annars. Med andra ord bör han stiga upp vid 13-14 och äta, äta när du äter på kvällen och sedan äta innan han lägger sig på morgonen. Detta handlar om att våra hormoner styrs av dygnet.

Svar på tråden Sambo jobbar natt, hur står man ut?