• Miooo

    Kan jag bli tvingad till heltid?

    Jag har alltid arbetat deltid på den arbetsplats där jag är nu, enligt mitt kontrakt ska jag jobba 26 timmar i veckan. Jag har jobbat i över tio år på samma ställe. Kan min arbetsgivare tvinga mig att gå upp till heltid? Jag förstår ju att han inte kan tvinga mig att jobba kvar men kan han säga att jag måste jobba heltid eller sluta? Det är en liten arbetsplats utan fackavta, jag är med i facket dock.

    Tack på förhand om nån orkar svara.

  • Svar på tråden Kan jag bli tvingad till heltid?
  • Dexter dot com

    Har för mig att om verksamheten kräver det har chefen rätt att ändra dina arbetstider men du ska självklart höra med facket.

  • Miooo
    LSalander skrev 2021-01-17 09:11:56 följande:

    Vad står på ditt anställningskontrakt?


    Jag kommer inte ihåg exakt men det är en procentsats som motsvarar 26 timmar i veckan.
  • Miooo
    Dexter dot com skrev 2021-01-17 09:01:45 följande:

    Har för mig att om verksamheten kräver det har chefen rätt att ändra dina arbetstider men du ska självklart höra med facket.


    Jo, jag borde kolla med dem. Det är inget bestämt än men chefen har fiskat och kommit med antydningar som gör mig orolig.
  • Mortiscia80

    Jag tror inte du kan tvingas upp till en heltid och de kan så klart inte säga upp dig på den grunden heller.

  • AnnaSthlm

    Det kan bli arvetsbrist på en deltidstjänst ja. Inget behov av deltid föreligger, utan nu behövs heltid. Då blir du erbjuden den nya tjänsten på heltid. Tackar du nej blir du uppsagd pga arbetsbrist.

  • Mortiscia80
    AnnaSthlm skrev 2021-01-17 10:55:39 följande:

    Det kan bli arvetsbrist på en deltidstjänst ja. Inget behov av deltid föreligger, utan nu behövs heltid. Då blir du erbjuden den nya tjänsten på heltid. Tackar du nej blir du uppsagd pga arbetsbrist.


    Varför inte bara ta in en halvtid till? Det känns bakvänt att bli arbetsbristad pga att det behövs mer tid.
  • Miooo
    AnnaSthlm skrev 2021-01-17 10:55:39 följande:

    Det kan bli arvetsbrist på en deltidstjänst ja. Inget behov av deltid föreligger, utan nu behövs heltid. Då blir du erbjuden den nya tjänsten på heltid. Tackar du nej blir du uppsagd pga arbetsbrist.


    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 11:25:54 följande:

    Varför inte bara ta in en halvtid till? Det känns bakvänt att bli arbetsbristad pga att det behövs mer tid.


    Misstänker att Anna har rätt tyvärr. Håller med om att det känns bakvänt. Normen är heltid och trots att fler och fler blir utbrända så finns det få möjligheter att arbeta i den omfattning man klarar av om man inte ska gå och vara deltidssjukskriven jämt. Känns bara så fel rent samhällsekonomiskt.
  • Mortiscia80
    Miooo skrev 2021-01-17 11:54:17 följande:
    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 11:25:54 följande:

    Varför inte bara ta in en halvtid till? Det känns bakvänt att bli arbetsbristad pga att det behövs mer tid.


    Misstänker att Anna har rätt tyvärr. Håller med om att det känns bakvänt. Normen är heltid och trots att fler och fler blir utbrända så finns det få möjligheter att arbeta i den omfattning man klarar av om man inte ska gå och vara deltidssjukskriven jämt. Känns bara så fel rent samhällsekonomiskt.
    Jag ser hellre att två personer får möjlighet till deltid om den ena inte vill ha heltid :)

    Jag har iaf kollat upp det där närmare och nej, man kan inte säga upp en person pga arbetsbrist om det finns ett behov som ligger på samma eller högre nivå. Det är två olika processer och ts kan inte bli uppsagd för att hon tackar nej till fler timmar.
  • Miooo
    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 13:06:03 följande:

    Jag ser hellre att två personer får möjlighet till deltid om den ena inte vill ha heltid :)

    Jag har iaf kollat upp det där närmare och nej, man kan inte säga upp en person pga arbetsbrist om det finns ett behov som ligger på samma eller högre nivå. Det är två olika processer och ts kan inte bli uppsagd för att hon tackar nej till fler timmar.


    Tack! Det låter lugnande.
Svar på tråden Kan jag bli tvingad till heltid?