• Anonym (Amanda)

    Utsatt för dold Narcissist

    I somras tog det slut efter ett sju år långt förhållande. 


     


    Under förhållandet har jag kämpat massor, senaste åren tänkte jag nog att han kanske var narcissist men det stämde inte helt riktigt in på honom. 


    Sedan läste jag på om dold narcissist nyligen och allt lixom klaffar. 


    Det är först nu, när jag är fri som jag börjar se hur illa han verkligen har behandlat mig. Vad det är han har gjort. 


    Han har dessutom en ny tjej, på ett sätt vill jag varna henne. Men inser att det inte går, han kör samma taktik mot henne som han gjorde mot mig. Dvs förklarar allt han inte fick för sitt ex, förklarar hur galen hon (nu jag) är mm. 


     


    En av de saker jag har svårt att greppa just nu är, hur kunde jag låta mig behandlas så illa? 


    Varför lämnade jag inte honom tidigare? 


     


    Finns det någon med liknande erfarenheter, som kan berätta hur det var för er, i er relation. Hur kom du vidare? 

  • Svar på tråden Utsatt för dold Narcissist
  • Anonym (Loppan)

    Hej

    Visst är det en tuff erfarenhet?

    Sju år är en lång tid.

    Jag levde för några år sedan med en man med tydliga narcissistiska drag.

    Men jag stod ut i max två år och lyckades att slita mig loss. (Mycket tack vare hans silent treatment.)

    Efter separationen kom jag i kontakt med hans ex, som sa att hon hade velat varna mig, men inte vetat hur.. (hon var klart mycket äldre än honom/oss och hade absolut ingen ?agenda? eller dolda motiv annat än att hon ville förhindra andra kvinnor från att bli lika illa behandlade av honom)

    Efter separationen kom han att bli tillsammans med en ytlig bekantskap till mig, så jag fick samma tankar och känsla som hans ex: jag ville varna - men visste inte hur... så jag lät bli.

    Efter många om och men tog jag kontakt med tjejen och då visade det sig att skadan redan var skedd: han hade dumpat henne på ett mycket fult och brutalt sätt under en mycket mycket svår tid i hennes liv och i sviterna efter sjukdom som krävt intensivvård / (nära döden).

    Jag tycker att: Skriv till tjejen.

    Du har inget att förlora.

    Även om hon sannolikt kommer att gå i försvar så bidrar du till att ?så ett litet frö?..

    Min sambos vänner försökte varna mig och kom med antydningar. Jag ville inte lyssna - för jag tänkte att de antagligen bara var missunnsamma, vilket min sambo förklarade att de var.

  • Anonym (Loppan)

    Man stannar eftersom det uppstår en normaliseringsprocess.. det onormala blir normalt och man börjar att förringa sig själv och sina upplevelser och intryck.

    För mig hjälpte forumet Tuvaforum väldigt mycket

  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Loppan) skrev 2021-01-17 09:56:12 följande:

    Hej

    Visst är det en tuff erfarenhet?

    Sju år är en lång tid.

    Jag levde för några år sedan med en man med tydliga narcissistiska drag.

    Men jag stod ut i max två år och lyckades att slita mig loss. (Mycket tack vare hans silent treatment.)

    Efter separationen kom jag i kontakt med hans ex, som sa att hon hade velat varna mig, men inte vetat hur.. (hon var klart mycket äldre än honom/oss och hade absolut ingen ?agenda? eller dolda motiv annat än att hon ville förhindra andra kvinnor från att bli lika illa behandlade av honom)

    Efter separationen kom han att bli tillsammans med en ytlig bekantskap till mig, så jag fick samma tankar och känsla som hans ex: jag ville varna - men visste inte hur... så jag lät bli.

    Efter många om och men tog jag kontakt med tjejen och då visade det sig att skadan redan var skedd: han hade dumpat henne på ett mycket fult och brutalt sätt under en mycket mycket svår tid i hennes liv och i sviterna efter sjukdom som krävt intensivvård / (nära döden).

    Jag tycker att: Skriv till tjejen.

    Du har inget att förlora.

    Även om hon sannolikt kommer att gå i försvar så bidrar du till att ?så ett litet frö?..

    Min sambos vänner försökte varna mig och kom med antydningar. Jag ville inte lyssna - för jag tänkte att de antagligen bara var missunnsamma, vilket min sambo förklarade att de var.


    Tack för att du delar med dig. 


     


    Jag har lagt upp länkar offentligt på min facebook om dold narc tänker att hon säkert kommer leta upp mig där. 


    Men ska försöka hitta några andra sätt för att så frön. Vill inte att han ska utsätta andra för detta

  • Anonym (88)

    Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag blivit utsatt för en dold narcissist, men jag lutar starkt åt det.

    Hon separarede från sin man i samband med att jag träffade henne och jag känner att hon blev helt överöst av alla känslor i samband med mig och jag känner att jag blev jäktad och stressad in i ett förhållande med henne samt att ha sex trots att jag inte kände mig riktigt redo (love bombing?). Hon bodde dessutom under tiden kvar med hennes ex så hon gick hem och lade sig bredvid honom efter att hon matat sig full på kärlek och sex med mig i 4 mån tills huset var sålt.

