• Sat 16 Jan 2021 13:20
    2076 visningar
    24 svar
    24
    2076

    Hinnsvepning

    Hallå.

    Ni som gjort hinnsvepning, när utfördes detta och varför ?

    Jag ska eventuellt göra det till veckan , är då i v38+3, pga mitt blodtryck som legat lite högt sista tiden och en del sammandragningar.

    Hur upplevde ni att det fungerade, var det värt det ? Komplikationer? För eller nackdelar?

  • Svar på tråden Hinnsvepning
  • Sat 16 Jan 2021 17:53
    #1

    Jag minns inte exakt dag men jag fick hinnsvepning ungefär vid den tiden som du är i nu, v 38+. Också pga blodtrycket som var på väg uppåt. Första funkade inte så fick en till ett par dagar senare som inte heller funkade. Bebis kom 39+4, flera dagar efter svepningarna.

    Det gjorde rätt ont men det tar ju bara någon minut så det är bara att bita ihop kände jag :) inga komplikationer mer än att det kom lite blod efteråt. Sammandragningar hade jag haft mycket och ofta sedan v 17 och det ändrade inte efter svepningen.

  • Sat 16 Jan 2021 17:58
    #2
    Aryzza skrev 2021-01-16 17:53:28 följande:

    Jag minns inte exakt dag men jag fick hinnsvepning ungefär vid den tiden som du är i nu, v 38+. Också pga blodtrycket som var på väg uppåt. Första funkade inte så fick en till ett par dagar senare som inte heller funkade. Bebis kom 39+4, flera dagar efter svepningarna.

    Det gjorde rätt ont men det tar ju bara någon minut så det är bara att bita ihop kände jag :) inga komplikationer mer än att det kom lite blod efteråt. Sammandragningar hade jag haft mycket och ofta sedan v 17 och det ändrade inte efter svepningen.


    Okej tack för svaret ! Ja vi får se roll veckan hur läget är om det är något moget eller inte. Minns du om du var något öppen eller så ?
  • Anonym (E)
    Sat 16 Jan 2021 20:51
    #3

    Hej!

    Jag har gjort hinnesvepningar med båda mina graviditeter. Första så börja vi i v 40 och var jag öppen ca 1,5 till 2 cm men med bakåt lutad tapp.. vi gjorde typ 5 hinnesvepningar innan jag blev igångsatt i vecka 42+ 0

    Andra börja vi i vecka 38. Och hade jag redan har väldiga problem med sammandragningar sen flera veckor tillbaka. Men jag var inte öppen alls och hon nådde inte tappen.. sen gjorde jag det en gång i v39 och på min bf dag så gjorde min bm, hennes student och läkaren inne på förlossningen hinnesvepningar på samma dag ( fick åka in då mitt blodtryck var jättehögt) inget hände och jag blev igångsatt

    Så för mig funkar det inte. Och jag har inte alls tyckt att det har gjort ont.. så jag hade lätt test om jag var du

    Lycka till

  • Sat 16 Jan 2021 20:58
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-01-16 20:51:48 följande:

    Hej!

    Jag har gjort hinnesvepningar med båda mina graviditeter. Första så börja vi i v 40 och var jag öppen ca 1,5 till 2 cm men med bakåt lutad tapp.. vi gjorde typ 5 hinnesvepningar innan jag blev igångsatt i vecka 42+ 0

    Andra börja vi i vecka 38. Och hade jag redan har väldiga problem med sammandragningar sen flera veckor tillbaka. Men jag var inte öppen alls och hon nådde inte tappen.. sen gjorde jag det en gång i v39 och på min bf dag så gjorde min bm, hennes student och läkaren inne på förlossningen hinnesvepningar på samma dag ( fick åka in då mitt blodtryck var jättehögt) inget hände och jag blev igångsatt

    Så för mig funkar det inte. Och jag har inte alls tyckt att det har gjort ont.. så jag hade lätt test om jag var du

    Lycka till


    Hehe ja då har det inte fungerat för dig med andra ord.

    Skönt att du slapp smärta, blödde du något ?
  • Anonym (Mamma till 5)
    Sat 16 Jan 2021 21:04
    #5

    Gjorde 4 hinnsvepningar i vecka 38+ pga högt blodtryck. Var öppen va 1-1.5cm med bakptlutad tapp, fick pinvärkar och blödde lite men inte mer än så, blev igångsatt v 39+1

  • Sat 16 Jan 2021 21:12
    #6
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-16 21:04:40 följande:

    Gjorde 4 hinnsvepningar i vecka 38+ pga högt blodtryck. Var öppen va 1-1.5cm med bakptlutad tapp, fick pinvärkar och blödde lite men inte mer än så, blev igångsatt v 39+1


    Tack för svar :) pinvärkar vad innebär det ?
  • Sat 16 Jan 2021 21:15
    #7

    Har gjort hinnsvepningar, flera stycken i v 39 tror jag det var. Pga oro

    Blev även därför lovad igångsättning och var inbokad på igångsättning senast 5 dagar efter bf, men då kom hon spontant på morgonen.

    Men hinnsvepningar verkar vara bullshit, så bli inte förvånad om det inte händer något. Verkar inte ens finnas bra underlag att det fungerar. Jag personligen tror att enda gången det fungerar är när förlossningen är riktigt nära ändå.

    Var även beredd på att om tappen inte är påverkad kan det göra ganska ont.

  • Sat 16 Jan 2021 21:16
    #8

    Fick hinnsvepning vecka 37+6. Det gjorde rätt ont men klart hanterbart. Funkade dock inte, jag blödde bara lite efteråt. Blev igångsatt dagen efter, 16 doser Cytotec som inte åstadkom något alls. Åkte hem och kom tillbaka två veckor senare, fick en ballong i 12 timmar som bara mjukade upp tappen. Till slut tog de hinnan och jag fick värkstimulerande dropp. Sex timmar senare födde jag utan komplikationer.

    Detta var ändå min andra födsel och min äldre son föddes spontant vecka 38+0. Så hinnsvepning och igångsättning funkade inte så bra på mig :)

  • Sat 16 Jan 2021 21:42
    #9

    Nej jag har ställt in mig på att det inte fungerar för att inte bli besviken. Tror också att man nog behöver vara väldigt mogen för förlossningen och att den är nära innestående för att det ska fungera! Tusen tack för era svar !

  • Anonym (Mamma till 5)
    Sat 16 Jan 2021 22:43
    #10
    Linhan89 skrev 2021-01-16 21:12:21 följande:

    Tack för svar :) pinvärkar vad innebär det ?


    Sammandragningar som gör ont men som inte påverkar livmodertappen
Svar på tråden Hinnsvepning