• Tjoppa12

    Hur få bebis sova i spjälsäng?

    Har en tjej på 3 månader som sover hela nätter tillsammans med mig i sängen. Hon somnar gärna med en tutte i munnen, ibland går napp bra men ibland blir det gråtfest när jag provar den istället för att agera mänsklig napp hela nattningen. Det kan absolut vara mysigt men jag själv sover ganska oroligt med henne i sängen. Jag får ont i kroppen för jag måste ligga nära henne och blir ofta sovandes på samma sida flera timmar.

    Min önskan med henne har alltid varit att hon ska sova i sin spjälsäng men jag vet inte ens hur man tränar henne till det? Flyttar jag henne så vaknar hon och gråter direkt, spelar ingen roll hur djupt hon sover. Vi har provat att jag pumpar och ger henne flaska i hennes säng, och hon blir trött men aldrig så hon riktigt somnar. Det hinner ta slut i flaskan (får ut kanske 130 ml) och då vaknar hon direkt. Ska jag bara sitta där och hon gråter ?? Känns jobbigt , jag tar ju upp henne direkt. En gång har jag provat sitta där och hålla hennes händer när hon låg i sängen och var jättetrött, men hon bara grät och somnade inte. Hon är ju så liten än så det är inte bråttomt. Jag söker bara tips hur vi kan börja träna henne att sova i sin säng?

  • Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?
  • Anonym (Mamma till 5)

    Min yngsta låg i bedside crib i babynest då kunde jag ligga väldigt nära henne men ändå vända mig om utan att hon vaknade

  • Anonym (H)

    Jag vill bara säga att det mycket väl kan vara så att ditt barn inte kan sova annat än nära dig på natten.

    Men har ni testat att värma upp bebis plats? Accepterar barnet att sova i nest istället?

  • Tjoppa12
    Anonym (H) skrev 2021-01-17 06:56:07 följande:

    Jag vill bara säga att det mycket väl kan vara så att ditt barn inte kan sova annat än nära dig på natten.

    Men har ni testat att värma upp bebis plats? Accepterar barnet att sova i nest istället?


    Det är därför jag letar lite tips, just för att hon just nu inte verkar kunna det. Hon har sovit i babynestet tidigare men nu gillar hon det inte längre. Hon får sova nära mig om inget annat går, jag kan ju inte tvinga henne till nåt annat! Men jag testar gärna lite olika saker. Värma upp hennes plats kan jag testa mer med, men just när jag ska till att släppa henne när jag lagt ner henne så blir hon ofta ledsen , eller vaknar ändå
  • Tjoppa12
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-17 00:55:57 följande:

    Min yngsta låg i bedside crib i babynest då kunde jag ligga väldigt nära henne men ändå vända mig om utan att hon vaknade


    Kanske kan testa ta bort ena sidan på spjälsängen men hon letar ofta tutten i sömnen.. jag kommer ju få nästan krypa in där med henne haha
  • Knepochknåp

    Kommer knappt ihåg första tiden med sonen pga sömnbrist. Ville heller inte sova själv. Vi provade allt möjligt, vissa nätter sov han bredvid, andra i nest bredvid mig. Vi värmde ett tag upp sovplatsen med vetekudden innan vi la ner honom i spjälsängen. Vi tog bort spjälsängssidan efter ett tag, sen efter amning i nestet sköt jag över honom i spjälsängen. Sen sov han en liten stund "själv" i alla fall. Första tidens kaos var liksom bara att acceptera, bebisar vill inte sova själva. Men helt obemärkt blev det liksom "bättre". Vi övade aldrig på att sova själv, han liksom gjorde det själv när han var tillräckligt trygg antar jag, han var nog runt 7-8 månader kanske. Vi fortsatte tills han var typ 3 med att han sov i säng utan sida bredvid oss, enda sättet vi slapp gå upp på natten :)

    Om du har Instagram så finns ett jättebra konto skriven av en bhv sköterska, med fakta och tips om barn och sömn - bebisen_och_vi

  • Tjoppa12
    Knepochknåp skrev 2021-01-17 18:55:51 följande:

