• SuperstudentenBoris

    Osams i släkten

    Hej, jag har en släkting med helt olika åsikter än mig och som varje gång vi pratar ska dra upp politik och hur dumma i huvudet de politiker jag gillar (släktingen vet) är samt dra upp dennes gamla politiska konflikter med andra som jag också känner och få det att framstå som om denne vill få mig att välja sida. Jag vill inte ha problem i släkten och försöker hålla mig diplomatisk och undvika ämnet politik men denne person kan inte acceptera detta och får ångest inför varje gång vi ska prata. Någon som har tips? Vill inte bli osams.

  • Svar på tråden Osams i släkten
  • Anonym (F)

    Släktingen är konfliktsökande. Säg åt hen, rakt och tydligt att du inte tänker diskutera ämnet här och nu och att hen är tjafsig. Ibland räcket inte diplomati.

  • Anonym (G)

    Backa undan. Minska kontakten. Se till att bara umgås i större sammanhang, alltså när fler delar av familj och släkt och med. Byt samtalsämne så fort politik kommer upp. Förhoppningsvis kan detta räcka för att fortfarande hålla en (viss) kontakt utan konflikt.

    Men. Förekommer det politiska tugget även inför andra familj /släktmedlemmar? Då måste du bita ifrån och markera som det föreslås i inlägget ovan.

    Hjälper inget så bryt helt. Att bryta med släkt kan dock få konsekvenser i generationer framåt.

Svar på tråden Osams i släkten