• Anonym (Kaffesugen)

Hjälp med kaffe.

Hej. Behöver hjälp. Har en MoccaMaster och köpt en ny sorts kaffe. Har tidigare köpt vanligt kaffe där jag tar ett kaffemått per kopp.

Kan någon hjälpa mig förstå hur mycket kaffe som behövs? Ska man väga kaffet?

Tack

• Svar på tråden Hjälp med kaffe.
  • nnnnnnnn

Det är 1 mått per kopp här med
    1 kopp = ca 180 ml
    10 gram = ca 1 skopa

• nnnnnnnn

GÖr inte för mycket, första gången. Så kan du känna efter om det blev lagom starkt och ta mer/mindre kaffe per kopp i fortsättningen

• Anonym (Kaffesugen)

Aha ok tack. Tyckte instruktionen såg så krånglig ut. Men det kanske är samma instruktioner på andra kaffesorter också. Har aldrig kollat. Men då vet jag. Jag gör som vanligt alltså.

• Aniiee

Glöm inte att ge en skopa till kannan också =P

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Eh)

Jag tycker inte det är så noga. Doseringsanvisningar på kaffe kollar jag aldrig. Har en moccamaster och byter kaffesort varje paket. Tar alltid ett kaffemått mindre än antalet koppar. Alltså 5 koppar vatten blir 4 kaffemått.

• Aikido
    Anonym (Eh) skrev 2021-01-16 19:04:36 följande:

Jag tycker inte det är så noga. Doseringsanvisningar på kaffe kollar jag aldrig. Har en moccamaster och byter kaffesort varje paket. Tar alltid ett kaffemått mindre än antalet koppar. Alltså 5 koppar vatten blir 4 kaffemått.

Är du galen? Kaffe ska man alltid brygga så starkt att foster spontant stöts ut på andra sidan jordklotet.
  • Anonym (Eh)
    Aikido skrev 2021-01-16 20:56:37 följande:

Är du galen? Kaffe ska man alltid brygga så starkt att foster spontant stöts ut på andra sidan jordklotet.

Det jag förlorar i styrka tar jag igen i antal koppar.
Svar på tråden Hjälp med kaffe.