    Kommer knappt ihåg första tiden med sonen pga sömnbrist. Ville heller inte sova själv. Vi provade allt möjligt, vissa nätter sov han bredvid, andra i nest bredvid mig. Vi värmde ett tag upp sovplatsen med vetekudden innan vi la ner honom i spjälsängen. Vi tog bort spjälsängssidan efter ett tag, sen efter amning i nestet sköt jag över honom i spjälsängen. Sen sov han en liten stund "själv" i alla fall. Första tidens kaos var liksom bara att acceptera, bebisar vill inte sova själva. Men helt obemärkt blev det liksom "bättre". Vi övade aldrig på att sova själv, han liksom gjorde det själv när han var tillräckligt trygg antar jag, han var nog runt 7-8 månader kanske. Vi fortsatte tills han var typ 3 med att han sov i säng utan sida bredvid oss, enda sättet vi slapp gå upp på natten :)

    Om du har Instagram så finns ett jättebra konto skriven av en bhv sköterska, med fakta och tips om barn och sömn - bebisen_och_vi


    Tack, skönt att läsa! Kan ju naturligtvis vara så att det bara dröjer ett tag. Tack för tipset, ska kolla in det!
  • furelise

    Hej, samma här med en snart 5 månaders. Inte en enda gång sov hon i spjälsäng. Även under dagen sover hon antigen i vagn eller bredvid mig, kanske i famnen. Lägger jag ner henne/ försöker att smyga ut ur sängen vaknar hon direkt. Hon kontrollerar regelbundet om bröstet är där. Det går inte ens att sitta bredvid o läsa en bok.

    Vi flyttar om 4 veckor, det går inte att jag inte har nån tid alls. Jag kanske kommer att bli tvungen till nån 5 min metod eller liknande... Hon måste lära sig sova utan mig, men orkar inte bara lämna henne i spjälsängen.

    Kan ej ge dig råd tyvärr!

  • Anonym (H)
    furelise skrev 2021-01-17 23:56:28 följande:

    Hej, samma här med en snart 5 månaders. Inte en enda gång sov hon i spjälsäng. Även under dagen sover hon antigen i vagn eller bredvid mig, kanske i famnen. Lägger jag ner henne/ försöker att smyga ut ur sängen vaknar hon direkt. Hon kontrollerar regelbundet om bröstet är där. Det går inte ens att sitta bredvid o läsa en bok.

    Vi flyttar om 4 veckor, det går inte att jag inte har nån tid alls. Jag kanske kommer att bli tvungen till nån 5 min metod eller liknande... Hon måste lära sig sova utan mig, men orkar inte bara lämna henne i spjälsängen.

    Kan ej ge dig råd tyvärr!


    Du Behlver packa inför det? Kan du packa med

    Barnet i sele?
  • Marreia

    Vi var fast i det också, i stort sett tills ammandet slutade. Då kunde vi bryta rutin genom att pappan nattade. Under tiden var det bara att intala sig att allt går över :)

  • Tjoppa12
    furelise skrev 2021-01-17 23:56:28 följande:

    Hej, samma här med en snart 5 månaders. Inte en enda gång sov hon i spjälsäng. Även under dagen sover hon antigen i vagn eller bredvid mig, kanske i famnen. Lägger jag ner henne/ försöker att smyga ut ur sängen vaknar hon direkt. Hon kontrollerar regelbundet om bröstet är där. Det går inte ens att sitta bredvid o läsa en bok.

    Vi flyttar om 4 veckor, det går inte att jag inte har nån tid alls. Jag kanske kommer att bli tvungen till nån 5 min metod eller liknande... Hon måste lära sig sova utan mig, men orkar inte bara lämna henne i spjälsängen.

    Kan ej ge dig råd tyvärr!


    Vi kanske också ska flytta snart.. men vi får hjälp och min bebis kan vara i sele. Har du testat det? Jag fick till det så hon faktiskt kunde ta bröstet i selen också haha. Rätt smidigt ändå. Vi får hoppas det blir bättre! Även om det är mysigt så är det ju självklart att man kanske vill ha en liten stunds eget space..
Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?