• Lys12

    Menscykel + ÄL

    Hej alla! Varning för lång text!

    För cirka 3 månader sedan slutade jag med minipiller, och under tiden jag gick på minipiller så hade jag en menscykel som var i 44 dagar. Efter att jag nu slutat med minipiller så är menscykeln lika lång, 44 dagar. Men det jag tycker är lite svårt att veta är när man har ÄL. Sist jag hade mens var den 21 December (mensens första dag), sedan precis 2 veckor efter (4/1) så hade jag lite molande värk nere i magen och hade annorlunda flytningar, misstänker att det var då jag hade ÄL. Men när jag googlar på det så ska jag ha ÄL ett visst antal dagar innan kommande mens, vilket är ungefär 19-20 januari, alltså nästa vecka. Men är det helt omöjligt för mig då att ha ÄL 2 veckor efter första mens dagen? Hade samlag dagarna innan 4/1 och Just nu så har jag otroligt ont / känslig i brösten, saker och ting luktar illa. Vet inte heller om man kan få dessa tecken vid ÄL.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Menscykel + ÄL
  • Pimpinellan

    Det kan hända att menscykeln nu stabiliserats efter pillren och återgår till en normallång cykel. Hur långa var de innan pillren? Det är först när man haft minst 6 cykler i rad man kan se en tendens till hur långa de är. Bara 3 månader är för lite och inte tillförlitligt efter hormoner.

    Så summa summarum- du kan absolut ha haft äl dag 14.

  • Lys12
    Pimpinellan skrev 2021-01-17 14:27:50 följande:

    Det kan hända att menscykeln nu stabiliserats efter pillren och återgår till en normallång cykel. Hur långa var de innan pillren? Det är först när man haft minst 6 cykler i rad man kan se en tendens till hur långa de är. Bara 3 månader är för lite och inte tillförlitligt efter hormoner.

    Så summa summarum- du kan absolut ha haft äl dag 14.


    Ja tyvärr kan jag inte riktigt svara på det, för har gått på preventivmedel i över 10 år så vet faktiskt inte hur lång min ?riktiga? menscykel är! Har gått på allt möjligt, men senaste 5 åren har jag haft pstav (3år) då hade jag inte mens alls, sen nu under senaste 2 åren har jag haft minipiller, då har jag haft 40-44 dagars menscykel. Senaste månaderna har den varit 44 dagar. Har haft en app och fyllt i. Men sen vet jag också att de kan ta ett bra tag innan allt blir ?normalt? igen. Har tänkt testa ägglossningstest. Men tack så mycket för svar! Får vänta ett tag till och se om jag ska ta ett graviditetstest!
  • Pimpinellan

    Äl-test kan ju vara en idé om ni inte orkar sexa minst var tredje dag. Annars räcker ju faktiskt det för att bli gravid. Ta ett test runt dag 30 om du inte fått mens.

  • Lys12
    Pimpinellan skrev 2021-01-17 14:45:13 följande:

    Äl-test kan ju vara en idé om ni inte orkar sexa minst var tredje dag. Annars räcker ju faktiskt det för att bli gravid. Ta ett test runt dag 30 om du inte fått mens.


    Ja men precis! Mer också att ta ett för att se om jag har rätt i när jag har ägglossning eller inte, att jag själv kan känna av tecknen på ÄL. Okej de ska jag göra! Tack
Svar på tråden Menscykel + ÄL