    Sen blev vi tillsammans, hon var väldigt driven av rädsla och spelade exets spel (de har barn ihop) som hade svårt att släppa taget (jag uppfattade honom som att han hade svårt att anpassa sig till separationen med var ej elak) således fick inte vår relation tillräckligt med näring. Det spelade heller ingen roll att min mor fick dödsbesked 1 år in i relationen och hon satte sina påhittade katastroftankar och exet före min kris. Hon ansåg dock att hon var väldigt självuppoffrande och satte sig själv sist vi denna tid. Jag fick aldrig ta plats emotionellt, då gjorde hon sig till offer och satte sig ner och grät. Hon kommunicerade ofta genom att attackera och sedan snabbt gå i försvar. Lyssna sällan på mina behov och försökte lägga all skuld på mig och manipulera mig till att jag hade en diagnos. Nånting var extremt dysfunktionellt med henne och erfarenheten med henne kändes fullkomligt avmuniserande. Jag reagerade illa på hennes beteende, då gick hon till vännerna och sa att jag psykiskt misshandlade henne. Hon fick nog av mig för ca 2 mån sen och drog. Har inte hört något från henne sen dess. Narcissist?

    Jag har dealat med det genom att fokusera enbart på mig själv, positiva människor och mindfullness. Men jag har verkligen haft dippar. Nästan så hon kontrollerade hela min hjärna den första månaden.

  • Anonym (.)

    Det är ett problem att svennsons blir experter genom att googla.

    Dessa "googledoktorer" är faktiskt ett otyg.

    När även experter har svårt att ställa diagnosen narcissist betyder det att "googledoktorer" har än svårare eftersom de saknar all form av kunskap.

    Nej, det är alltså inte så enkelt som att googla lite, läsa på lite och tro att man har en diagnos. Hade det varit så enkelt hade vi lagt ner alla universitet och delat ut gratis datorer till folket". Finns ingen som helst anledning att lägga ner miljontals med kronor för varje läkarstudent om man kan ersätta allt med lite googlande.

    DET FINNS INGET SOM HETER DOLD NARCISSISM!!!!

    Det är rent hittepå av andra "googledoktorer" för att de så gärna vill att andra ska klicka, läsa och vips så har man fått ett antal likes. Snacka om narcissism...

    Alla som vill bli diagnostiserade och behandlade av en "googledoktor" räcker upp en hand!

  • Anonym (88)
    Anonym (.) skrev 2021-01-19 13:23:00 följande:

    Det är ett problem att svennsons blir experter genom att googla.

    Dessa "googledoktorer" är faktiskt ett otyg.

    När även experter har svårt att ställa diagnosen narcissist betyder det att "googledoktorer" har än svårare eftersom de saknar all form av kunskap.

    Nej, det är alltså inte så enkelt som att googla lite, läsa på lite och tro att man har en diagnos. Hade det varit så enkelt hade vi lagt ner alla universitet och delat ut gratis datorer till folket". Finns ingen som helst anledning att lägga ner miljontals med kronor för varje läkarstudent om man kan ersätta allt med lite googlande.

    DET FINNS INGET SOM HETER DOLD NARCISSISM!!!!

    Det är rent hittepå av andra "googledoktorer" för att de så gärna vill att andra ska klicka, läsa och vips så har man fått ett antal likes. Snacka om narcissism...

    Alla som vill bli diagnostiserade och behandlade av en "googledoktor" räcker upp en hand!


    www.medicalnewstoday.com/articles/covert-narcissist

    Come again?
  • Anonym (.)

    Du var tillsammans med en vanlig skitstövel.

    Försök inte konstra till det med hemmasnickrade diagnoser.
    Förutom att du själv mister all trovärdighet så blir konsekvensen att de som råkar ut för narcissister på riktigt inte blir trodda. Andra har ju ropat "vargen" alldeles för många gånger.

    Att du mister trovärdigheten i och med att du utger dig för att vara expert på psykiatri är logisk.
    En narcissist saknar självinsikt. Enligt narcissisten är allting alltid alla andras fel. Det är alltid fel på andra och aldrig på dem själva. Tänk tex på Trump, hans narcissism är väldebatterad.
    Så man kan anta att det är det omvända som råder, att du gör en Trump och anklagar andra för dina egna fel och brister.

    Min poäng är att om du varit tillsammans med en skitstövel så skriv då det istället för att insinuera att du har expertiskunskaper genom googling...

  • Anonym (.)
    Anonym (88) skrev 2021-01-19 13:27:44 följande:
    www.medicalnewstoday.com/articles/covert-narc...

    Come again?
    Eh?
    Du vet alltså inte skillnaden mellan åsikt och fakta?
    Eller vad det är för skillnad mellan en debatterande artikel och vetenskaplig artikel?
    Den förstnämnda baseras på åsikter och den andra på vetenskapliga bevis.

    Att du hittar en annans ÅSIKT betyder inte att det är fakta., Det betyder bara att du letar efter åsikter som stärker dina egna.

    Dold narcissism är ingen diagnos.
    Motsäger du det får du ta fram bevis (och inte annans åsikt). Tex kan du berätta vilken diagnoskod det skulle ha.
  • Anonym (.)
    Anonym (88) skrev 2021-01-19 13:31:47 följande:
    Vad sägs om du hoppar åt helvete och låter oss som varit tillsammans med en skitstövel, narcissist, rövhatt ja kalla det för vad du vill, få stöd och råd av varandra för läkning? Vad gör du i denna tråd?
    Nu är det så att du diskuterar på ett öppet forum där det är fritt för alla att delta.
    Accepterar du inte dessa villkor gör du bäst5 i att ta din diskussion ostört i privata PM.

    Det är självklart att man ska protestera när någon gör fel, det kallas för civilkurage.
Svar på tråden Utsatt för dold Narcissist